Utskärgård

(ja ni kan ju spela stycket som heter så (http://www.youtube.com/watch?v=o1U5IY8kynI&feature=related) som soundtrack när ni läser detta och de följande inläggen om ni vill. Och ni har väl tittat på filmen i förra inlägget? Gör gärna det annars!).

Och om jag hade haft en inspelning som jag kunnat lägga på youtube på Petras komposition Archipelago kunde ni ju använt det som soundtrack istället. Men nu har jag inte det.

Nu kommer det att komma en serie inlägg här, för annars blir de så väldigt långa. I slutet av förra veckan åkte jag alltså på en exkursion ut i Åbolands ytterskärgård, en exkursion som var en samorganiserad tur av två finska biologiska föreningar varav jag är med i den ena (för övrigt samma förening som nyligen gett mig ett mindre anslag).

Turen gick till öarna Jurmo och Jungfruskär, två utskärgårdsöar med väldigt olika natur men båda med väldigt höga naturvärden. Vi fick guidade turer av en botaniker, så det mesta handlade om naturvårdsprojekt med fokus på växter, vilket var lika bra eftersom det pga vädret var väldigt lite kryp ute. Till exempel var det inte en enda dagfjäril ute ens de soliga och varma dagarna (för att det inte varit varmt nog tidigare så de hann nog inte igång innan vädret blev dåligt igen)! Det var till och med ont om vargspindlar, och de stora nätvävarna befinner sig mitt i ett generationsskifte nu så det fanns knappt några vuxna ute alls. Därför kommer ni att få ovanligt mycket bilder på blommor och ovanligt få på kryp för att vara den här bloggen. Men platserna var absolut intressanta nog i sig att titta på, och själv gick jag hela turen helt säll och lycklig över att åtminstone två sådana här miljöer faktiskt fått finnas kvar och med ganska gott hopp om att de ska fortsätta göra det. Detta var egentligen ingen jobbresa för min del, men borde nästan betraktas som det i rent inspirationssyfte. Ojoj vad man velat sätta en skock kossor på första bästa båt till vår projektö Vänö (där det finns en väldigt igenvuxen ljunghed) när man varit på Jurmo och sett hur en ljunghed i skärgården ska se ut (se nästa inlägg)! 



Kommentarer
Postat av: Per

Kollade början av filmen igår kväll; den verkar vara bra - skall kolla hela när fotbolls-EM (som tar "all" tid just nu) är över. Är du förresten säker på att kossor gillar ljung - är det inte bina som gör det?

2012-06-15 @ 13:39:13
Postat av: Kajsa

Det ena utesluter väl inte det andra? Vet inte exakt hur gott ljung är för kor, men ljuhgblommor smakar i alla fall lite kryddigt så det borde vara gott - förutsatt att det är gammalt vedartat ris utan nya gröna skott. Vilket är anledningen till att man traditionellt brände ljunghedar för att bli av med torra döda kvistar och få nytillväxt av färska skott.

2012-06-15 @ 14:12:02
Postat av: Kajsa

Bina gillar också ljung ja, eller åtminstone blommorna. Det ena utesluter ju inte det andra.

2012-08-05 @ 16:12:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0