Illegal åttbent invandrare

När Petra körde hit Laban (bilen) fick hon med sig en fripassagerare från Skåne, konstaterade vi dagen efter då en liten beige spindel kom klättrande inne i bilen. Troligen är det en juvenil rovspindel, en såvitt vi vet, men det kan ju finnas fler -det är förvisso inte ovanligt att spindeljuveniler övervintrar i bilar. Och tur att det åtminstone är en art som redan är vanlig här så att jag inte behöver ha dåligt samvete för att introducera främmande arter till Finland!

Men är det inte lite intressant ändå hur spindlarna är överallt? När jag flyttade in i min lägenhet här i Finland, vad är det första jag ser när jag kommer in i lägenheten? En spindel. Och när jag skaffar en bil, vad dyker upp första gången jag kör den? Ja, just det. Man kan ju hoppas att det betyder tur eller nåt.

Om jag ser till den lilla rovspindeln längre fram när det är lite varmare ute så har jag som tur är åtminstone ett perfekt rovspindelhabitat i en glänta bakom huset där jag kan släppa den. Den gläntan är en så bra rovspindellokal att jag har allvarliga funderingar på att försöka hitta på något trevligt litet forskningsprojekt om rovspindlar som går att göra där - det är ju så nära att det är lätt att besöka ofta också. Frågan är bara vad? Det finns redan mycket forskning gjord om dem på i synnerhet uppvaktningsbeteenden och ungomvårdnad eftersom de har väldigt intressanta sådana beteenden, så det vore kul med något annat. Till exempel något mer jaktbeteenderelaterat. Hmm...Men det vore faktiskt kul att bara göra en regelrätt spindelinventering i gläntan, för där finns rätt mycket kul även om rovspindel nog är en av de allra vanligaste spindelarterna där.


                      Rovspindelhona i gläntan bakom huset, med fler rovspindlar på gång. 





Kommentarer
Postat av: Per

Där ser man - men hur kan du veta, att det är en Skåne-spindel? Jag antar, att bilresan företogs med några stopp (och öppnad dörr) här och var utmed färdvägen! :)

2012-03-15 @ 22:03:54
Postat av: Kajsa

Jag antar att det är en Skånespindel eftersom det vore mycket mycket märkligt om den varit ute och sprungit så här års - den har säkert klättrat in i bilen i somras/höstas för att det var ett skyddat och bra ställe att övervintra på. Det är som sagt inte ovanligt att man hittar spindelungar i bilar, ibland hela kullar (men då är det förstås mamman som placerat dem där och det är inte så troligt vad gäller just rovspindel).

2012-03-15 @ 22:39:21
Postat av: Per

Ja säg vad som inte kan hoppa in i bilar. I mina föräldrars gamla bil på landet hoppade det ständigt in - och bodde - en massa möss. Inte så konstigt; garaget låg ju i en av ladorna, där det förvarades både spannmål och halm. Far satte in musfällor i bilen, men det verkade inte särskilt avskräckande?

2012-03-17 @ 15:28:50
Postat av: Kajsa

Kan tänka mig att med den placeringen av bilen så blir det en ständig tillströmning av nya möss efterhand som de gamla invånarna försvinner...

2012-03-18 @ 15:10:56
Postat av: Per

Javisst - och förmodligen gillrades fällorna med smaklig ost. I dåtidens bilar var pedalerna inte kupéinvändigt hängande; utan länkades genom hål (ut i det fria - via vilka möss lätt kunde ta sig in) i golvet till respektive påverkansställe i motor, växellåda och hjulhus.

2012-03-19 @ 21:31:05
Postat av: Kajsa

Du tror inte att det fanns en risk att den smakliga osten lockade in extra många möss i bilen?

2012-03-22 @ 10:43:28
Postat av: Per

Jo precis; jag tror, att far tänkte så också, för han övergav så småningom musfångandet och ägnade sig istället åt att få bukt med alla mal som käkade av bilklädseln. Det ledde till att det stoppades in naftalinkulor här och var i bilen. De har ju en kväljande förfärlig doft som gjorde, att jag blev åksjuk så fort jag kom in i bilen; innan den överhuvudtaget hade börjat rulla! Hur det påverkade "malen", minns jag inte.

2012-03-23 @ 22:07:08
Postat av: Kajsa

Den kanske påverkade även mössen?

2012-03-24 @ 12:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0