Öluffning i tre länder

Håller som bäst på att försöka pussla ihop sommarens fältarbete, vilket inte är enkelt. Förstår inte hur jag ska hinna egentligen, och kan om inte annat konstatera att jag kommer att tillbringa mycket tid på resande fot i sommar och ganska lite tid i Ekenäs. Bara så ni vet om någon tänker hälsa på - ni är välkomna, men det kräver planering och framförhållning om man ska pricka några dagar när jag är hemma... 




Juni inleds med fyra dagars exkursion med Societas pro Fauna et Flora Fennica ut till fina naturområden i Åbolands skärgård. Något jag gärna vill passa på att göra eftersom det här i Finland är svårt att på egen hand komma ut i mer obebodda naturområden i skärgården om man inte har egen båt - det mesta av skärgården är privatägd och något i stil med Vaxholmsbolaget existerar inte här, så har man ingen egen båt är allt tämligen onåbart förutom öar som är såpass stora och välbesökta och med såpass stor befolkning året om att de har kollektivtrafik i form av vägfärjor och liknande. Så jag tar chansen att få komma längre ut till mer opåverkade områden än mina projektöar.

Jag hoppas också, av samma anledning, kunna följa med kollegan Marianne som jobbar med apollofjäril ut till någon av hennes lokaler i Ekenäs skärgård någon dag, och kanske få in lite spindelnätsfältjobb där. Spindelnätsprojektet som påbärjades förra året kommer annars att fortsätta men inte bli särskilt intensivt - det kommer i år att ersättas av hangöprojektet,m som jag ju faktiskt har fått anslag för. Det kan ändå bli lite nätmätningar när jag är ute på någon ö och inte har något annat för mig en kväll, men spindelnäten kommer i stort sett att få stå tillbaka den här sommaren.

Men framför allt ska jag i juni komma igång på allvar med ekosystemtjänstfältarbetet här på de finska öarna. Jag ska besöka åtminstone några av våra finska öar i juni har jag tänkt för att intervjua folk där om ekosystemtjänster. Jag ska också samla in prover (=fånga spindlar, och lite insekter) på stränder i närbelägna Hangö till projektet jag fick lite anslag för nyligen, något jag hoppas kunna komma igång med så snart det bara går. I slutet av juni har jag tänkt mig en resa till vår estniska projektö Muhu, det ska verkligen bli spännande! Och jag hoppas ha tid att se mig omkring lite också, kanske till och med åka en liten sväng till Saaremaa (Ösel) också. Resorna till de finska öarna och till Estland ska också samordnas med vår växthusgaskarterare inom projektet, som började nu i år.

Däremellan ska jag hinna vara handledare. Jag har en examensarbetare som börjar i mitten av juni som ska göra en undersökning om hur olika miljöproblem (i synnerhet algblomningar) i Östersjön påverkar båtturismen på våra öar. Så en avsevärd del av juni kommer att ägnas åt att hjälpa henne komma igång med sitt projekt med allt vad det innebär, och jag tycker det är jätteroligt att vi nu har en student inom projektet också. 

Petra och Johan ska ha midsommarfest i juni vilket varit trevligt, men tyvärr hinns det nog inte med en resa till Skåne - det blir till att fira midsommar antingen i Finland eller i Estland.

Och sedan är det juli och då har Elin och Lars inflyttningsfest i sitt nya hus i Åkarp! Hade också varit väldigt trevligt på alla vis, men återigen har jag nog inte tid eftersom jag ska till skåne lite senare och jag behöver hinna med lite öfältjobb också i juli så jag har inte tid med för mycket skåneresor fram och tillbaka. Så i början av juli blir det fältjobb i Finland och kanske en tur till någon av de svenska öarna (resor som återigen gärna ska samordnas med såväl min examensarbetare som växthusgaskarteraren). I mitten av juli är jag troligen i skåne några dagar för den årliga gästundervisningen om spindlar på en faunistikkurs i Lund, och därefter blir det mer öfältjobb i Finland och kanske i Sverige, och någon gång i juli ska jag även hinna med en ny spindelinsamling i Hangö.

Under större delen av augusti blir det fältjobb på de svenska öarna, förutom en vecka i mitten av augusti då jag ska åka till Gotland med faunistikkursen - så kanske borde jag inte kalla det gästundervisning, jag är nog med tillräckligt mycket för att kalla mig ordinarie lärare på kursen i år. Men i stort sett har jag tänkt tillbringa hela augusti och någon vecka in i september i Sverige, förutom något enstaka besök i Ekenäs för vattning av blommor, matning av spindlar, möten med kolleger och min exjobbare i den mån det behövs, och naturligtvis insamling av spindlar i Hangö. 

September innebär mer fältjobb i Sverige i den mån det behövs. Någon gång i början av september flyttar jag tillbaka till Finland och då är jag förhoppningsvis tillbaka på kontopret i Ekenäs lite mer stadigt, eventuellt är det lite mer fältjobb kvar i Finland och troligen blir det en sista insamling av spindlar i Hangö. I början av september ska jag eventuellt också hålla ett föredrag på Åland tror jag. I slutet av september ska  Green Islands-projektet ha möte på Muhu i Estland.    

Så, det där var sommaren! Och jag hoppas att den ska utmynna i många fina dagar i vacker skärgårdsnatur, och inte minst stora mängder datamaterial som jag kan ägna de närmaste åren åt att sammanställa och analysera.  

Totalt räknar jag med att besöka minst femton öar i sommar i Finland (Ekenäs skärgård, Åbolands skärgård, Åland), Sverige (Stockholms skärgård, Trosa skärgård, Gotland) och Estland (Muhu, Ösel). Om man även räknar med öar man passerar på vägen för att nå öarna jag tänkt besöka blir det ännu fler.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du glömde släktträffen i september

2012-05-17 @ 19:32:16
Postat av: Anonym

Du glömde släktträffen i september

2012-05-17 @ 19:32:28
Postat av: Per

Ett fullspäckat schema - må man säga; men väldigt intressant! Hur gör du all dataregistrering löpande under fältarbetena - antar, att du redan i förväg lagt upp en strategi och struktur för detta? Kan tänka mig att bearbetningsjobbet i efterhand kan bli besvärligt annars. Dator, kamera, bandspelare, papper och penna, ...?

2012-05-17 @ 22:17:55
Postat av: Kajsa

Mamma (antar jag): Ja, jag glömde släktträffen i september, den var liksom så självklar! Släktträff i september!



Per: Dataregistrering sker i fält enligt metoderna fältprotokoll + usb-diktafonmojäng för ekosystemtjänstkarteringen, vilken till stor del kommer att göras i form av intervjuer. För Hangöprojektet blir det bara papper och penna - fältprotokoll och labprotokoll. Fältjobbet där kommer att innebära provinsamling snarare än datainsamling (även om vissa karaktärer hos fältlokalerna kommer att registreras i fält) - det mesta rådatat kommer att produceras på lab i form av artbestämningar, täthetsmätningar av tvåvingar och isotopanalyser (om/när vi lyckas få anslag till det) av insamlat material.



Datorn brukar inte få vara med i fält, men naturligtvis ska allt in i den och in i Excel för att så småningom analyseras i statistikprogrammet R. Så det blir en hel del efterarbete med att skriva in allt i datorn - i synnerhet vad gäller intervjuerna, som hamnar i datorn som ljudfiler vilka sedan måste lyssnas igenom och omvandlas till analyserbara data i excel. Naturligtvis underlättas efterarbetet av om man har bra fältprotokoll/labprotokoll från början som gör det lätt att överföra data, men att knappa in data är ändå absolut den tråkigaste delen av forskningen. Skönt är i alla fall att R numera kan läsa excelfiler, vilket det inte kunde under min doktorandtjänst.



Kameran kommer säkert ofta att vara med, men den är inte en del av datainsamlandet här. Men bilder är ju trevligt att ha när man så småningom kommer så långt att slutresultaten av undersökningarna ska presenteras.

2012-05-17 @ 23:25:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0