Vårekenäs

Nu har våren kommit så långt att de flesta träden slagit ut och snart snart blommar häggen. När vädret är fint går Ekenäsborna man ur huse till Ramsholmenområdet, naturskyddsområdet som ligger alldeles i centrum och som är speciellt fint så här års eftersom det är lövskog av lundkaraktär (något tämligen sällsynt i Finland) med massor massor av vårblommor. Det är denna typ av natur som gett orten namnet Ekenäs - stan är ju belägen på ett näs och längst ut ligger denna lövskogslund där det idag inte finns mycket ekar kvar, men som av vegetationen och det som finns kvar av ek och hassel att döma tidigare varit en ekhage. I brist på betning är en stor del av området idag alskog, men det är åtminstone lövskog fortfarande vilket bara det är speciellt i Finland. Och alarna är gamla nog att vara en skyddsvärd miljö i sig och utgör en bra miljö för vedinsekter och därmed också hackspettar - förutom vanligare arter har både gråspett och vitryggig hackspett synts i området.

Själv kom jag inte så långt som till Ramsholmen ikväll - jag fastnade i parken vid Södra viken där jag gjorde ett tappert försök att fotografera kajor (till dörren på jobbet - jag tycker att det passat bra med en bild av kaja på Kajs och mitt rum). Kajorna var dock inte särskilt samarbetsvilliga och blev ideligen bortskrämda av hundpromenerande människor, cyklister coh bilar på väg till Ramsholmen (som ligger strax intill) så det blev tyvärr inga tillräckligt bra bilder. Men det var fint i alla fall.

För övrigt mötte jag fasanen i dörren igen när jag gick ut ur huset. Det blir dock inga bilder på honom i dag utan lite fåglar och andra bilder från södra viken i Ekenäs istället.

Osamarbetsvillig kaja.






Fågellivet i parken gick i stort sett helt i gråskala. Förutom kajor och kråkor syntes även sädesärla...




...och svartvit flugsnappare. Tyvärr jättedålig bild.




Södra viken. Vid vattnet blev fågellivet lite färggladare med gräsänder och starar.




Mamma gräsand med ungar (är det månne pappan som syns ute i vattnet på bilden ovan?). Finns inte mycket som slår små ällingar i gullighet!




Från parken och vägen mot Ramsholmen har man utsikt över Gamla stan i Ekenäs från sjösidan.



Hamnen är ännu ganska tom på båtar men det blir snart fullt. På den här södra sidan om centrum vid det gamla Fisktorget har Ekenäsborna sina båtar, på norrsidan finns gästhamnen för mer tillfälliga båtturister med diverse service och flera restauranger.




Att fiska är ett vanligt kvälls- och helgnöje i Ekenäs, och det står ofta fiskare på bryggorna runt öns centrum. I skogen som skymtar i bakgrunden finns Västerby friluftsområde, ett barrskogsområde med gammelskogskaraktär med myrar, små skogssjöar m.m. bara en halvmil från stan.





Kommentarer
Postat av: Per

Trevligt reportage - och mycket fina bilder!

Till alar har jag en speciell relation. Hemmavid rinner en bäck - en sidogren till Fyleån - och i ett mosseparti där växte (växer det fortfarande) fullt av alar. De har ju ganska raka stammar och fungerar därför bra som kreatursstängselpålar - tillkapade och spetsade. Utrustad med såg och yxa begav jag mig ofta till "mussen" för att skoga. Jag var inte så gammal då men minns fortfarande hur bra jag gillade detta jobb. Tyvärr ruttnade pålarna redan efter ett par säsonger, men då blev det ju å andra sidan tillfälle att skoga mer. :)

2012-05-19 @ 15:13:48
Postat av: Kajsa

Ja, de bryts ner ganska fort, alar - men blir därmed också snabbare bra habitat för vedinsekter och svampar. På Ramsholmen finns det med almått mätt enormt stora gamla alar, jättefina. Och så är det som sagt också ett jättebra hackspettställe.

2012-05-19 @ 17:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0