Laban och snöstormen slår till

Laban har ju startat snällt en tid, men det var nog bara för att invagga mig i säkerhet.
 
Vädret är ju ganska bedrövligt nu, i går körde jag och en kollega till Ornö i Stockholms skärgård vilket var smått äventyrligt (trots att det var med en hyrbil och inte Laban) eftersom det var enorma mängder vatten på Dalarövägen och vägen var helt översvämmad på några ställen. På Ornö träffade vi en meteorolog som berättade att regnmängden det senaste dygnet motsvarade nästan halva den normala nederbördsmängden för hela november månad - och det var då det, sen har det ju bara fortsatt. Vi kom i alla fall både till och hem från Ornö som vi skulle, men på hemvägen hade regnet övergått i snöblandat regn och blåsten tilltagit (det senare märktes under natten på Finlandsfärjan). I Finland har det snöat istället för att regna, det var bara ett tunt snölager i Åbo men betydligt mer i Ekenäs - här är det ordentligt vitt och det har fortsatt snöa och blåsa hela dan.
 
Efter att jag kommit hem var det snart dags att packa ihop trumpeten och leta fram spelkläder för en kvintettspelning i Karis på kvällen idag. Hade det varit ett rep hade jag nog hoppat över det, men eftersom det var en spelning trotsade jag vädret och gav mig ut. Jag startade mot Karis i väldigt god tid eftersom jag räknade med att det skulle ta längre tid än vanligt pga snöovädret, men jag hade inte räknat med Laban! Inte långt från korsningen där man svänger av Helsingforsvägen mot Karis stannade Laban - och det var inte samma problem som det varit innan...
 
Efter några misslyckade försök att starta tog jag trumpet och annan utrustning och gick till den där korsningen, där det finns ett par bensinmackar där man kan gå in och där det är lätt att tala om var man är och bli upplockad, och ringde vår tubaist som var snäll och kom och hämtade mig. På det viset var jag (och tubaisten) nästan i tid till samlingen inför spelningen och absolut i tid till spelningen. Som nog gick rätt ok under omständigheterna, med en iskall trumpet som aldrig hann bli riktigt ordentligt varm innan spelningen.
 
Efteråt hämtade vi tubaistens man som åkte med ut för att ta en titt på Laban, som naturligtvis startade omedelbart som om inget hade hänt. Rönnblads var snälla och körde efter mig hem i det eländiga vädret vilket var tur - vi tog oss ända fram till Ekenäsavfarten vid garnisonen innan Laban lade av igen, och jag lyckades nätt och jämt svänga av stora vägen och in på Raseborgsvägen innan det var tvärstopp. Sen blev Laban bogserad den sista korta biten hem. Tur att det finns snälla tubaister med snälla makar som hjälper nödställda trumpetare med gamla eländiga bilar!
 
Så här ser det ut härhemma nu, och det snöar och blåser mycket fortfarande.
 
 
 
Eftersom fönstren på den inglasade balkongen var öppna när jag åkte till Stockholm har det snöat in, så nu har jag en ansenlig snödriva på balkongen. Fåglarna (mest talgoxar) har ätit upp all mat jag hade lagt ut till dem innan jag åkte (ganska mycket) och sedan lyckats hitta den stora, halvfulla påsen med jordnötter, välta ner den på golvet, forcera den och äta upp alltihop. Stackars hungriga fåglar, men som tur är finns det ju en välfylld fågelrestaurang på gården på andra sidan huset.
 

Kommentarer
Postat av: Per

Det ser verkligen vinterlikt ut! Här är det just nu precis kring "nollan" men ingen snö.
Sån tur för fåglarna att balkongfönstret stod öppet; jordnötter är uppenbarligen en delikatess även för Finlandsfåglarna. Vi skall endera dagen åka och köpa jordnötter till "våra" fåglar. Hittills har de fått nöja sig med solrosfrön.

Rackans otur med Laban. Du har säkert folk i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig med goda råd. Om det nu är så, att startmotorn vid startförsök fungerar, men bilmotorn ändå inte startar, så tycker jag, att det typiskt låter som vatten i bensintanken. När lite sådant vatten kommer till förgasaren sker en nedkylning p g a expansionen där - och då bildas det lätt en ispropp som täpper till förgasaren och därmed bensintillförseln. Om motorn precis innan varit igång och är varm blir följden - när motorn plötsligt dör - att värmen sprider sig till förgasaren och övervinner frostbildningen där; d v s motorn kan mycket väl lätt startas igen - men går bara tills nästa ispropp hinner bildas. Boten i sådana fall brukar heta karburatorsprit. Man häller en flaska sådant i tanken, precis innan man tankar bensin. Jag tror, att alla mackar har sådan sprit - och vet doceringen. Detta kan behöva upprepas ett par tankningar efter varandra. Ett annat tips vintertid är att ha tanken full så ofta som möjligt. Då finns det mindre "utrymme" för vattenkondensering.

2012-11-30 @ 17:24:35
Postat av: Kajsa

Det har snöat och blåst hårt tre dar i sträck här nu, så vi har rejält mycket snö (mycket mer nu än på bilden, för den är tagen igår).

Ja, fåglarna gillar jordnötter, men nu är de slut så nu får de äta solrosfrön ett tag tills jag skaffat nya. Och jag nänns inte stänga fönstret för dem, så snart får jag väl skotta balkongen...

Tack för rådet! Jag har funderat på om något frusit nånstans och ställer till problem när bilen blir varm och det tinar - men tanken var full när detta hände, jag hade tankat tidigare samma dag. Det går att köra ungefär en mil innan den stannar, sen går den inte att starta direkt igen men hur lång tid man måste vänta vet jag egentligen inte. Längre än 10 minuter sådär i alla fall, för så lång tid tog det nog innan jag övergav laban på Helsingforsvägen första gången för att ta mig till spelningen på annat sätt, sen var jag ju borta ett par timmar och när jag kom tillbaka startade den. Andra gången testade jag också efter tio minuter sådär utan framgång, men om det sen tar 20 minuter eller flera timmar tills den startar igen vet jag ju inte (tills den är kall igen?). Men karburatorsprit är värt att pröva, det ska jag göra.

2012-11-30 @ 18:08:55
Postat av: Per

Jag hoppas det gör någon nytta.
Om det redan samlats vatten i tanken, hjälper det inte, att tanken är fylld. Men spriten "löser" vattnet och gör, att vattnet följer med i förbränningscykeln och lämnar bilen via avgasröret.
En annan men mindre trolig orsak till liknande stopp har också med bensintillförseln att göra, för den situationen är lika sannolik under sommar som vinter. När motorn är igång så tömmmes ju tanken efterhand på bensin - och om det inte finns en fri/öppen kanal för luft in, så uppstår det ju ett vakuum där, som bensinpumpen så småningom inte orkar övervinna; och då blir det tvärstopp. I sällsynta fall har den luftkanalen - beroende på hur den ser ut - blivit mer eller mindre igenproppad och då kan det ta ganska lång tid innan tillräckligt mycket luft kommit in. En av våra tidigare SAAB-ar var sådan och om man öppnade bensinlocket i den situationen, märkte man, hur luft ljudligt slurpade in direkt.

2012-11-30 @ 23:08:26
Postat av: Kajsa

Det jag är lite orolig för med att hälla sprit i tanken är att Laban absolut ogillar att köra på 95-oktanig bensin (dvs 5% etanol) så fort utetemperaturen går ner mot bara några plusgrader, och nu är det sådär tio minus här. Så jag är lite orolig för att späda ut 98-bensinen jag har i tanken nu med mer sprit, vad tror du om det?

2012-12-01 @ 17:23:09
Postat av: Per

Den farhågan har jag inte hört något om, men absolut - för säkerhets skull - kolla först med någon som vet; på macken eller en bilverkstad!

2012-12-01 @ 22:15:46
Postat av: Kajsa

Just nu är utmaningen att alls ta sig till bilverkstaden...

2012-12-01 @ 22:41:56
Postat av: Kajsa

...och nu har Laban tagit sig så långt i alla fall, så får vi se vad bildoktorn säger.

2012-12-03 @ 14:53:59
Postat av: Per

Hoppas Laban snart är kry igen!

2012-12-07 @ 21:23:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0