Svampskogen!

Det fina vädret från i lördags höll som tur var i sig även större delen av söndagen, så då blev det en sedan länge efterlängtad tur i svampskogen för att fylla på vinterförråden härhemma. Jag var inte ute lång stund eftersom jag skulle iväg på orkesterrep senare, men sett till nedlagd plocktid, den ringa storleken på området där svampen plockades (ett litet hörn av ett litet hygge), och det faktum att plockaren lätt distraheras av eventuella uppdykande småkryp så blev skörden väldigt god!
 
Trattkantareller!
 
 
 
Jag tror att det här ska bli en gräsulv när den blir stor.
 
 
 
Åtskilliga liter trattkantareller (ett par kilo) blev det.
 
 
 
Man kan ju sen tycka att det är lite slöseri att utfodra kackerlackor med trattkantareller...
 
 
...men det finns massor massor mer i skogen, och rent ekonomiskt är det billigt krypfoder jämfört med ekogrönsaker från affären (som är stapelfödan). Och krypen tyckte verkligen att det här var gott - jag fyllde den gulgröna skålen på bilden nästan helt och lade även lite i den vita skålen som skymtar i nederkanten, och de hann äta upp nästan alltihop bara medan jag hämtade kameran (de är förvisso många fler djur än de som syns i bild, men ändå!)! Men det är bra att veta att de gillar det så mycket, jag kanske får plocka lite mer så att svamp kan bli ett stående inslag även på kackerlackornas matsedel i vinter om det nu är så populärt.
 
Och om någon undrar över det varierande utseendet på kackerlackorna så är de samma art allihop - de stora med en tydlig svart fläck på halsskölden är fullvuxna och de brunspräckliga är nymfer (ungar) i olika åldrar och storlekar.
 
Men trots att kackerlackorna hjälpte till att göra av med närmare en halvliter svamp totalt blev ändå följden att alla tillgängliga ytor härhemma är fulla av svamp på tork och hela lägenheten luktar trattkantarell, och då finns ändå en del färsk svamp kvar i kylen som jag och kackerlackorna ska ha till middag imorgon.
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Nej jag undrar inte över "kackerlackornas varierande utseende" - däremot funderar jag på, hur dina spindlar kommer att reagera på mat som plötsligen "smakar" trattkantarell?

2012-10-09 @ 15:20:43
Postat av: Kajsa

Spindlarna brukar inte reagera på att de "smakar" morot, palsternacka, kålrot, potatis, äpple, apelsin, grapefrukt, gurka, avocado, banan, lingon, kattmat, havregryn eller vissna löv, så jag tvivlar på att de reagerar på trattkantarell. Men de kanske tycker det är delikat med kantarellkryddad kackerlacka?

2012-10-09 @ 15:29:20
Postat av: Bodil

Vet kackerlackorna om sin framtid?

2012-10-12 @ 21:05:05
Postat av: Kajsa

Nej, knappast. Men för den stora majoriteten av dem är framtiden ljus - kackerlackspopulatonerna är såpass stora och spindlarna såpass små i maten att de allra individerna aldrig blir spindelmat utan lever ut sina liv i kackerlackskolonin utan att någonsin se en spindel.

2012-10-13 @ 09:06:27
Postat av: Elle

Vad härligt att du också plockat massa trattisar! :D

2012-10-15 @ 11:13:53
Postat av: Kajsa

Ja det är klart! Det är gott om kantarellskog i Finland, de här kommer från ett stort strövområde med skog, sjöar och myrar precis utanför Ekenäs.

2012-10-16 @ 11:14:20
Postat av: Kajsa

Elin, kommer du hit någon gång när vädret så tillåter kan man åka dit och grilla vid en sjö med storlom (med lite tur). På vintern är dock området oframkomligt annat än på skidor.

2012-10-16 @ 11:16:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0