Vinter

Ja vad ska man säga. Här i Ekenäs har det den senaste månaden pratats mycket om hur ovanligt mild hösten varit. I princip har den regniga sommaren övergått i en mild och väldigt regnig höst, och på grund av detta har folk förutspått att vintern kommer att dröja längre än vanligt eftersom havet fortfarande är såpass varmt. Men istället kom vintern ovanligt tidigt - det kom en rejäl köldknäpp och en hel del snö i förrgår natt, och sen dess har det snöat från och till och varit minusgrader. I går hämtade jag Laban på verkstaden, och det var VÄLDIGT slirigt att åka hem, Laban har ju bara sommardäck eftersom det varit så milt att det inte funnits anledning att ens fundera på att sätta på vinterdäcken redan i oktober. Men det var is med blötsnö ovanpå i går...och sen har det förstås frusit ordentligt på det i natt. I morse var vädret strålande fint och soligt men kallt, och jag valde trots stark rid-, häst-  och klappabstinens att inte åka till stallet eftersom vägarna i Ekenäs är ren blankis och den lilla vägen som man kör av på för att komma från stora vägen till stallet troligen inte är ett dugg bättre. Och det var nog ett bra beslut, för vid den tid då ridlektionen går mot sitt slut snöade det ordentligt igen! Om jag åkt till stallet hade jag fått ta mig hem på sommardäck på isiga småvägar i ymnigt snöfall. Nej tack. 
 
Men det är ju fint med snön, även om den kom såpass tidigt att man inte riktigt hunnit njuta färdigt av höstfärgerna...
 
 
 
Uppburrade talgoxar söker skydd på balkongen och jag nänns inte köra bort dem. Men de har i alla fall gott om mat och vet var de ska hitta den eftersom fågelrestaurangen på gården är öppen sedan länge.
 
 
 
 
 
Och det var inte bara folk och fä som blev överraskade av den plötsliga övergången från ovanligt mild höst till vinter redan i oktober. Det är åtskilliga blommor på gården som trott att det var sommar långt in i oktober och fortfarande blommar för fullt. Mest förvirrade verkar nyponbuskarna vara som samkör alla säsongerna på en gång - de har både nyutslagna gröna löv, äldre gröna löv, gula höstlöv, nypon och blommor samtidigt...
 
 
 
De enda som uppenbarligen förutsett detta väderomslag är trädgårdstomtarna, som övergett brofästet och gått i vinteride (eller vad de nu gör om vintern. Fler trädgårdstomtar, att döma av populationsökningen som skedde mellan de förra somrarna).
 

Kommentarer
Postat av: Per

Väldigt stämningsfulla och fina förvinterbilder! Idag är det soligt med några minusgrader här hos oss. Såfort jag skrivit klar min geologislutrapport, skall jag ut i det vackra vädret; hoppas kunna springa lite också - om nu inte ena knät bråkar för mycket igen.

2012-10-28 @ 09:15:16
Postat av: Kajsa

Här är också sol och kallt. Själv hoppas jag på att få skjuts av orkesterkollegan till orkesterrepet ikväll så jag slipper köra hem sent på kvällen i laban med sommardäck...

2012-10-28 @ 13:38:34
Postat av: Per

Vad säger regelverket i Finland beträffande sommar/vinterdäck? Här får man ju köra med allvädersdäck året runt, får sätta på dubbdäck fom 1:a november och måste ha vinterdäck (med eller utan dubb) fom 1:a december. (Vet förresten inte hur det är längre upp i landet.)

2012-10-28 @ 15:33:54
Postat av: Kajsa

Det är detsamma här, men man får sätta på dubbdäcken tidigare om väglaget motiverar det (och det får man väl i Sverige också). Så det är nog många här som har fått väldigt brått att få på vinterdäcken den här helgen...orkesterkollegan berättade att det var två veckors kö till däckfirman i stan. Jag får väl höra själv, jag måste dit jag med för Laban behöver ett par nya vinterdäck.

2012-10-28 @ 21:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0