Var köper man sin Nationalnyckel?

Ja, så länge den nu finns alltså (se tidigare inlägg om detta).
 
 
 
 
Min dyra moder talade om för mig att Bodil önskade veta var man införskaffade bokverket Nationalnyckeln. Denna fråga vidarebefordrade modern till mig, och eftersom jag inte har Bodils mail besvarar jag den här och hoppas att Bodil läser. Kanske kan mamma eller Per annars tipsa henne om att svaret finns här?
 
Nationalnyckeln ges ut av Artdatabanken, och kan beställas direkt från dem på Nationalnyckelns hemsida - antingen kan man köpa enstaka delar, eller så kan man bli prenumerant och få dem levererade hem till brevlådan efterhand som de kommer ut.
 
http://www.nationalnyckeln.se/sv/
 
Om man inte vill beställa över internet utan vill ha boken i handen på en gång så finns Nationalnycklarna ofta i den vanliga bokhandeln också (t.ex. på Akademibokhandeln), hittas i avdelningarna för djur och natur. Dock har de ofta inte alla delar, och ofta bara den/de nyaste. Så jag kan rekommendera att man besöker hemsidan ovan i vilket fall, bara för att veta vad som faktiskt finns utgivet innan man går till bokhandeln (de kan ofta ta hem om man vill ha en särskild del de inte har. Fast då kan man ju nästan lika gärna beställa direkt från artdatabanken i vilket fall).
 
Den bok i ordningen som gavs ut senast var steklar (myror och getingar). Nästa som kommer ut (väldigt snart) är Ryggsträngsdjur: strålfeniga fiskar. Vilket för den som inte vet är de vanliga typiska fiskarna, som abborre, gädda, mört, lax, torsk och så vidare.
 
Personligen kan jag tycka att det är lite synd att nästa del är fiskar, just eftersom Nationalnyckelns framtid är så osäker - jag hade gärna sett att kvarvarande verk (eller alla verk, ända från början) som ges ut hade ägnats åt sådana grupper som det idag saknas bra bestämningslitteratur för (men man planerade förstås inte för att projektet skulle läggas ned innan det var färdigställt)  - för just detta har varit  Nationalnyckelns stora styrka, att de har försett oss med bra svensk bestämningslitteratur för organismgrupper där sådan tidigare saknats eller varit svår att använda och/eller få tag på, och som dessutom fungerar både för oss yrkesbiologer och för den som bara är allmänt naturintresserad. Sen att det dessutom är väldigt vackra och prisvärda böcker är bara en bonus (men ingen dålig sådan).
 

Kommentarer
Postat av: Per

Jodå Bodil brukar också läsa din blogg; dock kanske inte lika ofta som jag, men jag skall hursomhelst tipsa henne om detta.

2012-09-13 @ 22:18:31
Postat av: bodil

Tack för infon Kajsa! Jag får väl ta reda på lite mer om dessa böcker. Synd att man planerar att lägga ner utgivningen. Jag får nog skriva på protestlistan. kommer ihåg hur irriterad jag var när vi var i Australien och jag inte kunde få tag på en flora om växterna där. Lika irriterande måste det ju bli för både oss som bor i Sverige och folk som är hitresta och vill studera naturen och inte kan finna någon riktig beskrivning.

2012-09-13 @ 22:34:35
Postat av: Kajsa

Ja, det är jättetrist att man lägger ner just när projektet börjar komma igång. Men vår nuvarande regering har tyvärr inte mycket till övers för natur och naturskydd, eller projekt som ökar kunskapen om den. Och det är väldigt många djurgrupper i synnerhet i Sverige som det inte finns svensk bestämningslitteratur för, och i vissa fall knappt någon bestämningslitteratur alls. Vissa böcker i synnerhet var väldigt välbehövliga - blomflugebanden har t.ex. varit till mycket stor nytta på fältfaunistikkursen jag undervisar i, det är just en sådan grupp där den gamla litteratur som fanns inte räckte till och var mer svåranvänd.

I Australien är det ju helt enkelt omöjligt att göra en heltäckande flora för hela landet eller ens delar av det i hanterbart format - det är ju en hel kontinent och dessutom en artrik sådan, så alla arterna får helt enkelt inte plats i en bok. Inte ens växter, som ändå är en relativt artfattig grupp, och då ska man inte tala om småkryp (där många svenska grupper inte får plats i en eller två eller ens flera böcker...).

När jag var i Australien gick det bra att hitta små fältfloror i fickformat med de allra vanligaste växterna för små regioner (men det kanske man satsar extra på just i sydvästra härnet av Australien också eftersom den regionen är känd för sina blommor), men de räckte inte till ens inom regionen eftersom det alltid var ett litet urval av växter. Den enda heltäckande bestämningslitteratur med alla arter i området som jag såg var bara för själva Perthområdet (dvs staden med närmaste omnejden) och den var i två tjocka band i stort foliantformat...inget man hade med sig ut i fält direkt.

2012-09-13 @ 23:35:51
Postat av: Bodil

Jag hittade i alla fall en fågelbok som jag hade stor glädje av och den fick följa med på resa nr.2 också.

2012-09-15 @ 23:13:03
Postat av: Kajsa

Ja, för fåglar går det bättre att göra fältlitteratur, det är en så liten grupp och de är bättre kända. Var det Simpson & Day? Den är ju en klassiker, och väldigt bra. Jag lånade den av en bekant när jag åkte dit och hade också stor glädje av den.

2012-09-16 @ 09:25:13
Postat av: Bodil

Stämmer det var Simpson & Day. Mycket fina bilder. Finns nu i bokhyllan här i Lund

2012-09-16 @ 13:53:34
Postat av: Kajsa

Min har förstås returnerats till sin ägare - men åker jag dit igen köper jag nog en egen ;)

2012-09-19 @ 09:37:27
Postat av: Bodil

Beställde faktiskt de här fina böckerna. Såg i utdraget av dem hur vackra bilder de har, utan alltför många schemaläggningar hit och dit som man måste vara mer än intresserad för att förstå,

2012-09-19 @ 22:44:09
Postat av: Kajsa

Ja, de är väldigt fina, och lättanvända även om man inte är så van vid bestämningslitteratur.

2012-09-20 @ 22:16:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0