Murphys lag...

...eller lagen om alltings j-lighet som den ju kallas på svenska, är något som en del forskare gjort sig mödan att undersöka med vetenskapliga metoder. Är det verkligen så att det är större risk att man tappar mackan i golvet med påläggssidan neråt än på rätt håll? Är det större risk att det regnar när man glömt paraplyt/regnkläderna hemma? Det finns faktiskt flera vetenskapliga studier på fenomen som dessa som stöder Murphys lag.
 
Ett sammanhang där jag själv ofta tycker mig uppleva Murphys lag är i kopplingen mellan spelningar och väder. Och nej, inte på det sättet att det alltid regnar på utomhusspelningar, tvärtom! Det är faktiskt ganska sällan jag varit med om att man verkligen haft jätteotur med vädret på utomhusspelningar (även om det absolut har hänt). Mitt problem är istället att det känns som om det väldigt ofta tenderar att vara strålande vackert väder i samband med konserter eller långa extrarep som kräver att man tillbringar större delen av dagen inomhus när man istället skulle vilja vara ute i solen. Att det är fint väder när man ska spela är inget jag bryr mig om på vanliga repetitioner - de repen är ju enligt ett fast schema och jag spelar de dagarna oavsett väder. Men när det gäller spelningar och rep på tider där jag normalt varit fri att göra vad jag vill - då känns det lite trist att stänga in sig i en mörk konsertsal hela dan, trots att jag ju faktiskt tycker det är väldigt roligt att spela. Jag vet till exempel inte hur många gånger jag varit på väg till rephelger eller konserter med Solna Brass där jag stått och väntat på pendeltåget i stekande sol och tänkt att jag mycket hellre skulle velat sticka ut i skogen eller gå en runda längs fjärilsslingan. Med Sjövärnskårens Musikkår var det här problemet lite mindre eftersom de hade fler utomhusspelningar och då är det ju istället enbart positivt om vädret är fint. Med Pojo blås har det inte egentligen känts som ett problem, för de har så få spelningar. 
 
Men just den här helgen är ett typexempel: I går hade Pojo blås en samkonsert med en annan orkester, vilket innebar först genrep och sedan konsert i Kyrkslätt. Därmed hanns verkligen ingenting annat med igår, och jag fick ställa in min vanliga lördagsridlektion. Vädret har varit väldigt fint här väldigt ofta på senaste tiden, och det är därmed inte konstigt att det var en solig och fin dag, men även sett till det så var gårdagen helt fantastiskt solig och fin, det töade rentav. Man hade rentav kanske kunnat hoppas på att någon vargspindel vågat sig fram i en solig vägkant med lite tur. Men nu blev det inte så. Konserten var trevlig och gick nog ganska bra, och repertoaren var mer krävande än normalt och därmed rolig att spela, men det var surt att tillbringa en stor del av dagen i en mörk sal med fördragna fönster (och ett par timmar i bil på väg till och från Kyrkslätt) när jag normalt hade varit ute i solen på hästryggen (och om jag inte ridit hade jag säkert varit ute ändå). Så jag hoppades förstås att det skulle bli lika fint väder idag, för idag är till och med den vanliga orkesterrepetitionen inställd eftersom vi hade konsert igår. men då blir det blåsigt och snö! Suck. Tänk om det varit tvärtom, konsert idag istället!
 
I vilket fall brukar jag ganska ofta tänka att man borde föra lite anteckningar över just det här med vädersituationen och inomhusspelningar/extrarep för att se om det verkligen finns ett samband eller om det bara är inbillning. Vem vet, det hade kanske till och med gått att publicera?
  
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Kommer att tänka på ett talesätt - betydligt äldre än Murphys lag, men med snarlik innebörd: "när det regnar välling, har den fattige ingen sked".
Och beträffande dina eventuella egna tester hemma vid köksbordet (upprepad tappning av macka med pålägg) kan jag berätta, att det finns utrustning (fallprovningsmaskiner t ex för mobiltelefontester) som alltid (till 100%) åstadkommer att en pryl landar på samma sätt; bara att välja om det skall vara påläggssida eller rättsida. Men finns det förresten någon rätt sida för en macka med pålägg (om pålägget inte är av marmeladtyp)? Det kan väl kvitta om den torra ostsidan eller mackans andra sida träffar golvet först?

2013-04-12 @ 16:54:54
Postat av: Kajsa

Ja, jag har hört det ordstävet också :)

Ja, är pålägget torrt spelar det förstås inte lika stor roll hur man tappar sin macka (och jag har faktiskt inte så stor erfarenhet på området som man kanske kunde tro - ta i trä), lite beroende på vart man befinner sig. För även hårdost är ju som regel lite fuktigare än brödet, så om det inte är på ett nyskurat golv man tappar mackan utan t.ex. ute i skogen så är ju risken att det fastnar diverse skräp. Jag utmanar dock inte ödet utan har oftast dubbelmackor i matsäcken - och dem kan man ju tappa hur som helst utan att det gör något.

Och på tal om mobiltelefoner så utmanar jag inte ödet där heller mer än nödvändigt utan väljer gärna sådana modeller som är lite extra tåliga ;)

2013-04-15 @ 21:39:05
Postat av: Per

Det där med dubbelmacka är smart på många sätt; man kan då också ha flera sorters pålägg - utan att bli beskylld för att "tvesula". :)

2013-04-16 @ 08:44:58
Postat av: Kajsa

Ja, det är ju praktiskt på det viset också. Förutsatt att man nu själv har dåligt samvete för den sakens skull - för jag är oftast ensam ute i skogen, och då är det ju ändå ingen annan som ser hur många pålägg man har. Fast mitt verkliga skäl är nog egentligen att dubbelmackor kräver mindre emballage vid packning av matsäck än enkelmackor. Mindre skräp att ta vara på.

Vad gäller tvesovling, vad anser du för övrigt att begreppet innebär? För vissa kombinationer är ju så etablerade att de liksom bara måste vara ihop, ägg och kaviar t.ex. Och vad gäller för grönsaker i kombination med andra pålägg? Är ett par gurkskivor på osten att betrakta som tvesovling eller är det bara "pyntegrönt" som liksom inte räknas?

2013-04-23 @ 11:05:23
Postat av: Per

"ensam ute i skogen" säger du? Man brukar ju säga, att skogen har öron - men jag ger mig tusan på, att den har ögon också! :)
Tvesovling respektive tvesulning; måhända är de inte riktigt synonyma begrepp? Dubbelt av sovel (kött eller fisk i huvudsak) är ju mer begränsat än två sulor (lager) - vilka som helst. Tvesulning syftar egentligen (för mig) på den gamla vanan att förse (spika på) en sliten trätoffla med en sula av uttjänt toffelovanläder. Det fanns ju så kallad toffelnubb för det ändamålet. Om toffeln blivit väldigt snedsliten, blev det ju nödvändigt, att spika på dubbla lager ovanlär (tvesula) där undersidan var som mest nersliten. Så för att återvända till smörgåsfallet; smör eller flott räknades inte in, men att ovanpå ha både ost och korv samtidigt var definitivt att tvesula. Så även om gurkskivor och liknande knappast ingick i dåtidens lantliga föreställningsvärld om möjliga pålägg, vore nog ost och gurka att anse som tvesulning (om än inte tvesovling?).

2013-04-24 @ 08:15:30
Postat av: Kajsa

Det finns nog åtskilliga ögon i skogen, däremot är de flesta nog inte av det slaget att de ser anklagande på en om man råkar ha tvesulat eller tvesovlat. Möjligtvis kräver de att man delar med sig ;)

Ja jag tolkade liksom tvesuling som tvesovling i och med att det gällde mackor. Men annars kan jag nog hålla med - ost och korv samtidigt är definitivt tvesovling, ost och gurka mer tveksamt men det kanske däremot gäller som tvesulning?

2013-04-24 @ 22:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0