Spindelbiblioteket 12 - Wise

 
David Wise, Spiders in Ecological Webs, utgiven av Cambride University Press 1993.
 
Spiders in ecological webs är såvitt jag vet den enda renodlade boken om bara och enbart spindlars ekologi. Alla andra böcker specifikt om spindlar är som regel antingen artbestämningslitteratur eller inriktade främst på något annat (oftast fysiologi) med mer eller mindre stora inslag av ekologi. Wise´s (vilket lämpligt namn för en forskare, för övrigt) bok är däremot en sammanställning av just ekologisk forskning (i synnerhet födovävsekologisk sådan) som gjorts på spindlar fram till 1993. Den är en utmärkt bok och dessutom väldigt trevlig att läsa, och kan varmt rekommenderas även till den som inte är forskare utan bara allmänt spindelintresserad!
 
 
 
Man ska dock när man läser hålla i minnet att boken har tjugo år på nacken och därmed börjar bli något inaktuell nu (det har hänt en del inom ekologisk forskning sen 1993)  men den är fortfarande en mycket bra introduktion till spindlars ekologi. Även referenslistan är väldigt användbar när man letar efter lite äldre referenser och inte själv har koll på vilka som är de "stora namnen" att leta efter. Boken ger också en ganska bra överblick av, och något av en utvärdering av, fältekologisk metodik för att studera spindlar.
 
Själv skulle jag jättegärna se att det kom antingen en ny eller en uppdaterad version av den här boken, eller någon form av fortsättning om spindelekologin på senare tid! Boken täcker till exempel inte användningen av metoder som isotopanalyser för att spåra energi- och näringsflöden genom födovävar (som i dagsläget snarast börjar bli omoderna igen...). eller för den delen spindlars roll i energi- och näringsflöden över ekosystemgränser. Intressant att notera är dock att några tidiga artiklar av den forskare som på allvar satte igång forskningen runt marina subsidier (Gary Polis, mer om honom i ett senare avsnitt av spindelbiblioteket) faktiskt finns med i Wise´s bok, även om de artiklarna handlar om interaktioner inom ekosystem (och inom födovävsnivå) och inte om subsidier eftersom den forskningen kom senare. Det finns naturligtvis fler saker som hänt, men just de är ganska viktiga just för min egen spindelforskning...
 
För min del är den här boken också speciell eftersom David Wise var opponent på min disputation!
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Hur många spindelböcker har du egentligen?
Och på tal om spindlar; i dagens säsongsstart av "Mitt i naturen" gavs det olika tips om saker man kan ge akt på för att finna våren. Didrik V föreslog: kolla hasselhängena, hitta första tussilagon, leta efter blåsippor, eller sitt bara ner i en backe med torrt gräs och torra löv och ge akt på vargspindlarnas förehavanden.

2013-04-04 @ 22:00:38
Postat av: Kajsa

Jag har ett bibliotek, som titeln antyder ;)

Nä, vet inte exakt men vi får väl se hur många det blir, hittills är antalet inlägg i spindelbibliotekserien uppe i 12 och vi är nog ungefär halvvägs, så den verkar bli en långkörare. Och då har jag ju ändå slagit ihop en del böcker i samma inlägg när de är av samma författare, som Roberts eller den danska museumserien.

Jag har inte sett mitt i naturen än, det hann inte komma upp på svt play igår kväll. Ska kolla ikväll! Här är det inte riktigt dags att leta ens tussilago än, snön ligger fortfarande. Men det börjar bli lite bara fläckar t.ex. i vägkanter i söderläge, så snart så! Trevligt att Didrik nämner vargspindlarna som vårtecken, en del av de arterna är ofta de allra första spindlarna man ser på våren. Och i Sverige (absolut i Skåne och snart i stockholm!)kan man nog ge sig ut och lyssna efter trummande Hygrolycosa rubrofasciata (också en vargspindel).

2013-04-05 @ 14:46:05
Postat av: Kajsa

Sen har jag dubletter också vilket ytterligare utökar bibliotekets volym...jag har två ex av Jones (se tidigare avsnitt) eftersom jag använder den mycket och vill ha tillgång till den både på jobbet och hemma, det är dessutom den bästa av böckerna i spindelbiblioteket att ha med sig ut i fält vilket innebär att den ena av mina är utsedd till fältex som utsätts för rätt mycket slitage.

Sen har jag två ex av just Wise´s bok också - detta för att jag fick ett signerat ex av honom i disputationspresent (men jag hade förstås redan ett sedan tidigare). Och det gjorde inget, för även det här är en bok som det inte är fel att ha både på kontoret och hemma.

2013-04-05 @ 14:53:36
Postat av: lars thelander

Hej! Ren tur att jag såg konversationen. Please ge mig tips på optimal spindelbok. Har svårt att hitta.
Tackar på förhand
Lars

2013-09-11 @ 08:50:30
Postat av: Kajsa

Hej Lars! Ber om ursäkt för att jag inte svarat, men jag är tyvärr dålig på att hålla koll på nya kommentarer till äldre inlägg här på bloggen. Vad jag kan ge för tips beror rätt mycket på vad för typ av bok du är ute efter och vad den ska användas för (allmän spindelbiologi? bestämningslitteratur?). Om du tittar genom inläggen här på bloggen i kategorin !spindelbiblioteket" så omfattar den en rad olika slags litteratur på olika nivåer, det kan ju var bra att börja där. Sen får du gärna ställa mer specifika frågor - ställ dem gärna som kommentarer till ett nytt inlägg på bloggen, även om det handlar om något helt annat än spindlar och litteratur, för kommenterar du inlägg som är äldre än någon vecka är risken stor att jag inte ser det...

2013-10-13 @ 12:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0