Finsk musik - så funkar det.

Ett helt vanligt orkesterrep en söndagkväll i finska Pojo. Repertoaren har varierat från Duke Ellington till Queen till Jager. Under pausen förklarar slagverkaren Mats den finska musikkulturen för oss utlänningar i orkestern, dvs jag och den amerikanske utbytesstudenten (och klarinettisten) Jake:
 
 
Mats: - You take opera music, and make metal. You take classical music, and make metal. You take pop music, and make metal. You take a cello, and make metal (härmar en cello för att illustrera). You can make metal out of anything!
 
Jag (avhåller mig från ett dåligt skämt i stil med att alkemi måste vara poppis i Finland):
- I´m actually a bit surprised we haven´t played metal in the wind band?
Jake skrattar åt denna löjliga tanke.
Mats: - We played Lordi some time ago! I played bass.
Jag: - I´m not surprised. And glad it was before my time.
Mats: - Karis has six metal bands.
Jag: - Really? Only six?
 
 
En parentes i sammanhanget är att det man högst troligt får höra om man slår på finsk radio t.ex. tidigt en söndagmorgon är (just det) hårdrock...

Kommentarer
Postat av: Per

Och slår man på svensk radio (P1) en tidig lördagmorgon - är det inte fy skam heller. :)

2013-02-11 @ 13:32:36
Postat av: Kajsa

Lördagmornar spelas det också hårdrock här. Och inte bara på mornarna - jag brukar drabbas av det när jag är på väg till stallet senare på lördagförmiddagen också.

2013-02-11 @ 13:57:02
URL: http://krydolph.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0