Håll tummarna för Laban!

Verkstaden borde ha tittat på Laban idag men har inte hört av sig...håll tummarna för att de gör det (eller svarar när jag ringer, vilket de inte gjorde på eftermiddagen idag) med någon slags mer eller mindre positivt besked (just nu känns det som om ett besked överhuvudtaget vore positivt).
 
Idealt vore att Laban är i skick att hämtas före helgen - för denna helg är ovanligt fullpackad med aktiviteter som man hade behövt bil för. Till att börja med har det vanliga orkesterrepet flyttats från söndagen till fredagen vilket innebär att jag inte kan få lift dit med saxofonisten jag brukar lifta med. Jag kan få lift från Karis, vilket innebär att jag kommer till repet för till Karis går det tåg - men det blir ju absolut omständigare, i synnerhet just eftersom det är en vardag vilket innebär att jag nog måste smita tidigare från jobbet om jag ska hinna med ett lämpligt tåg till Karis. Vidare har en jobbkollega fest på kvällen, och om jag haft bil hade jag kunnit sticka dit efter repet för vi håller inte på till särskilt sent. Men om jag inte kör själv hem blir det lite för omständigt, då måste jag hem och lämna instrument och andra orkestersaker och känner jag mig själv rätt så kommer jag därefter inte att vilja ge mig ut igen för att promenera till andra änden av stan (och skulle jag göra det blir jag minst dubbelt så sen som jag blivit om jag kört direkt från orkesterrepet). 
 
På lördag hade jag gärna velat rida, för det var länge sen nu! Men för det krävs absolut att bilen är fixad, och inte bara för att jag behöver den för att ta mig til stallet utan även för att alla ridgrejerna ligger i bilen..
 
På söndag är det en brassbandskonsert i Helsingfors som jag gärna vill gå på, och den konserten är också anledningen till att min orkesters rep är flyttat till fredagen - för att vi som vill ska kunna gå på konserten i Helsingfors. Jag tänker inte köra utan ta tåget till Helsingfors i vilket fall så detta projekt går att lösa utan bil, men det hade varit skönt att kunna köra till Karis och ta tåget därifrån istället för Ekenäs. Då hade jag dels sluppit krångel med tågbyten, dels sluppit gå hem från stationen i Ekenäs när jag kommer hem sent på kvällen. Men även om det blir så (och jag har inga förhoppningar om att slippa tågbyten och en nattlig promenad på några km i vinterkyla och uppförsbacke) så ser jag fram mot en anledning att göra en helsingforsutflykt! För jag är annars bara där när jag är på väg till flyget och då har jag aldrig mycket tid, så jag planerar att åka in redan tidigt på dagen på söndag (konserten är sent på eftermiddagen) och turista lite. Kanske gå på något museum (naturhistoriska? Eller motsvarigheten till Nationalmuseum?). Förutsatt att det är möjligt att turista i Helsingfors en söndag mitt i vintern och allt inte är stängt förstås (måste kolla, för det skulle inte förvåna mig...).  
 
Så det hänger på verkstaden nu hur fulltecknad helgen blir. Med bil - rep, eventuellt fest, ridning samt turistande/konsert i Helsingfors. Utan bil bara rep och turistande/konsert i helsingfors. Håll tummarna!

Kommentarer
Postat av: Per

Sannerligen - "åklagare" (bilreparatörer; inte jurister) kan ha stor betydelse! :)
Hoppas det går vägen.

2013-01-17 @ 09:14:39
Postat av: Kajsa

Hoppas det går vägen på vägen ja! Har pratat med verkstaden som säger att Laban är klar för avhämtning. :)

2013-01-17 @ 14:36:59
Postat av: Kajsa

Ett steg fram och två steg tillbaka...jag kom glatt till verkstaden idag där de meddelat att Laban var klar för avhämtning. Jag körde därifrån, varpå Laban stannade ungefär hundra meter från verkstaden. Jag körde tillbaka och frågade om de visste vad den höll på med, och om det var något att vara orolig för. Mekanikern startade Laban, Laban gick igång och gick snällt på tomgång en stund, mekanikern tyckte att "den är nog ok, det var nog bara för att det är kallt" och gick därifrån. jag backade ut. Laban stannade. Laban vägrade sedan starta igen (startmotorn går runt men motorn går inte igång). Mekanikern kom ut. Mekanikern fick inte heller igång Laban igen. Mekanikern tyckte att "den där vågar du nog inte köra hem med".

Laban är alltså kvar på verkstan, och mekanikern ska försöka ta reda på vad som är galet i imorgon...sen om det går att göra något åt det redan imorgon återstår att se.

Att Laban hackar och inte vill starta när det är kallt (eller fuktigt) och den har stått ett tag är inte ovanligt, men när man väl fått igång den brukar den inte stanna. Och den brukar inte krångla med att starta igen om den inte stått en stund åtminstone...jaja, vi får väl se vad de säger.

Kopplingen är i alla fall fixad, det var vajern.

2013-01-17 @ 17:26:32
Postat av: Per

Bra när man kan hitta en definitiv felorsak - som vajern! Värre verkar det ju vara med tjuvstoppen. Hoppas mekanikern klurar ut detta snart.

2013-01-18 @ 09:37:38
Postat av: Kajsa

Ja, och detta är ju en ny variant av tjuvstopp, inte desamma som innan.

2013-01-18 @ 14:44:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0