Midvinternattens köld är hård

Jag har fram till nu haft en termometer på balkongen som bara går ner till´-15. Den följde med från Stockholm där den användes inomhus, eftersom jag hade en annan termometer utomhus som hade tillräcklig kapacitet för att klara såväl varma sommardagar som kalla vinterdagar. Men eftersom utetermometern satt fastskruvad fick den stanna i Sverige, och den här hamnade ute på balkongen här i Finland. Och större delen av året är det ju faktiskt varmare än -15 även här i Finland, men just nu duger den faktiskt inte alls (siffran som syns är allså minus 10, inte plus 10 - termometern saknar minustecken på skalan under nollan).
 
 
 
 
Som tur var så insåg snälla släktingar (trots att de var helt ovetande om termometersituationen härhemma) på något vis behovet av bättre mätutrustning - så jag fick en jultermometer i julklapp (med tomte på...) som går ända ner till minus 40! Tack faster och farbror! Och nu har denna tomteprydda termometer som fram tills nyligen låg ouppackad härinne fått flytta ut på balkongen. Visserligen är det inte jul längre, men eftersom den gamla termometern inte räcker för uppgiften så får julen nog vara än till påska i just det här fallet. Vid det laget bör den tomtelösa termometern klara jobbet (fast man vet aldrig, det var åtminstone fortfarande kallt och mycket snö kvar här förra påsken).
 
Just nu visar tomtetermometern på -25 grader (vänstra skalan är i celcius, högra fahrenheit, och precis som ovan finns inget minustecken utsatt). Och då ska man dessutom komma ihåg att detta alltså betyder att det är minus 25 inne på den inglasade balkongen, för jag har inte möjlighet att fästa den utomhus på riktigt. Så det lär ju vara åtminstone någon ytterligare grad kallare utanför...
 
 
 
 
För övrigt är det intressant att de olika temperaturskalorna sammanfaller vid -40.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Sådärja! Nu kan man kommentera här (det fungerade inte tidigare för just det här inlägget. Men nu så!),

2013-01-19 @ 23:43:19
Postat av: Per

Ja nu går det - vad var felorsaken?
Minus 12C här nu på morgonen och strålande sol; idag skall vi ut på långresa - ända till Sjöbo! Fast vi skall inte besöka "alpinbanan" på Spjällabacken. Den har sett bättre dagar.

2013-01-20 @ 09:15:43
Postat av: Kajsa

Jag har ingen aning om vad som var fel - jag kopierade bara texten, slängde det gamla inlägget och gjorde ett helt nytt likadant som det gamla. Testade att bara publicera om det gamla men det räckte inte.

Ha så trevligt i Sjöbo! Jag hade ju tänkt åka till Helsingfors men logistiken (kollektivtrafiken på söndagar i Ekenäs) i kombination med avsaknaden av bil gjorde att jag inte kom iväg så tidigt som jag hade behövt för att hinna till konserten (klockan fyra) i tid, så nu får det vara.

2013-01-20 @ 12:10:31
Postat av: Elle

BRRRRR!!!!

Oj vad kallt! Hoppas du inte fryser!

2013-01-24 @ 17:00:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0