Spindelbiblioteket 5 - Hillyard, Spindlarnas värld

Paul Hillyard, Spindlarnas värld. Utgiven av New Holland publishers 2008 (det engelska originalet, The Private Life of Spiders, är från 2007).
 
 
 
 
 
 
Som lite omväxling från den vetenskapliga litteraturen ger vi oss nu i kast med den enda spindelbok jag äger av typen stor och vacker fotobok i folioformat. Spindlarnas värld av Hillyard fick jag i present av mina systrar för en del år sen, och det är verkligen en fin bok med helt underbara foton.
 
Rent faktamässigt innehåller Hillyard, som många böcker av den här typen, ganska lite text och den text som finns är väldigt allmän och populärvetenskaplig. Och det är i sig inget fel i det - för den som inte vet så mycket om spindlar är det här en utmärkt introduktion med mycket . Men tyvärr förekommer en hel del felaktigheter, främst i terminologin men även vad gäller en del fakta. Åtminstone vad gäller terminologin tror jag dock inte alltid att det är författaren som felat utan översättaren (språket är inte alltid helt korrekt även bortsett från facktermerna), men oavsett vilket ska man åtminstone vad gäller den svenska utgåvan (och troligen den engelska också) läsa boken med viss skepsis - eller kanske ännu hellre ignorera texten och bara njuta av bilderna. För oavsett vilket är det åtminstone för mig de fantastiska bilderna som är den största behållningen av den här boken.
 
 
Ingalill demonstrerar bokens stora format (Ingalill är en av de största av mina fågelspindlar).
 

Kommentarer
Postat av: Per

Ja det verkar vara väldigt fina bilder i den boken!

Jag hade egentligen tänkt skriva en kommentar till ditt nästa inlägg om kylan i Ekenäs, men någon vajsing på den sidan verkar omöjliggöra detta? Så här kommer kommentaren i stället (och missförstå nu inte var den skall hamna): "Hyddj!" - kan ju betyda mycket; men här snarast "usch vad kallt" :)

2013-01-19 @ 22:33:33
Postat av: Kajsa

Va, funkar inte kommentarsfältet? Märkligt.

Ja, den här boken har enormt fina bilder. Man skulle vilja plocka ut dem och rama in dem och hänga dem på väggen.



Jo, kallt, men nu går det mot varmare igen (bara -21 idag) och imorgon ska det bli mycket varmare igen (dvs kanske -10?). Man får gissa lite här, för väderleksrapporterna är alltid väldigt fel - t.om. norska Yr som brukar vara bra sade att det skulle vara -11 här idag, dvs det slog fel på tio grader. Man kan ju förstå att de inte får det exakt rätt, men tio grader är en väldigt stor felmarginal! Det är som sagt ofta lite fel, och jag brukar tro att det har att göra med att Ekenäs närmaste väderstation ligger på Jussarö - dvs på en ö, och havet är fortfarande delvis öppet vilket borde ge mildare temperaturer på en ö liote längre ut i skärgården än Ekenäs. Men tio graders skillnad känns väldigt mycket! Och då går jag ändå på vad termometern visar inne på min inglasade balkong där det rimligtvis borde vara åtminstone någon-några grader varmare än utanför...

2013-01-19 @ 23:39:29
Postat av: Kajsa

Och du har rätt i att man inte kan kommentera temperaturinlägget. Märkligt. Ska försöka göra något åt det.

2013-01-19 @ 23:41:16
Postat av: Kajsa

Sådär, fixat!

2013-01-19 @ 23:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0