En hink humlor

I våras var det en stor humledrottning som hälsade på ofta på balkongen. Hon surrade runt mycket i det undanskymda hörnet bakom dörren, som jag använder för undanstoppning av balkongsaker som är väldigt mycket i vägen om de står framme när de inte används. Här finns ett par hopfällda fällstolar, dynor, en stormlykta och en hink. Hinken innehåller någon dm torv (jag blandade torv med sand till ett av spindelterrarierna, och använde inte allt - så jag lät resten av blandningen stå kvar i hinken till nästa gång jag behöver städa ett spindelterrrium) med några trasor och lite annan bråte ovanpå. Och jag hade i stort sett glömt att det alls fanns jord där.
 
Så varje gång humlan surrade runt i hörnet tänkte jag "men lilla humlan då, härinne finns det ju ingenstans att bygga bo!".
 
Trodde jag. Någon månad senare ser jag en liten humla målmedvetet komma flygande in på balkongen på kvällen med siktet inställt på det där hörnet. Det här ser jag vid flera tillfällen, och det är inte övervintrande drottningar utan årets första arbetshumlor på väg hem för att gå till vila för natten. Så det gick visst att bygga bo inne på balkongen i en hink! Nu vågar jag inte röra runt i det där hörnet för jag vill inte störa dem - jag har ju efterlyst pollinatörer på balkongen, nu har jag dem boende här! Perfekt! Jag har inte handpollinerat jordgubbsplantorna i år som jag gjorde förra sommaren, men man kanske kan hoppas på att få gubbar ändå nu.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Vilken fin humla! Är det en av arbetshumlorna på din balkong?

2013-06-19 @ 13:37:22
Postat av: Kajsa

Nej, den på bilden är en drottning. Jag är inte säker på att det är hon som byggde boet, men det skulle inte förvåna mig.

2013-06-19 @ 21:07:28
Postat av: Kajsa

Hon sysslar för övrigt med att pollinera min krusbärsbuske.

2013-06-19 @ 21:08:12
Postat av: Kajsa

Jag har tänkt ta en bild på arbetshumlorna, men jag har bara sett dem på väg till eller från boet och jag har aldrig haft kameran till hands då.

2013-06-19 @ 21:09:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0