Ikappbloggning 1 - Skånespindlar

Ja jag har ju varit i Skåne för lite över en vecka sen, bland annat därav detta långa blogguppehåll. I Skåne blev det ett kort besök hos föräldrarna, och därefter ett längre besök hos syster Elin och volontärjobb åt syster Petra på Sweden Military Tattoo.
 
Blentarpsbesöket hade syftet att gå en promenad i närbelägna Fyledalen med förhoppning att få se nyckelpigespindel. Så blev det nu inte eftersom vädret var för dåligt, men en del andra färgglada fina spindlar var ute, både i Blentarp och Fyledalen.
 
Den här tiden på året är det massor av korsspindlar hemma hos föräldrarna, dels nykläckta ungar, dels övervintrande lite större spindlar.
 
Korsspindel, Araneus diadematus.
 
 
 
Korsspindelungarna skiljer sig väldigt mycket från de vuxna i färger och teckningar, och är typiskt så här knallgula med svart fläck. Här i en pelargonknopp.
 
 
 
Hos föräldrarna har det bara det senaste året eller så dykt upp massor av Achearanea lunata. En väldigt vacker liten klotspindel, här i en orange färgvariant.
 
 
 
 
 
 
En annan vanlig men vacker klotspindel fanns i Fyledalen - Phyllonetas sisyphia. Tyvärr gör bilderna den inte riktigt rättvisa.
 
 
 
 
I ett rabarberblad i trädgårdslandet bor en mattvävarspindel, en Linyphia hortensis.
 
 
 
 

 
 
Fina Fyledalen! Tyvärr var det regnigt och trist väder, men både majviva och orkidéer blommade vackert. Det är ju fördelen med växter - vädret spelar ingen roll.
 
 
 
Majviva
 
 
 
En orkidée, jag vet inte vilken. Säkert någon vars namn slutar på nyckel. Majnyckel, kärrnyckel, Jungfru Marie nycklar...?
 
 
 
Humleblomster
 
 
 
Det bidde som sagt ingen nyckelpigespindel, men en vacker hoppspindel med röda teckningar är inte fy skam det heller. Pellenes tripunctatus.
 
Så liten så liten...
 
 
 
...men så otroligt vacker när man tittar närmare.
 
 
 
 
Det har ju avhandlats tidigare här på bloggen att det är lite trist att så många svenskar tror att alla våra inhemska spindelarter är utseendemässigt ganska tråkiga, folk blir ofta väldigt förvånade om de stöter på något färggrannare (många tror genast att allt med lite starkare färger och kontrastrikare teckningar är något som kommit hit från utlandet...). Notera att alla spindlar på de här bilderna är vanliga arter som vem som heslt kan springa på lite varstans, inte minst i trädården - och alla har de antingen ganska starka färger eller väldigt kontrastrik teckning eller både och (det enda som ser lite gråmurrigt ut är ju den vuxna korsspindeln, men det är bara för att det är en bild från sidan - hade den varit uppifrån hade ju det vita korset synts). I synnerhet Pellenes tripunctatushannen ovan visar verkligen med all önskvärd tydlighet att svenska spindlar inte nödvändigtvis är murriga och gråbeige. Vackrast är han framifrån med de kontrastrika teckningarna i svart, vitt och rött, men han är rätt snygg uppifrån också med en vit strimma längs den annars mörka kroppen. Tyvärr var det svårt att få en bra bild uppifrån, för som de flesta hoppspindlar var den här en riktig linslus som hela tiden vred sig mot kameran. Man behöver inte be hoppspindlar att titta i kameran, problemet är att få dem att titta på något annat alls så att man kan få en bild rakt ovanifrån utan att spindeln vridit hela framkroppen uppåt så som den här gör (vilket gör att det blir jättesvårt att få till skärpan på alla delar av djuret, även på en så här pytteliten spindel).
 
Men det är ju väldigt estetiskt tacksamt med framifrånbilder på spindlar som ser ut så här. Väldigt många hoppspindelbilder som finns på nätet ser ut just så här, tagna antingen rakt eller snett framifrån, och jag undrar ofta i hur många fall fotografen bara tacksamt knäppt bild efter bild på ett estetiskt väldigt tilltalande motiv, och hur många som ser ut så trots att fotografen i själva verket gärna velat ha några andra bildvinklar också men där spindeln vägrat samarbeta. För när man får bilder för artbestämning på spindlar kan det visserligen vara bra med framifrån bilder på åtminstone vissa hoppspindlar (den här t.ex.) men ofta vill man hellre (eller också) ha en bild rakt uppifrån där man ser teckningarna på kroppen och det kan som sagt vara väldigt svårt att få till när spindeln är blixtsnabb med att hela tiden vrida sig mot kameran...
 
 
För övrigt var det inte bara spindlarna som var ute, den här stickmyggan misslyckades dock med att ta sig igenom mina regnbyxor. Det har dock senare kompenserats av de finska och estniska myggen, som jag hittills försett med ganska stora mängder blod...
 
 
 
 

 
 
Jag kan också för de som eventuellt oroat sig över att fasanen här på gården lyst med sin frånvaro både visuellt och akustiskt på sistone berätta att jag såg honom idag i vägkanten tillsammans med två fasanhönor.  

Kommentarer
Postat av: Per

Trevligt inlägg med många fina bilder. Jo där är fint i Fyledalen, men trots att jag borde känna trakten "som min egen ficka", kan jag inte ange precis vilken väg ner mot dalen, som du fångat i bild. Kan du ge en liten hint?

2013-06-16 @ 14:14:25
Postat av: Kajsa

Hm, svårt att ge en hint tyvärr - kommer inte på något bra sätt att ge en som är exakt nog att gissa för dig men inte för många andra - för i det här fallet vill/får jag inte avslöja exakt lokal för kreti och pleti...men vägen går inte så mycket ner i dalen som parallellt med den.

2013-06-18 @ 07:24:44
Postat av: Per

Jo men då vet jag nog lite bättre; med tanke på hur många (få) vägar (icke-bilvägar) som går längs med dalen - och så nära dalbotten. Hur dalen och vägen kröker ger mig också ytterligare upplysning. (För bilden är väl inte spegelvänd?)

2013-06-19 @ 13:34:53
Postat av: Kajsa

Nix, inte spegelvänd!

2013-06-21 @ 08:00:23
Postat av: Jocke

Hej Kajsa, trevlig blogg! Jag har en spindel inne i mitt badrum som är cirka 6mm lång i kroppen som är grönfärgad och smal, med ganska långa ben. Vad tror du att det kan vara för sort? Nu ställer jag nog frågan på helt fel ställe.. Men du kanske kan maila om du har tid och lust, tack!

2013-07-08 @ 14:14:50
Postat av: Jocke

Vill också hålla med om att våra svenska spindlar inte är tråkiga alls till utseendet. När jag tänker efter kan jag inte komma på någon "ful" spindel i världen, (förutom kanske "Assasin spider") Men som är vacker på sitt specialla sätt :p

2013-07-08 @ 17:50:25
Postat av: Kajsa

Hej Jocke! Ber om ursäkt för sent svar...Du har tyvärr inte lämnat någon e-mailadress här, så jag kan inte svara via mail - men jag gör det här och hoppas att du tittar in på bloggen igen!

Det är svårt att säga på rak arm vad din spindel kan vara, de gröna spindlar vi har i Sverige är typiskt utomhuslevande och hittas sällan inomhus. Men om den som du säger är långsmal med långa ben och om du dessutom har hyfsat fuktigt i badrummet skulle det kanske kunna vara en sträckspindel i släkte Tetragnatha, troligen i så fall Tetragnatha extensa. Du kan ju googla på det vetenskapliga namnet och se om det kan stämma. De är väldigt variabla i färg och kan vara lite åt det ljusgulgröna hållet.

En annan väldigt långbent spindel som är en utpräglad inomhusart är större dallerspindel, Pholcus phalangioides, men den är gråbeige, inte grön.

Vill du ha ett säkrare svar får du gärna maila mig en bild på spindeln - maila till [email protected].

Nä, jag tycker inte heller att några spindlar är fula. Men det finns ju absolut de som har ett mer spektakulärt utseende än andra - även i Sverige. ;)

2013-07-16 @ 17:57:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0