Ikappbloggning 3 - Finbesök från Skåne!

Bara ett par dagar efter att jag kom hem från Skåne kom syster Elin och Lars hit för ett kort men intensivt besök. När vi planerade deras besök i vintras hade jag, väl vetande att Elin är VÄLDIGT värmekrävande, noga påtalat att Finland är ett nordligt land dit våren når mycket senare än i Skåne så om man verkligen vill ha goda chanser för varmt och soligt väder och vara säker på att snön är borta bör man inte komma hit före maj. Så Elin och Lars kom hit till månadsskiftet maj-juni, och Finland visade sig verkligen från sin allra bästa sida! De råkade pricka det högtryck som just nu har parkerat sig här och som gett högsommartemperaturer med över 30 grader på dagarna och tropiska nätter (dessutom är det ganska hög luftfuktighet så det är verkligen tropisk värme...).
 
Och enligt ortsborna är detta inte helt ovanligt här - Finland får ofta ryssvärme om sommaren (utom den förra då...) vilket gör att somrarna visserligen är kortare än i södra Sverige men ändå kan ge minst lika många varma soliga dagar om inte fler. Och i år har våren när den väl kom gått rasande snabbt! Ett förlopp som normalt tar ett par månader har i år gått på nästan bara en, känns det som - hela våren, från de första tussilagona via sippor och lövsprickning till syren, klämdes in under maj månad. Vårblommor som normalt blommar med någon veckas mellanrum blommade samtidigt och det går fort - jag missade häggens blomning totalt eftersom den blommade medan jag var nere i Skåne. Enligt jobbkollegerna blommade den ut på bara två dagar (känner mig som i dikten "Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klut. Och när hon lyfte blicken hade häggen blommat ut", fast jag åkte till ett tattoo istället). När jag kom hem höll rönnen precis på att slå ut. För ett par dar sen, mindre än en vecka senare, var den utblommad.
 
Elin och Lars ringde från flygplatsen och påtalade förvånat att det var så VARMT och att de ville bada! Lars ville ha öl och Elin cola light! Varmt!
 
Jag hämtade dem på stationen i Karis. Det blev inget badande den dan utan istället en delikat middag på campingens restaurang. Dagen efter ägnade vi åt turistande i trakten, som vi inledde med ett besök på frontmuseet i Hangö (där fronten gick under finska vinterkriget). Museet var visserligen inte öppet, men vi hittade en mycket engagerad man som berättade en massa så besöket gav ändå utdelning. Sen åkte vi till bruksorten Fiskars där vi åt lunch, besökte smedjan, ett par andra butiker och museet. Trevligt. Elin och jag såg en strömstare. Lars inhandlade en smidesjärnpinne att rota i öppna spisen med, och vi undrade alla utom Lars hur det skulle gå att få med sig den hem då den var väl lång för att gå ned i resväskan och ett järnspett i handbagaget kanske inte skulle bli helt populärt i säkerhetskontrollen på flygplatsen. Elins och mina farhågor visade sig senare befogade, men de fick checka in mojängen väl inlindad så den kom slutligen med hem. Lars hittade också till sin förtjusning en stenkross från Svedala utanför museet i Fiskars.
 
Sen åkte vi hem till Ekenäs och parkerade oss på en av stränderna en stund innan vi åkte ut till strövområdet i Västerby för korvgrillning och kvällsdopp i Vitsjön. Där blommade skvattramen fint och jag fick ett par efterlängtade bilder på en piratspindel som jag kan använda i min årliga spindelföreläsning.
 
 
Vitsjön är en fin liten skogstjärn med väldigt klart vatten, en sådan plats som farfar nog gärna hade målat.
 
 
 
Blommande skvattram, som faktiskt är en Rhododendron.
 
 
 
Piratspindel (Pirata piraticus) jagar på och i vattnet.
 
 
 
Det var gott om skräddare i vattnet och gott om trollsländor ovanför.
 
 
 
 
Sommar i Finland. Det här är vid niotiden på kvällen, och till och med Elin kan vara ute i bara linne!
 
 
 
Jag hade ett möte i Estland på söndagen följt av ett seminarium på måndagen, så tyvärr var jag en dålig värd som inte kunde underhålla mina gäster längre än en dag. På söndag morgon åkte Elin och Lars med mig och kollegerna till Helsingfors för lite turistande där innan flyget gick hem, medan jag och kollegerna fortsatte till Ösel. Mer om detta i nästa inlägg.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0