Uppdatering

 
 
Ber om ursäkt för det långa blogguppehållet. Det beror på allmän upptagenhet samt en mindre Sverigeturné för att hälsa på familj i Skåne och ha möte i Stockholm.
 
För en vecka sen sådär besökte jag Skåne. Det är ju alltid trevligt att göra det, och den här gången var huvudsyftet att få stifta bekantskap med den nyaste familjemedlemmen, Hannah samt umgås med systrarne. Hannah var jättesöt och jag ser fram emot att få träffa henne igen i maj när nästa skåneresa är planerad! Att jag sen dessutom blev födelsedagsuppvaktad och fick tillbringa kvalitetstid med resten av familjen gjorde ju inte saken sämre, även om det hela var något av en blixtvisit.
 
 
 
Sen kom det en förmodad snöstorm som visade sig inte bli så stormig trots allt, som tur var eftersom den drog in lagom tills jag skulle åka tåg till Stockholm (och det vet vi ju vilken bra kombination blåsigt väder och tåg skåne-stockholm är...). Men jag kom fram som jag skulle bara en kvart försenad, och det är ju ingenting i sammanhanget utan får snarast betraktas som normalt. I Stockholm var huvudsyftet ett möte om ekosystemtjänster där, men jag hann även med att införskaffa ett par ridskor för presentkortet jag fick i julklapp av systrarne. Så nu ser jag fram mot att det blir varmare. Jag åkte hem till Finland med färjan på onsdagen och var hemma på torsdagen. Totalt har jag på en fyradagarsresa övernattat i Blentarp, Åkarp, Stockholm och på Finlandsfärjan mellan Stockholm och Åbo, och avverkat i stort sett alla färdmedel som tänkas kan: Bil, buss, tåg, båt och flyg.
 
Finska skärgården litegrann sådär från ovan. Hej, mitt vinterland...
 
 
 
 
I går red jag, stallet där jag rider håller oftast lektioner som vanligt även under storhelgerna vilket jag (som oftast inte reser bort över helgerna) tycker är väldigt bra. På senaste tiden har jag mest hamnat på Pisang som är väldigt snäll och samarbetsvillig, men det är inte riktigt lika mycket fart i honom som Daisi så man får jobba mycket mer för att han ska gå fram ordentligt (men man slipper ha stora diskussioner om vem som bestämmer). Men han är en väldigt trevlig häst, gör man rätt så gör han rätt och går ibland i form med till och med en så kass ryttare som jag. Senaste lektionen i går påskafton var jag dock tillbaka på Daisi igen, med sedvanliga diskussioner om meningen med att stå stilla, vilket håll vi ska gå åt, samt när det är tillåtet att galoppera. Men jag gillar verkligen Daisi som är otroligt charmig trots alla sina påhitt och i slutet av lektionen gick hon riktigt fint, vi fick beröm av ridläraren för att även "gamla tanten" sökte sig ner på tygeln och slappnade av i nacken. Sen kom galoppdelen av lektionen, då tog entusiasmen överhand totalt och den lugna kontrollerade galopp som jag klarar av att göra på Pisang kunde man inte direkt prata om på Daisi... 
 
Pisang
 
 
 
Det märks för övrigt i stallet att det börjar gå mot vår - hästarna fäller vinterpälsen, och torihästarna har ganska rejäl vinterpäls. Två drag med ryktborsten så är den full av hår, och det är även man själv efter avslutad lektion. Funderade allvarligt på om man kan spinna garn av hästhår, men det är nog lite för kort (vi pratar pälsen på kroppen nu, inte man- och svanstagel).
 
 
I dag påskdagen har orkestern uppehåll, men liksom för att kompensera hade vi ett långrep på fyra timmar förra söndagen tillsammans med en annan blåsorkester och det var riktigt roligt! Pojo blås är ju en ganska liten orkester så man är inte bortskämd med att ha alla stämmor täckta, men två små orkestrar gör tillsammans en hyfsat stor orkester med alla stämmor täckta (utom fagott, det hade vi ingen). Och med betydligt mer tryck - vi hade tre tubor och fulla trombon- och bariton/eufoniumsektioner! Pojo blås har normalt en tuba, en trombon och ett eufonium,vilket är lite klent även med tanke på orkesterns även i övrigt ringa storlek, och jag har verkligen saknat en full sektion tungt brass här i Finland van som jag är vid mina två stockholmsorkestrar som båda på min tid (vet inte hur det är nu) hade fyra tubor vardera och oftast full sättning av allt annat. Trumpetsektionen i denna kombinerade orkester var dock bara fem totalt, dvs nätt och jämt full sektion trots sammanslagningen. Men det var roligt, repertoaren för det här samarbetet är ovanligt rolig och ovanligt utmanande för åtminstone Pojo blås, och det blir nog en bra konsert i Kyrkslätt i april tror jag.
 
I tisdags spelade jag också, jag har blivit inlånad för ett par konserter med ungdomsorkestern på Ekenäs motsvarighet till kulturskola, där man har viss trumpetarbrist. Inget svårt, men lite småroligt och jag får spela lite mer än vanligt i alla fall.
 
För övrigt kan konstateras att julen i Finland verkligen varar fram till påska, åtminstone vädermässigt. Och med tanke på att jag var i Skåne över jul och att det inte var alls så mycket snö där och då, så känns det nästan som om jag borde byta plats på högtiderna och ta in en julgran nu istället för påskris?
 
Fast med det sagt - visst börjar det bli vår även här, även om den inte kommit så långt ännu. Det lär dröja ett tag till innan vårblommorna tittar fram, men jag blir allergisk utomhus vilket tyder på att al eller hassel eller både och blommar, sälg och viden ser i soliga lägen ut som om de kommer att kunna blomma hyfsat snart, de tidigaste vårsångarna bland fåglarna är igång (hörde till och med en koltrast på Ramsholmen idag) och solen värmer på dagarna även om det fortfarande kan bli ganska kallt om nätterna. Det senaste innebär att det snön nu så smått börjar töa i direkt solbelysta lägen och det märks även på solcellslampan på balkongen, som klarar att hålla sig tänd en ganska bra stund nu efter en solig dag. 
 
 
Raseborgsån. Eller rättare sagt, det finns en å där nånstans under snön.
 

Kommentarer
Postat av: Per

Jättefin bild på moster Kajsa med lilla Hannah!
Noterar att hästaktiviteterna och musicerandet flyter på i god stil. Du nämner inget om Laban; betyder det, att han sköter sig klanderfritt numera?

2013-04-01 @ 09:16:32
Postat av: Kajsa

Ja, allt flyter på som vanligt med hästar och musik. Och vad gäller Laban så ja, han sköter sig också, så pass att jag nog vågar överväga att använda honom för långturer ut i skärgården snart (ta i trä).

2013-04-01 @ 11:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0