Lördagsaktiviteter

Den här veckan kombinerades ridlektionen med plantskolebesök för uppiffning av balkongen efter att den långa vintern slagit ut även de flesta av de växter som jag tidigare har lyckats övervintra på balkongen. Både klematisen, hortensian, alla jordgubbsplantorna och lite annat smått och gott strök med, trots inlindning och ompyssling och placering nära husväggen och balkongdörren (som även vintertid ofta är åtminstone liiite öppen om nätterna hos mig). Men krusbärsbusken och humlen klarade sig! Humlen räknar jag med, den vissnar ju ner över vintern och jag trodde att den säkert skulle vakna till liv igen framåt vårkanten som den brukar göra - och den gjorde mig inte besviken. Krusbärsbusken är jag mer förvånad över, den såg länge ganska livlös ut men nu blommar den för fullt - så om bara några pollinerare kan hitta in på balkongen också kanske det med lite tur rentav kan bli krusbär i år?
 
Men det är ju lite tråkigt med bara två växter på balkongen, jag har visserligen sått lite fröer men att driva upp plantor själv fungerar inget vidare här. Jag har så dåligt med solinstrålning i lägenheten tack vare att balkongen är belägen utanför det enda fönstret förutom ett litet vädringsfönster att det fungerar dåligt att förså inomhus, och när vintrarna är så här långa är det svårt att hinna med någon ordentlig skörd eller blomning innan hösten trots att balkongen är i rakt söderläge och närmast är att betrakta som ett växthus. Så nu fuskar jag och köper plantor.
 
Därför åkte jag till två plantskolor efter ridningen för inköp av växter samt jord. Vädret idag var fantastiskt fint, bra väder att gå runt och titta på växter! En extra bonus var spelflygande tofsvipa över plantskolan i Ekenäs. Det slutade med en klängväxt för att ersätta klematisen (en som går att övervintra inomhus), några jordgubbs- och tomatplantor, och några lavendelplantor och en rosmarin i syfte att locka pollinatörer till balkongen (för de gillar kryddörter). Nu behövs bara något dekorativt till balkonglådan också, men det tänker jag vänta med tills efter min förestående skåneresa.
 

 
Ridningen gick sådär idag. Jag red Daisi igen och det gillar jag ju, men jag hade något av ett bakslag idag. Det har ju gått bättre och bättre med Daisi, med allt färre och mindre bråk om vem som bestämmer, men idag var tanten lite extra störig. Först var hon så ivrig att sätta igång att det tog åtskilliga försök innan jag alls kom upp på ryggen eftersom hon inte klarade att stå stilla ens tills jag fått foten i stigbygeln, och när jag väl kom upp blev det ännu mer uppsittning i farten än vanligt. Dagens lektion hade något av ett kontrolltema - att hästen gör vad man vill att den ska göra precis där eller när man vill att den ska göra det. Ni kan ju tänka er hur bra det temat passade mig och Daisi...i synnerhet som en stor del av lektionen ägnades åt att öva på att göra halt på bestämda ställen! 
 
För ni som läst om mina mer eller mindre bedrövliga ryttarförsök på den här bloggen tidigare vet ju vid det här laget vad Daisi tycker om att göra halt, det vill säga inte alls. Så haltövningen blev lite på temat "nu ska vi minsann visa vem som bestämmer" - när Daisi inte stannade på rätt ställe fick hon backa tillbaka till rätt ställe. Backa är inte jättepopulärt, även om det nog i Daisis fall är att föredra framför att stå stilla, och framför allt är det ett för en häst tydligt och pedagogiskt sätt att visa att "nej, nu fortsatte du fast jag sa att du skulle stanna, och det kommer du inte undan med!" (i princip är det en flockbeteendegrej - en häst ska inte tränga sig förbi flockledaren, och när man rider gäller detsamma fast ledaren sitter på: vill ledaren stanna ska hästen inte fortsätta). Men Daisi kom förstås blixtsnabbt på att det är ganska lätt för mig att backa henne om hon fortsätter gå rakt fram förbi stället där hon skulle ha stannat - men om hon istället svänger och går åt ett annat håll, då är det ganska mycket besvärligare att få tillbaka henne till rätt plats, åtminstone genom att backa. Men vi fick till några riktigt fina halter i alla fall.
 
Travdelen av lektionen gick bra, det brukar det göra - då är det lite mer fart ju. Travövningen var att göra volter på bestämda ställen och av bestämd storlek och det gick överlag ganska bra. Men sen kom galoppdelen...och där är ju problemet exakt det motsatta mot att göra halt. Om det är svårt att få Daisi att stanna, så är problemet med galopp snarare att hon blir för ivrig och inte lyssnar på mig ibland. I dag var övningen att galoppera på långsidorna och trava på kortsidorna, och ibland gick det bra men vid ett tillfälle gjorde vi ett helt varv i galopp för att jag inte lyckades få stopp, och vid flera tillfällen gjorde vi kanske en långsida plus kortsidan efter och lyckades sakta ner till trav först på följande långsida (där vi ju då egentligen skulle ha galopperat igen). I synnerhet när det är en annan häst ganska nära framför som galopperar så är det tämligen hopplöst att få Daisi att sakta ner till trav om inte hästen framför gör det, för då vaknar någon slags kapplöpningsinstinkt...
 
 
 
 
 
   
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0