Språkpoliser - fram med kravallutrustningen!

Det är väl det jag har sagt hela tiden (och jag är inte den enda, bevisligen):
 
http://lundagard.se/2013/04/25/den-ordlosa-generationen/
 
Hm, undrar om jag är en alltför stor språkpolis om jag hänger upp mig på språkliga småsaker även i denna artikel om den allt sämre språkliga kompetensen hos universitetsstudenter? Oavsett vilket är det en oroande artikel - inte minst för att jag nu inte bara måste oroa mig för att mina studenter inte kan skriva, utan tydligen också för om de alls kan förstå mig...
 
Det är intressant att artikeln även tar upp detta med att gymnasiet inte lär studenterna ens de allra första grunderna i vetenskapligt skrivande. Det borde ingå när man läser ett naturvetenskapligt eller tekniskt gymnasieprogram, men det gör det inte och det gjorde det egentligen inte när jag gick gymnasiet heller (och det börjar ju bli ganska länge sedan nu). De programmen ska ju föreställa universitetsförberedande, och även om man inte tänker bli forskare hade sådana kunskaper gjort det avsevärt lättare för studenterna i en senare utbildning på universitet- eller högskola. Så mycket lättare att jag skulle vilja påstå att det direkt är att göra eleverna en otjänst att inte lära ut sådant, för på en universitetsutbildning är det tillräckligt mycket nya kunskaper att ta till sig ändå utan att man dessutom ska behöva anstränga sig för att samtidigt lära in grundläggande språk och skrivregler. Och det är tyvärr verkligen grundläggande saker vi pratar om här - grundläggande ordförståelse, stavning och grammatik. Särskrivningarna, hur irriterande de än är, är bara toppen på isberget.
 

Kommentarer
Postat av: Per

Ja utvecklingen därvidlag är inte speciellt glädjande - lindrigt sagt! Men det finns också många bra exempel på studenters utmärkta språkbehandlingskunskaper. Jag har mött exempel från båda sidor.

2013-05-02 @ 22:22:12
Postat av: Kajsa

Ja, visst finns det de som kan skriva! Tyvärr är de få. Märks väldigt tydligt när man läser i gamla arkiverade studentrapporter och jämför med hur ens egna studenter skriver...

2013-05-03 @ 09:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0