Tebaks himma igen!

Eter en intensiv spindeltemadag i Skåne med många spindlar, flitiga studenter och besök från media (håll utkik i sydsvenskan, gott folk!) är jag nu tillbaka hemma i Flemingsberg igen. I kväll ska det repas figurativ marsch på armémuseum med Sjövärnskårens musikkår inför helgens tattoo som äger rum där. Inför kvällens rep fick vi en utrustningslista av vår eminente engagemangsansvarige:

Detta ska ni ta med er!
Bra skor
Ett glatt humör
Instrument
Regnkläder

Följande noter; Svenska arméns tapto, Pirates of the Caribbean, Highland Cathedral, Semper Fidelis, Luftwaffe march, Kameraden auf see, Allt under himmelens fäste, Muistoja Pohjolasta

Klädsel: Civil

Undrar om utrustningen står i prioritetsordning?

I vilket fall måste jag få tag i någon eftersom jag inte har en enda not - jag var ju frånvarnde från sista repet på vårterminen på grund av en viss disputation...nåja, resten har jag i alla fall. Regnkläder tror jag att jag struntar i eftersom både svenska och norska väderleksrapporterna säger att det bara ska bli molnigt, inget regn.


Skånefågeln framför andra: röd glada.



Kommentarer
Postat av: Per

Alltid trevligt att läsa Din blogg - Kajsa (borde ha givit mig till känna tidigare). Vet Du förresten att gladan är speciellt talrik i Fyledalen (mina hemtrakter)? På den tiden som Scan hade slakteri i Tomelilla så stödutfodrade man gladorna nere i dalen med slakteriavfall - det gör man nog fortfarande. Då på 70- och 80-talen var gladan starkt hotad av miljögifter.

2009-07-24 @ 13:46:32
Postat av: Kajsa Mellbrand

Hej Per, trevligt att "se" dig här!



Jo, jag är ju från Blentarp som ligger rätt nära Fyledalen, så jag vet förstås att gladorna är vanliga där och i omgivande trakter. De har ökat ganska kraftigt på senare år.



Gladorna är därmed inte i behov av stödutfodring längre (örnar däremot stödutfodras, men om man fortfarande har åtlar i just Fyledalen vet jag faktiskt inte -reglerna har blivit hårdare och numera får man inte lägga ut slaktavfall hur som helst). Gladan är dock en flyttfågel, och de allra flesta skånska glador flyttar söderut över vintern även om de allt varmare vintrarna gör att fler och fler stannar kvar här året runt.

2009-07-24 @ 23:45:37
URL: http://[email protected]
Postat av: Per

Jo - i Sydsvenskan kunde man idag (lördag) läsa ett fylligt reportage över sommarkursen om spindlar. Ni verkar att ha haft det mycket trevligt med ett rikt utbud av fynd. Lite kul också att Fyledalen omnämns för sina nyckelpigespindlar; har dock själv aldrig sett någon.

2009-07-25 @ 09:39:59
Postat av: Kajsa Mellbrand

Hej Per! Jo, vi hade trevligt, även om fynden faktiskt var färre än de brukar vara, tyvärr. har inte själv sett artikeln än, men ser fram emot att få göra det så fort jag kommer över en tidning.



Nyckelpigespindeln är en ganska nyupptäckt art i Sverige, och eftersom den finns på en enda lokal (såvittt man vet) och enda chansen att få se den är under den korta perod då hannarna springer runt och letar honor (annars lever de nedgrävda) så är det inte märkligt att du inte sett den.

2009-07-25 @ 11:40:44
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0