Ljusa ljuvliga sommarkvällar

Klimatet är tropiskt per definition i Stockholm nu och har varit det ett tag...och jag klagar inte! Gillar det här årets väder skarpt hittills, först riktig vinter och sen riktig sommar (bortsett från några tråkiga veckor i juni). Men även om temperaturerna är höga är det till skillnad från varmare klimat ju dessutom ljust på kvällarna! Vilket är bra, för då kan man ju utnyttja dem till aktiviteter som bäst utövas när det inte är över 30 grader.

Inte för att det blir så mycket svalare...En bekant skrev på facebook om sina planer på att rida sina tävlingshästar sent på kvällen eftersom det var för varmt att rida på dagen, men hon fick ge upp det eftersom det fortfarande var 27 grader vid tio-elvatiden på kvällen. Nu rider hon fem på morgonen i stället. Och själv är jag glad åt mina nya mörkare och tjockare gardiner som gör att jag slipper vakna klockan fyra. Det börjar märkas nu att det inte är midsommartid längre, men solnedgången övergår fortfarande direkt i soluppgång - vilket innebär att man mitt på natten faktiskt har sol i norr (även om själva solen är precis under horisonten). Första bilden nedan är tagen vid elvatiden för några dagar sen, nästa är tagen vid tvåtiden samma natt.








En aktivitet man kan ägna sig åt om kvällen är att bada. Smått irriterande i värmen (nä, jag klagar inte på den...) är att min närmsta badsjö Gömmaren är nästan en halvmils cykeltur bort, vilket innebär att man när man kommer hem igen efter ett svalkande dopp är lika varm och svettig igen. Men det är en fin badsjö väl värd ett besök ändå.  

Gömmaren i kvällsljus.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0