Finska företeelser - påsktraditioner och äggbrist

Påsk är förstås inget speciellt för Finland, och i stort firas den som i Sverige men det finns ändå vissa små skillnader. Påskkärringstraditionen är en svensk tradition som är gammal nog för att finnas även i Finland, men den skiljer sig lite här. Jag lärde mig av min orkesterkollega Nanne i söndags att denna tradition dessutom inte bara skiljer sig mellan Finland och Sverige, utan även mellan finnar och finlandssvenskar.

Påskkärringarna i Finland reser uppenbarligen inte till Blåkulla på skärtorsdagen, som de svenska gör. Finska barn klär ut sig till påskkärring på palmsöndagen, dvs söndagen före påsk. Detta hänger tydligen ihop med traditioner från östra Finland knutna till den ortodoxa kristendomen - enligt den traditionen går man och delar ut dekorerade videkvistar i husen och läser en ramsa (och får godis som belöning, förstås), och sen har de traditionerna liksom rörts ihop med den svenska folktrons påskkärringar. Så nu är det påskkärringar som går med videkvistar och läser ramsor, och det gör de på palmsöndagen. De finlandssvenska barnen är istället påskkärringar på påskafton eller möjligen påskdagen. Nanne berättade också att vissa barn naturligtvis har förstått att utnyttja möjligheterna denna skillnad mellan finsk och finlandssvensk kultur innebär genom att följa bådas traditioner och därmed få två tillfällen att klä ut sig. Det är ju tur, tyckte Nanne, att de uppenbarligen ännu inte har upptäckt att de svenska påskkärringarna knackar dörr på skärtorsdagen för det hade ju i så fall kunnat utnyttjas det också. Själv fick jag inte besök av några påskkärringar förra söndagen (jag hade verkligen blivit överraskad i så fall!), och nu vet jag ju att det troligen inte kommer några i dag så jag får väl se hur det blir i helgen...  

Finland har för övrigt mycket egen matkultur knuten till påsken, mer än vad vi har - liksom i Sverige äts ägg och gärna lamm och lax, men sen har man en del egna specialiteter dessutom.

Och inte bara kycklingar kommer ju ur ägg...





Apropå ägg måste jag för övrigt rapportera att det för tillfället råder viss äggbrist i Finland - i går var äggen totalslut i butikerna. Anledningen är EUs nya burhönsbestämmelser som trädde i kraft vid årsskiftet (vilket ställt till problem för äggproducenterna med den gamla typen av burar som alltså numera är otillåtna, och en del har tvingats lägga ner) i kombination med den ökade efterfrågan till påsk. Och med brist på billiga burhönsägg ökar förstås efterfrågan på ägg från frigående höns och ekologiska ägg - med resultatet att även dessa tar slut eftersom de producenterna inte lyckats matcha efterfrågan nu till påsktider. Själv kan jag glatt avstå från ägg under påsken, tycker att det verkligen var på tiden att de där bestämmelserna ändrades (och helst hade de fått bli ännu hårdare). Så jag väntar med äggen tills det finns ekologiska sådana på hyllorna igen.

En finsk påskrätt som troligen aldrig skulle serveras på en svensk påskbuffé är blodkorv. Det är inte frågan om den där typen av blodkorv som man själv fick i skolan, som åts i nästan smörgåsstora tjocka skivor, utan den finska varianten är en mindre och smalare korv (som man liksom kan äta som korv utan att skiva den). Den här tiden på året säljs sådan blodkorv i lösvikt i affärerna.

Den påskrätt man som utlänning dock mest lägger märke till är memma, en efterrätt gjord på rågmjöl, malt och sirap. Hur det smakar vet jag inte, men såg att det till och med fanns små portionsförpackningar typ yoghurt eller risifrutti i affären så man kanske borde köpa sig en sådan bara för att prova? Den andra svenska postdocen på jobbet berättade att han när han precis flyttat hit köpte memma i tron att det var chokladkaka (det är utseendemässigt ganska likt kladdkaka) och naturligtvis blev grymt besviken...

Kommentarer
Postat av: Per

Trevligt att läsa om finska påsktraditioner! Memma verkar ju lite speciellt - men det kanske smakar bra (i rätt sammanhang)?

Min uppgift här är bl a att färga påskäggen och det är precis slutfört. Det tillgår på enklaste vis genom att lägga en massa lökskal i äggens kokvatten.

2012-04-06 @ 16:15:19
Postat av: Kajsa

Här blir det inga påskägg eftersom äggen är slut i affären. Vi har alltid i min familj helt enkelt brukat rita på äggen med vattenfasta pennor - och när vi var små var det nog inte helt nyttigt eftersom man fortfarande hade ganska giftiga ämnen i spritpennor då. Fast å andra sidan äter man ju inte så många ägg och bara en gång om året, och uppenbarligen har vi alla överlevt.

2012-04-06 @ 20:29:13
Postat av: Per

Låter som en trevlig tradition att hålla fast vid. Hur bjuder påsktraditionen er att intaga det så dekorerade/målade ägget? Själv lärde jag mig redan i barnaåren att medelst bordskniven först hugga toppen (hoed) av ägget - och därefter käka upp innehållet ur de båda skaldelarna med en liten sked. Detta barbariska tillvägagångssätt har dock aldrig anammats av övriga familjemedlemmar i modern tid här hemma.

2012-04-07 @ 08:49:41
Postat av: Kajsa

Påsktraditionen är hos oss äggpickning med andra påskfirare.



Vid andra tillfällen knackar jag sönder skalet mot bordet, dvs inga bestick är inblandade före själva intagandet.

2012-04-07 @ 14:42:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0