Radioaktiva spindlar!

Lovade kusin Tina att blogga om mitt nyliga inhopp i svensk radio, så varsågoda!

Häromdan var jag i Göteborg en hastig dagstur för att prata om spindlar i radio. Det hela kom på lite plötsligt (dock inte lika plötsligt som förra gången jag pratade spindlar i radio, förrförra julen) men blev väldigt trevligt.


Passar ju bra att prata spindlar nu när de äääntligen börjat titta fram här. Nedan en av årets första vargspindlar.




Jag blev uppringd av SR som ville göra en spindelspecial i programmet "Christer" i P3. De ringde egentligen redan på torsdagen, men eftersom jag tillbringade torsdagen i fält med att reka lokaler inför en exkursion i samband med ett kommande semiarium på jobbet (se förra inlägget) så missade jag samtalet, så de fick inte tag i mig förrän på fredagen då jag blev ombedd att komma och prata spindlar i Göteborg tisdagen efter. Eftersom jag inte hade tid att vara borta länge krävdes en del logistiska undersökningar för att utröna om det var möjligt att åka fram och tillbaka från Ekenäs till Göteborg samma dag, och det visade sig att det var det. Så jag åkte hemifrån i tisdags morse i regn och snö för att hinna med ett plan så att jag var i Göteborg till lunch där jag blev hämtad med taxi på flygplatsen (lyxigt värre för en fattig postdocforskare) och körd till radiohuset. Där blev jag bjuden på lunch för att sedan träffa radiofolket och Christian från universeum, som kom med spindlar som skulle vara med i programmet (fast jag hade tagit med mig ett par också, för att vi skulle ha något annat än bara de där stora och farliga djuren man oftast visar upp på djurparker och liknande). För även om de förstås inte syns i radio så var det viktigt att det verkligen skulle vara spindlar med i en spindelspecial. 

Och mycket spindlar blev det! Med oss i studion hade vi fågelspindeln Spreta (en Grammostola rosea, samma art som mina spindlar Kerstin och Lisbeth alltså), en brasiliansk vandringsspindel, en amerikansk svart änka, en europeisk svart änka, ett par husspindlar, en darrspindel (egentligen två, för jag hade en med mig också men vi nöjde oss med Universeums eftersom den var mycket större än min), en vargspindel (Pardosa förstås) och en amplypygid (som inte är en spindel men väl ett spindeldjur (vet ni inte hur en sådan ser ut, bildgoogla gärna på Damon diadema för de är verkligen helt otroligt coola djur!). Det var inte utan att programledaren Christer var smått nervös med alla dessa åttbeningar omkring sig...

Och sen pratade vi spindlar. Lyssnade på lyssnarhistorier den ena värre än den andra, svarade på lyssnarfrågor, artbestämde inskickade spindelbilder, och Christian och Spreta hade en liten terapisession med en inbjuden spindelrädd gäst. Och det hela blev nog rätt bra, åtminstone om man ska döma av aktiviteten på SRs hemsida där det ligger en del bilder och filmer från programmet, förutom att man förstås kan lyssna på själva programmet i efterhand. Vill ni lyssna så finns det här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=5066977 


Efteråt agerade jag bärhjälp vid transporten av spindlarna (och amplypygiden) tillbaka till Universeum, och fick en bakom-kulisserna-visning av spindeldjuren som finns där och krypen i utställningen under den stund som var kvar av eftermiddagen. Väldigt trevligt! Vädret var dessutom strålande i Göteborg, de påstod att det snöat samma morgon men av det syntes inte ett spår när jag kom dit.

Sen åkte jag taxi till flygplatsen, flög till Helsingfors, och körde hem till Ekenäs. Hade hellre åkt tåg till och från Helsingfors än kört bil men planet var förstås framme för sent för att jag skulle hinna med sista tåget till Ekenäs så Laban fick också en liten resa. Kom hem halv ett, till den finska våren med en ynka plusgrad (lite skillnad mot vårvädret i Göteborg...).

Det var det. Nu blir inte nästa offentliga framträdande förrän på det där seminariet i maj (se förra inlägget). Vad gäller offentliga framträdanden i egenskap av biolog alltså - för på söndag väntar konsert med orkestern, med uruppförande av syster Petras nykomponerade solostycke Archipelago på flygelhorn. 


Och som avslutning, vad tycks om den här skönheten? Som är en snabblöparspindel vid namn Philodromus margaritatus.



Kommentarer
Postat av: Per

I sanning en händelserik dag för din del (och låång)! Skall bli spännande att kolla på länken och lyssna på programmet. Är det den P3-Christer som var med i senaste omgången av TV-programmet "På spåret"?

Lycka till med uruppförandet och solospelandet på flygelhorn!

2012-04-20 @ 21:57:54
Postat av: Kajsa

Tack! Ja, en lång dag blev det...men trevlig.



Jag kan inte minnas att jag sett den här Christer i "på spåret", men jag kan absolut ha missat honom. Och det låter absolut troligt att han kan ha varit med där - han är Christer i radioparet Christer och Morgan (bilder finns på SRs hemsida).

2012-04-21 @ 10:16:52
Postat av: Elle

Du gjorde utmärkt ifrån dig! :)

2012-04-24 @ 13:43:56
Postat av: Kajsa

Tack!

2012-04-24 @ 18:22:12
Postat av: Atte

Fantastisk insats i radion!!! Och lycka till med uruppförandet! Spela in spela in spela in.... jag vill HÖRA!!!!!!!! Och jag har konsert samtidigt så jag kan inte komma å lyssna.....

2012-04-24 @ 23:07:43
Postat av: Kajsa

Tack! Uruppförande avklarat, inte perfekt men det gick nog rätt hyfsat tror jag. Det gjordes ingen riktig inspelning, men jag tror att det fanns en anhörig till vår ena sångsolist (vanligtvis oboist) som spelade in. Ska höra med honom om hans anhörige möjligtvis spelade in alltihop och inte bara hans låtar, och om jag i så fall kan få en kopia.

2012-04-25 @ 14:42:20
Postat av: Per

Nu har jag också lyssnat på radioprogrammet; det var på samma gång roande, spännande och lärorikt. Dina kunskaper i ämnet är enorma - och du får verkligen fram ditt budskap på ett lättfattligt sätt.

(Jo det var den Christer - med keps och jätteskägg - som medverkat i "på spåret".)

2012-04-25 @ 14:56:19
Postat av: Kajsa

Tack! Man behöver iofs inte så enorma kunskaper i sammanhang som detta - det är ofta ungefär samma frågor som kommer upp ;)

2012-04-25 @ 15:13:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0