Tvärminne

Jag har nu äntligen besökt Tvärminne, en välkänd zoologisk forskningsstation i Hangö inte långt från Ekenäs. Det hade börjat bli pinsamt att varsa biolog och ha bott såpass länge i Ekenäs utan att nånsin ha varit på Tvärminne, men nu hade vi ett jobbseminarium där så att jag fick orsak att åka dit. Det var fint och seminariet var trevligt, och Tvärminne ska absolut hållas i åtanke om man skulle behöva en fältstation i trakten - men tyvärr är det ju sällan man behöver en fältstgation så nära om man inte behöver tillgång till labutrymmen i en storleksordning eller av en typ som inte erbjuds på Novia i Ekenäs. Men min forskning är ju främst fältbaserad och det labjobb jag brukar göra är såpass enkelt att det inte krävs så mycket av lokalen utöver att viss utrustning finns till hands (bra våg, torkugn, stereolupp). Med det sagt har jag ju faktiskt fått lite anslag för provtagningar just i Hangö, men de kan utan vidare utföras utan att man bor över där...det hade visserligen kunnat vara praktiskt att göra det men jag har inte anslag fördet i vilket fall. Anslag för det är dock absolut något att tänka på om jag någon gång skulle söka och få pengar för andra projekt i Hangöområdet.
 
På seminariet fick man en överblick över vad de olika forskargrupperna på Aronia håller på med. Jag hade redan rätt bra koll, men det är ändå roligt att höra vad som pågår på avdelningen, inte minst för att det pågår så väldigt mycket väldigt olika saker. Något jag tycker är intressant med Aronia är just att det som forskningsinstitution har en väldigt annorlunda ämnesinriktning jämfört med universitetens traditionella institutionsindelningar. Aronia är en institution för ekologisk och miljövetenskaplig forskning kopplad till hållbar utveckling i ett väldigt brett perspektiv, vilket innebär att vi har folk som jobbar med väldigt vitt skilda saker - från att konstruera datormodeller för växthusgasutsläpp till att studera personlighet hos ejdrar - och inte bara traditionella forskningsanslag utan även pengar från t.ex. kommuner och EU.
 
En av gårdagens presentationer gav mig en trevlig idé för en studie som (hör och häpna) inkluderar spindlar men inte stabila isotoper, något som är ovanligt för mina idéer som ofta innebär en kombination av dessa i någon form. Men eftersom jag inte får några anslag för mina födovävs- och isotoprelaterade projekt, och när jag får det får pengar bara så att det räcker för att samla in prover men inte för att göra isotopanalyserna, så har jag ju av mig själv länge efterlyst just en idé som inkluderar spindlar men inte några dyra labanalyser (och jag har verkligen försökt hitta på något, men alla intressanta projektförslag jag kommer på blir alltid ännu intressantare om de kompletteras med isotopanalyser också). Men nu fick jag som sagt en idé som skulle kunna fungera och oavsett om den gör det eller inte så kräver den verkligen minimalt med pengar! Jag har redan all utrustning jag behöver för det här, jag vet vilken studieorganism jag vill använda och jag vet åtminstone en bra fältlokal och fler borde inte vara svåra att hitta. Tyvärr dröjer det tills nästa sommar innan jag ens kan prova om idén fungerar, och jag tänker inte avslöja den alls nu utan väntar tills jag vet om det alls är genomförbart...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Intressant namn på en "plats" (Tvärminne); vet du något om, hur det tillkommit? Sen' är man ju såklart lite spänd på att få höra mer om din studieidé.
(Jag har förresten "lånat" en av dina fina fasanbilder igen; till mitt senaste inlägg på FB. Hoppas det var OK!)

2012-12-06 @ 10:03:00
Postat av: Kajsa

Namnet kommer från ett sund utanför där det gick en farled mellan Tvärminne ö och fastlandet. Sundet var smalt, och tvär mynning blev så småningom till Tvärminne.

Studieidén kommer som sagt säkert att återkomma på bloggen, men det dröjer tills jag vet om det alls är genomförbart, dvs till åtminstone någon gång i sommar.

Javisst, låna du fasanen!

2012-12-06 @ 15:33:05
Postat av: Per

Tack så mycket! (Skulle såklart ha frågat först.)

2012-12-06 @ 15:36:25
Postat av: Kajsa

Inga problem. Jag delar gärna med mig av fasanen.

2012-12-06 @ 15:38:35
Postat av: Per

Min FB-notis - med din fasan som illustration - innehåller en länk till en hemsida med väldigt fina fågelbilder (svenska/skandinaviska) och tillhörande läten. Hade tänkt att det skulle vara något för mina australiensiska vänner att kolla på, men de har nog missat det hela. Jag kanske skall göra ett nyutskick?

2012-12-06 @ 21:15:26
Postat av: Kajsa

Ja jag såg den, fina bilder. Du kan ju alltid skicka länken direkt till dina australiska vänner också på facebook.

2012-12-06 @ 22:45:32
Postat av: Per

Bra idé - jag vet, att de är intresserade av våra "svenska" fåglar; bl a tycker de, att göken vore kul att få se och höra. (Jag tror att de kommer till Sverige nästa vår/sommar.)
På "Falknatur" går det ju att sortera både på engelska och svenska namn - och dessutom lyssna på lätena.

2012-12-07 @ 08:41:52
Postat av: Kajsa

Trevligt att få besök från "down under"! Ja då får du ju tipsa dem om att komma i rätt tid när göken gal.

2012-12-10 @ 18:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0