En vanlig dag på jobbet...

Det som är roligt med att vara forskare i ekologi är att det är ett väldigt omväxlande jobb. Ena stunden fältjobb, andra labjobb, tredje dataanalys, fjärde författande av vetenskapliga artiklar, forskningsmedelsansökningar med mera, femte läsning av vetenskapliga artiklar, sjunde granskning och kritik av manus till vetenskapliga artiklar, åttonde undervisning...osv osv osv. 
 
I dag har jag ägnat dagen åt blandade aktiviteter på ön Högsåra. Jag inledde med att först åka två timmar (inklusive färja) för att komma till Högsåra. Där har jag lyssnat på och pratat med en kunnig fladdermusexpert som är biträdande handledare till en student som jag också är biträdande handledare för (trots att jag knappt vet någon om fladdermöss). Experten berättade om olika aspekter av fladdermusinventeringar runt vindkraftverk. Vidare har jag lärt mig av en pensionerad ingenjör på ön att de tre vindkraftverken som finns på Högsåra måste stängas av så fort någon officiellt besöker områdena där de står, bara utifall att eventuellt kanske möjligen någon del skulle kunna lossna och ramla ner i huvudet på någon (ett rotorblad eller så?), trots att detta aldrig nånsin hänt såvitt någon vet och risken är betydligt större att man skulle få ett träd i huvudet. Och att produktionsbortfallet kostar ganska mycket pengar (storleksklassen en halv miljon sådär) om de står still bara någon timme (de här tre vindkraftverken förser hela Högsåra samt en stor gästhamn på en närbelägen ö med el). Jag har pratat länge med tre gubbar på öns café om ekosystemtjänster och diverse annat. Jag tror att jag råkade samtycka till att eventuellt hålla ett föredrag om något relaterat till hållbar utveckling i någon skola på gymnasienivå i Åbo någon gång. Jag har pratat ekosystemtjänster, kor och kulturlandskap med öns enda  lantbrukare och klappat hennes tre väldigt söta vovvar. Jag har pratat i telefon med projektchefen, som visste att jag var på Högsåra idag men ändå ringde för att uppdatera mig om saker som han lika gärna kunde uppdaterat mig om i morgon eftersom jag ändå inte kan göra något åt dem ute i fält (i princip ville han bara säga att ett förslag jag hade var bra). Och eftersom jag tycker det är bra att veta vad ens studenter faktiskt sysslar med i fält när de sysslar med saker som ligger utanför mitt eget område så har jag följt med den där studenten som jag ska föreställa en biträdande handledare till ut i skogen till två av vindkraftverken och studerat hur hon kollar sina utplacerade fladdermusdetektorer och transektinventerar förekomsten av döda fladdermöss som kan ha dött en vindkraftsverksrelaterad död på marken runt verken (hittills lyser sådana dödsfall med sin frånvaro). Eftersom det inte är så enkelt som man skulle kunna tro att hitta ett 65 m högt vindkraftverk i lågvuxen hällmarkstallskog omfattade detta även lite omkringirrande med Laban på små väldigt dåliga grusvägar (svårigheten var att hitta exakt vilken av alla små dåliga grusvägar som ledde ända fram till varje enskilt vindkraftverk) med sånt där väldigt grovt och vasst grus (mer småsten än grus) som jag inte tycker om att köra på när jag är ute nånstans långt hemifrån eftersom jag varit med om både en punktering (inte på Laban) och en sten inkilad mellan bromskloss och bromsskiva (på Laban) som resultat av sådant väggrus vilket i båda fallen krävde nöduppsökning av verkstad (och det finns förstås ingen verkstad på Högsåra). Men det gick bra. Sen har jag åkt två timmar hem till Ekenäs igen, och där har jag bokat först resa till Sverige till om några veckor när jag är inbjuden talare på en konferens på Värmdö, och sedan besiktningstid åt Laban. Det senare är ju egentligen inte jobb, men eftersom Laban används mycket i jobbsammanhang (för att till exempel köra till Högsåra) så måste det ju nästan räknas. Och så har jag svarat på ett par frågor om spindlar som folk har hittat och undrar vad det är.
 
Det var allt för den arbetsdagen. Jag borde haft en fin bild från Högsåra här, och det kommer, men jag har inte plockat minneskortet ur kameran än och tänkte ta med den till Hangö imorgon också så bild får nog vänta tills efter det.
 
I morgon ska jag tömma fallfällor för spindlar på Stenudden i Hangö. Och så måste jag ta tag i en review av en artikel för en vetenskaplig tidskrift, om jag nu hinner det också. Sen ska jag inte jobba lika länge som idag eftersom jag ska rida efter jobbet.  

Kommentarer
Postat av: Per

Lika många göromål har jag inte haft idag - men jag har varit cyklandes till Södra Sandby för att inhandla ett nytt duschmunstycke. Där är fint i Fågelsångsdalen - även såhärårs.

2013-08-23 @ 16:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0