Spindelbiblioteket - tillfälligt uppehåll?

Nu mina vänner har vi nått sista delen i bloggföljetongen Spindelbiblioteket, så här lagom till jul. Eller rättare sagt, följetongen har täckt allt som finns i spindelbiblioteket just nu - men biblioteket kan förstås utökas med tiden (och gör det troligen) och därmed kan det mycket väl komma uppföljare till denna följetong framöver. Men här och nu har vi i och med senaste inlägget om Almqvists Swedish Araneae avhandlat sista boken i Spindelbiblioteket.
 
Detta besvarar också Pers fråga om hur många böcker som faktiskt finns i mitt spindelbibliotek. Räknar vi varje inlägg här som en bok så blir svaret 22. Fast det stämmer egentligen inte och det faktiska svaret beror lite på hur man räknar. Till att börja med har jag i denna följetong konsekvent behandlat bokverk i flera band i samma inlägg, och jag har även klumpat ihop båda de verk jag har av Roberts (Spiders of Britain and Ireland i två band och Spiders of Northern Europe som är en fältbestämningsbok) i samma inlägg fast dessa faktiskt med all rätt ska räknas som minst två (kanske tre) böcker. Ett av de digitala verken som är med i denna följetong är egentligen också i tre band, men det har avhandlat som en bok både för att det är ett verk i flera band, och för att jag inte har den tryckta versionen och digitalt ligger alltihop i samma fil. Jag har också klumpat ihop sex stycken häften i samma publikationsserie (Natur og Museum, spindelbiblioteket 10).i samma inlägg - till att börja med kan man diskutera om dessa häften alls ska räknas som böcker (och i så fall borde inte kompendiet av Wilander, spindelbiblioteket 16, räknas heller), men om man gör det bör de nog räknas som sex separata sådana och inte en (ett av dem är inte ens av samma författare som de övriga). Och två av böckerna i spindelbiblioteket har jag dubbletter av så om man räknar antalet böcker som tar upp plats i bokhyllan (och på datorn) så omfattar spindelbiblioteket egentligen 35 sådana. Räknar vi bara tryckta böcker, dvs inte räknar in de digitala, så hamnar vi på 30. Tar vi bort de danska häftena och Wilander och enbart räknar faktiska böcker så blir det 23.  
 
Notera också att jag inte har varit narcissistisk nog att ta med min egen doktorsavhandling i denna spindelbiblioteksföljetong. Och nu när jag säger det så har jag faktiskt inte tagit med några doktorsavhandlingar alls, och jag har faktiskt ett par stycken om spindlar. Egentligen borde de ju faktiskt få vara med...Skälet till att de uteblivit är nog att jag helt enkelt inte tänker på doktorsavhandlingar som böcker, och om jag letar information av avhandlingarnas författare (inklusive mig själv...) så går jag oftast till publicerade artiklar i vetenskapliga tidskrifter snarare än avhandlingen. Men framför allt har jag nog inte tänkt på dem eftersom de rent fysiskt inte finns här i Finland (utom min egen), jag lämnade dem i förrådet i Flemingsberg när jag flyttade hit. Men jag kommer ju snart tillbaka dit, så kanske borde jag ta med dem också...? I så fall kommer spindelbiblioteket att återkomma till dem efter nyår.
 
Av böckerna i Spindelbiblioteket är 20 att betrakta som bestämningslitteratur, 16 om vi räknar hela bokverken och inte enskilda band. En del av denna bestämningslitteratur är dock att betrakta som antingen för populärvetenskaplig eller för gammal (i vissa fall historisk) för att vara praktiskt användbar som bestämningslitteratur och fyller sin plats i biblioteket av andra skäl än praktisk nytta.
 
Spindelbiblioteket täcker ganska väl mina behov, men ändå finns förstås utrymme för utökningar (av kunskapsmässiga skäl, nu pratar vi inte om det faktiska lediga utrymmet i bokhyllorna som i mitt fall är negativt). Det finns då förstås vissa riktningar jag allra helst skulle vilja utöka spindelbiblioteket i. Jag skulle gärna vilja att biblioteket innehöll betydligt mer ekologisk litteratur om spindlar, för det är väldigt lite nu - vilket förstås beror på att det helt enkelt inte finns särskilt många böcker specifikt om spindlars ekologi så det blir nog inte mycket sådana utökningar tyvärr. Men det må vara hänt: eftersom spindlars ekologi är mitt eget fält tenderar jag att ändå att gå direkt till källan och främst söka information i form av vetenskapliga artiklar inom det området, medan jag använder böcker framför allt för artbestämning och som informationskällor när jag mest behöver ganska allmän info eller en mer översiktlig referens. 
 
Området fysiologi är därmed ganska väl täckt för min del i spindelbiblioteket just för att jag inte själv håller på med sådant utan mest vill ha tillgång till bra allmän information - och för det syftet räcker de två böcker jag har inom det området (Foelix och Barth, Spindelbiblioteket 4 och 7) långt och i de fall dessa inte räcker till är det ändå dags att leta mer specifika vetenskapliga artiklar i stället. Jag har däremot ett par böcker om spindelsilke på önskelistan för det är en avdelning som i stort sett saknas i spindelbiblioteket: Spiderwebs and Silk: Tracing Evolution from Molecules to genes to Phenotypes av Craig, och/eller Spider Silk: Evolution and 400 Million Years of Spinning, Waiting, Snagging, and Mating av Brunetta & Craig.
 
 
Spindelsilke - underrepresenterat i spindelbiblioteket!
 
 
 
 
Vad gäller bestämningslitteratur har jag i princip det som finns som man har nytta av i Sverige, men det finns en bestämningsbok för Nordeuropa med fina foton som jag gärna hade velat ha. Sedan önskar jag att någon hade gett ut ny och bra bestämningslitteratur för familjen Linyphiidae för Sverige eller åtminstone Nordeuropa, för det behövs (önskar att någon skulle ge ut sista bandet av Swedish Araneae)! En ny fotobok i stil med den av Jones (Spindelbiblioteket 3) med utökat innehåll och uppdaterade artnamn vore bra att ha, för Jones är praktisk men lite för inaktuell. En nationalnyckel om spindlar vore förstås trevligt att ha i sitt spindelbibliotek, men det vet man ju inte vad det blir av kommande delar i nationalnyckeln tyvärr (fast arbetet med en spindeldel är påbörjad). Dessutom behövs nog två band i så fall - vi har ju trots allt ca 720 arter i landet och det är många att klämma ihop i en enda bok. Utöver Sverige innehåller biblioteket inte mycket litteratur om arter utanför Nordeuropa, även om det finns en australisk (väldigt översiktlig) bok och en som beskriver spindelfamiljer internationellt. Ibland när jag får konstiga spindelfrågor från folk önskar jag att jag hade litteratur för främst de sydligare delarna av Europa, som tur är finns det ganska gott om bra info på nätet om man vet var man ska leta, men en eller ett par böcker vore bra. Det är dock inte så välbehövligt just nu att det känns särskilt viktigt att investera i, men skulle jag framöver få möjlighet att leta spindlar i andra länder än Sverige/Nordeuropa är det förstås troligt att spindelbiblioteket i ett sådant sammanhang kommer utökas med bestämningslitteratur därifrån (oavsett var).
 
 
Så, spindelbiblioteket tar härmed juluppehåll, eller rättare sagt ett icke tidsbestämt uppehåll, och återkommer om och när (det är mer frågan om när än om...) biblioteket utökas. Eventuellt återkommer spindelbiblioteket redan efter jul om jag bestämmer mig för att denna serie bör avhandla avhandlingar också. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

22 är en nog så imponerande antalssiffra - Kajsa! Det har varit intressanta recensioner och jag har läst dem alla, även om jag inte skrivit kommentarer så värst ofta. Men du uttrycker ju önskemål om fler böcker inom gebitet, så varför inte göra slag i saken - och skriva en egen bok?
Jag kan berätta, att jag umgås med tankar på att faktiskt skriva en bok relaterad till ett speciellt avsnitt inom kognitionsvetenskapen. Det gäller de allra mest grundläggande och basala delarna av vår minnesfunktion. Jag tänker då inte på de strukturella rent organisatoriska begreppen av typ korttidsminne, arbetsminne, semantiskt minne, episodiskt minne et cetera, nej det som fängslar mig är den rent dataretentionsmässiga biten. Vad är mekanismen bakom, att ”data” kan behållas – kommas ihåg och framkallas på nytt? Det måste vara en mekanism som gör, att tillstånd kan hållas kvar; sannolikt med hjälp av dynamik – som jag ser det. Rent statiska minneselement existerar så vitt jag vet inte i människans nervsystem någonstans; varken det centrala eller det perifera?

2013-12-04 @ 15:53:55
Postat av: Kajsa

Ha, jo det finns fler som föreslagit det...fast att skriva en vetenskaplig bok är ett smått skrämmande jätteprojekt tycker jag, dessutom är målgruppen så väldigt liten för vetenskaplig spindellitteratur att man nog måste göra något väldigt bra och dessutom vara ett större namn än jag är i forskarvärlden för att något förlag ska vilja ge ut en sådan bok. Och något sådant som t.ex. bestämningslitteratur för Linyphider skulle jag absolut inte våga ge mig på.

Populärvetenskap finns ju större möjligheter inom, men det finns redan en hel del inom det området och jag vet inte om jag tycker det behövs mer sådant så länge det finns så stora hål som behöver fyllas inom den vetenskapliga litteraturen. Nog för att det hade varit lite roligt att göra...Jag blev tillfrågad att skriva text för en populärvetenskaplig bok (fotobok) om spindlar för ett par år sen, men det blev sen inget av det.

Tycker absolut du ska skriva en bok! Är inte själv så väldigt insatt i kognitionsvetenskap, men det är absolut ett intressant ämne.

2013-12-05 @ 12:05:07
Postat av: Kajsa

Skulle för övrigt gärna skriva en populärvetenskaplig bok om fågelspindars ekologi...det som finns är ofta väldigt fokuserat på terrariedjurhållning och då ofta kraftigt förenklat, och det är svårt att hitta bra information om hur de här djuren faktiskt lever i naturen (även vetenskapligt). Det vore intressant att göra något populärvetenskapligt som är lite mer avancerat än "skötselmanualerna" och som presenterar kunskap från den vetenskapliga sidan istället för från terrariehobbyn.

2013-12-05 @ 12:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0