Kajsas!

Ja nu blir det lite ikappbloggning igen...nu när det är sommar och sol och fältsäsong blir det inte bloggat så mycket, men jag tar igen det när jag kan och tyvärr blir det då ofta en vecka sådär i efterhand.
 
Förra helgen gjorde jag en utflykt till en plats jag länge tänkt ta mig till - strövområdet Kajsas! Kajsas ligger några mil från Ekenäs och jag har länge tänkt åka dit, men det har liksom inte blivit av. Men ett område med fin natur som heter Kajsas måste ju bara utforskas! Målet med utflykten var att 1) se lite av området, vad det är för typ av natur och så, och 2) bada i Kajsasträsk, som är en liten sjö (tjärn) i området. Här kommer lite bilder. Tyvärr har bloggen på senare tid låtit bli att lägga in bilder på högkant på rätt håll (dvs bilder som jag fotograferat på högkant och sedan roterat och sparat i ett annat program), dvs även om de är sparade på rätt håll blir de ändå i liggande format när jag lägger in dem här. Det går att lösa men jag gitter inte, så ni får helt enkelt inte se de bilderna. Tyvärr.  
 
Vägen till Kajsas går genom det öppna jordbrukslandskapet runt Pojo (som jag normalt är i en gång i veckan på orkesterrep). Rapsen blommar fortfarande här.
 
 
 
 Sen blir det skog, vägen blir mindre och mindre och sista biten är en liten liten grusväg, en sådan som bara är två hjulspår med en rejäl remsa vegetation i mitten. Det är rätt intressant, för svenska strövområden brukar oftast vara försedda med ganska ordentliga vägar även när det är grusvägar. Här kan bara konstateras att till Kajsas tar man sig inte om vintern! Men till hösten kan jag tänka mig att det är fint (och rikt på svamp och bär).
 
Men för ett första besök så är just nu en väldigt lämplig tid att utforska nya utlyktsmål i naturen - det är väldigt mycket som blommar här nu, så alla platser visar sig verkligen från sin allra bästa sida! Jag och en kollega diskuterade just detta häromdan vid ett besök längre ut i skärgården där blomningen var något helt makalös (bilder kommer, se kommande blogginlägg), och vi tror att det kanske är så att den bedrövliga sommaren förra året gjorde att många växter sparade sig och satsade sin energi på någon annat än blomning då och blommar desto mer i år istället. För det är många växter som verkar blomma mycket rikligare än man är van vid! Blåklockorna till exempel, som finns i massor precis överallt. Här hässleklocka. Strandvialen på mina fältlokaler i Hangö (se tidigare inlägg och bilder) är ett annat exempel - jag har aldrig sett så mycket blommande strandvial på en gång förr.
 
 
 
 
Och vill man göra sig hirkum pirkum så blommar johannesörten också nu.
 
 
 
 
Naturligtvis finns en karta över strövområdet Kajsas. Området är inte stort, men det omgivande landskapet är även det skog (även om det bara är strövområdet som är grönfärgat på kartan). Det är dock intressant att notera att det finns stigar utsatta på kartan, men i terrängen är stigarna inte utmärkta alls. inga skyltar, inga färgmarkeringar, ingenting. Vilket inte är ett problem för det finns ju som synes bara två stigar så det är inte direkt svårt att hitta, men det är ju lite ovanligt i strövområden - har man gjort sig besväret att sätta upp informationsskyltar, bygga utedass och grejer (det fanns till och med en gästbok!) så brukar det ju finnas markerade vandringsleder också. Intressant är dock också att det inte bara är så att stigarna är omarkerade i terrängen - de är också väldigt frånvarande i större delen av området! Även det ovanligt i ett friluftsområde...de enda två som finns slutar blint, man är liksom van att sådana här områden har leder som leder tillbaka till utgångspunkten utan att man behöver följa samma spår tillbaka. Men inte här. Jag gick stigen som följer nederkanten på området och slutar vid sjön Mäkiniittu, men jag gick inte så långt utan bara till Kajsasträsk där jag fastnade för att kolla på kryp (jag vände där det står "simställe", vilket är badplats på finlandssvenska. För i Finland badar man inte i sjöar, man simmar. Badar gör man i bastun.).
 
 
 
 
 
 
Det är ju vanligt att strövområden där många människor rör sig är försedda med utedass, så även Kajsas. Anmärkningsvärt är dock att dasskonstruktören här haft ovanligt höga arkitektoniska ambitioner, med en för ett utedass otraditionell utformning med sneda plan och ickeräta vinklar.
 
 
 
 
Området är barrskog, bitvis med gammelskogskaraktär, och det finns gott om död ved vilket man som biolog ju blir glad att se.
 
 
 
 
Eftersom dagen var varm och jag bara gjorde en liten eftermiddagsutflykt hit blev det ingen längre vandring i området. Jag gick till Kajsasträsk, tittade runt lite där, och badade. Men det var fint! Och Kajsasträsk var en mycket trevlig badsjö, även om det bara var ytvattnet som var varmt och det kalla vattnet under låg väldigt nära ytan.
 
Kajsasträsk - en liten fin näringsfattig brunvattensjö. Jag tillbringade större delen av eftermiddagen med att klafsa runt i de här myrkanterna.
 
 
 
 
 
 
 
 
Sjökanterna har myrvegetation med typiska myrväxter - på översta av sjöbilderna ovan syns blommande tuvull, och det fanns även rundsileshår...
 
 
 
...och hjortron, som inte är mogna än, men snart!
 
 
 
 
Och det fanns förstås en del kryp - det var gott om trollsländor men jag fick inga bra bilder på dem för de var för snabba och aktiva i värmen och satt aldrig still. Men jag såg årets för mig första individer av både älggräspärlemorfjäril och ljungblåvinge, som båda sedan flugit i massor nu senaste veckan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och naturligtvis badade jag i Kajsasträsk. Heter man Kajsa måste man ju ha badat i en sjö som heter Kajsasträsk! Jag hade nog badat av den anledningen även om det inte varit väder för det - men nu var det verkligen det. Och normalt badar jag inte med glasögon på, men när jag tog bilden hade jag vadat omkring i vattnet med kameran för att försöka få bilder på de där snabba trollsländorna som for omkring över vattnet (det var svårt att komma ända ner till stranden där de var eftersom strandkanterna precis där till stor del var myrmark och bestod av flytande vitmossa...men sjöbottnen var fast och fin och inte dyig alls).
 
 
 
Kajsasträsk var en trevlig badplats, om än lite långt hemifrån för att man ska åka hit bara för att bada. För det behövs ju inte - Ekenäs har många badplatser på bekvämt cykelavstånd (min närmaste är i Dragsviksfjärden bara fem minuter hemifrån med cykel), vilket är en av fördelarna med att bo i en skärgårdsstad belägen på en udde, plus ett par till precis utanför stan i sjöar i det närbelägna friluftsområdet Västerby. 
 
Jag hade hoppats hitta trekantspindel i skogen, det såg ut som ett bra ställe för den - men jag tror att den inte finns i Finland (eller är MYCKET ovanlig)? Men det var gott om mattvävare i alla fall.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Fantastiskt fina bilder och ett trevligt reportage! Toaarkitekturen har vissa likhetsdrag med Malmös Turning Torso - eller snarare kanske nybyggena i Lund (vid de gamla lokstallarna); Lunna Töser. Har du sett dem? Att ha en plats med ens eget namn är väldigt fint - tycker jag. Själv gläds jag ju åt Pers sten uppe vid Vättern. Den besöker vi minst en gång om året.

2013-07-07 @ 13:59:09
Postat av: Kajsa

Nej, har inte sett Lunnatöserna, men håller absolut med om att det finns lokheter mellan dassets arkitektur och turning torso även om dasset inte har lika stora höjdmässiga ambitioner.

Tyvärr lär jag väl flytta härifrån så småningom och risken är att man inte åker ända hit bara för att besöka Kajsas - men någon mer tur dit lär det bli i år.

2013-07-08 @ 12:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0