lördagsritt i leran

I dag har jag ridit, på Pisang och det gick ovanligt bra och var ovanligt roligt! Pisang är lite lat och man får jobba ordentligt för att få honom att röra på sig - ridlektionerna brukar sluta med att jag är genomsvettig medan Pisang är helt torr och inte det minsta andfådd, han kunde lika gärna tillbringat lektionstimmen i boxen. Dvs det är bara en av oss som faktiskt jobbar på lektionerna, och man kan tycka att det borde vara den av oss som bär den andra på ryggen, men så är inte fallet...jag har inget emot att jobba men det är ju trevligt om man faktiskt får något lite gensvar från den där stora lunsen man sitter på också. Men idag fick jag allt lite fart på Pisang, och framåt slutet fanns det rentav en del framåtbjudning! Ridläraren kommenterade att hon faktiskt såg tempoökningarna på diagonalerna, och galopperna var inte så svåra att hålla igång som de brukar. Sista delen av lektionen gjorde vi skänkelvikningar i skritt med galopp direkt efteråt, och när Pisang väl fattat vad det var vi höll på med var det rentav svårt att hindra honom från att sätta iväg i galopp redan under skänkelvikningen. Så då blev det lite jobbigt på det hållet istället, för han får ju inte dra iväg på eget bevåg när han borde vara fokuserad och samlad, men samtidigt vill man ju så gärna uppmuntra den där energin när den faktiskt finns där! Förra gången jag red honom fick jag honom knappt att galoppera alls och han sprang sen inte mer än kanske tre steg innan han bröt till trav, men idag gick det betydligt bättre. Jag fick beröm för galoppfattningarna, det får jag hyfsat ofta så just det är jag tydligen bra på, kunde jag bara sen bli bättre på snygga övergångar åt andra hållet också - från galopp ner till trav när jag vill (inte när hästen vill) och på ett snyggt sätt hade jag varit ganska nöjd.  
 
Sen är det faktiskt liiite löjligt med stora stöddiga hästar som Pisang som försiktigt tassar runt alla vattenpölar på ridbanan. Pisang gillar inte alls att bli blöt om fötterna om han kan slippa, och den här tiden på året är det lite jobbigt när man rider.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Ridläraren hotade med Liqeur nästa lektion, får se om det blir så...Liqeur har "motor", dvs är mer framåt, men är också rejält envis och ganska störig. Förra och enda gången jag ridit honom var det krig en stor del av lektionen innan han gick med på att det är jag som bestämmer.

2013-11-12 @ 23:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0