Laban och den finska vintern

För övrigt knäppte det till och blev kallt här nu häromdan, och jag hade till skillnad från förra vintern en helt suverän tajming vad gäller att få vinterdäcken på bilen. Förra vintern kom det en köldknäpp med blankis på vägarna redan i oktober medan Laban var på verkstan, så när jag hämtade den hade jag sommardäck på och hemfärden blev lite än slank han hit och än slank han dit (men vi slank inte ner i diket i alla fall). I år har vädret varit ganska milt större delen av hösten, men i måndags kom vinterdäcken på i alla fall och nu till helgen blev det minusgrader. Just nu är det -6 grader inne på den inglasade balkongen. Visserligen är det inte särskilt halt eftersom det är ganska torrt på vägarna, men det är ändå skönt att inte köra med sommardäcken längre (särskilt som ett par av dem är så slitna att de inte direkt är lämpliga att köra med ens när det inte är halt).
 
Nu ska jag bara få upp den fastfrusna bakluckan också, för jag var ju inte förutseende med sådant som låssprej och sånt där stift till gummilisterna som gör att dörrarna inte ska frysa fast. När jag skulle till orkesterrepet i går kväll hann jag bara preciiis i tid eftersom alla lås var fastfrusna så att jag inte kom in i bilen. Efter en stunds försiktigt lirkande fick jag upp låset på passagerardörren (förardörren var helt omöjlig) och nu har jag  låssprej i låsen och kommer in överallt utom där bak (vet inte om det är på grund av låset eller listerna). Men det var ju på kvällen så jag hoppades att det skulle bli soligt och lite varmare idag på dagen så att jag kanske skulle kunna få upp bakluckan mitt på dan sådär, men inte då - sol var det men det har också blivit ännu kallare (-6) så bakluckan sitter som berget. Så antingen måste det bli varmare eller också behöver jag köra någon så lång sträcka att den hinner tina av värmen inifrån bilen (och det vill jag ju inte, jag har inga ärenden långt bort just för tillfället). Som tur är använder jag inte bagageutrymmet mycket nu när det inte är fältsäsong, men ridhjälmen och ridvantarna ligger där så jag hoppas att jag får upp luckan till på lördag för annars får jag fälla baksätet för att få tag i dem (det vore inte första gången). ..
 
Jag har också bokat in Laban på verkstan om någon vecka, så ska de få göra service och fixa ett par skavanker så att jag inte behöver oroa mig för besiktningen som jag ska ta tag i när jag kommit tillbaka till Stockholm. 
 
Dessutom har en däckventil pajat på cykeln, så den är oanvändbar tills jag blir färdig att fixa den. Detta är högst irriterande eftersom jag brukar cykla till jobbet och har kunnat göra det ovanligt länge i år eftersom vädret varit så milt...fordonsparken kräver åtgärder, helt enkelt. Tur att apostlahästarna funkar.

Kommentarer
Postat av: Per

Ja apostlahästarna kan man ju för det mesta lita på; förutsatt att man har lämpliga skodon att bruka. Vi hade en köldknäpp natten till idag, men lägre än -5 blev det nog inte - och imorgon eftermiddag har man förutspått +5!
Det där med att inte få upp bagageluckan kan ställa en inför nog så brydsamma situationer. Nils och Anna-Maria (mellanson och svärdotter med just idag 4 månader gamla tvillingflickor) kan absolut inte öppna sin bils backlucka för närvarande - och det är något annat än kyla som orsakar detta. Väldigt olägligt när man måste lasta in barnvagn och mycket annat i bagageutrymmet. Det får också bli ett verkstadsbesök.

2013-11-26 @ 17:17:31
Postat av: Kajsa

Ja, då klarar man sig förstås inte utan bagageutrymmet. Gjorde ett försök att få upp bakluckan idag utan att lyckas, hoppas verkligen på åtminstone en lite varmare dag före helgen...

2013-11-26 @ 18:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0