En dålig dålig bloggare...

...är jag. Men det har varit en händelserik sommar, jag har varit förhållandevis lite hemma och framför allt kanske den klena blogginsatsen beror på att jag på sista tiden jobbat som webredaktör för delar av Lunds universitets nya hemsida och därmed ägnat mig åt andras hemsidor istället för min egen och bloggen.
 
Vad gäller min egen hemsida är även denna i behov av uppmärksamhet (hemsidan alltså, inte den här bloggen, även om den kanske också mått bra av en uppfräschning. Har någon några bra idéer?). Webhotellet för min hemsida ändrade för en tid sen systemet för att bygga sidor, så att det nu finns ett nytt redigeringsprogram som man inte kan använda till en sida gjord i det gamla. Som tur är finns det gamla fortfarande kvar, men det vet man ju inte hur länge det varar så egentligen borde sidan göras om helt. Men det får bli när jag inte arbetar med LUs...Dessutom funderar jag på om sidan i så fall ska göras från början i deras system, eller om jag ska göra den i ett annat, på datorn, och så bara ladda upp den på webhotellet? Vet inte. Är egentligen för lat för att lära mig nya program och webhotellets är väldigt enkelt, så bra av den anledningen.
 
Bloggen funderar jag som sagt på om jag borde fräscha upp, jag är lite trött på utseendet nu (någon som har en bra idé?). Jag drar mig dock lite eftersom det innebär att gå in och ändra i sidkoden om man vill ha den mer personlig än de färdiga mallarna, och det är jag dålig på. Funderar också på att lägga den nån annanstans, för blogg.se har blivit struliga med att ladda upp bilder - för något år sen införde de en begränsning i hur stora bilder man får ladda upp, vilket innebär att jag måste ändra storlek på allt jag lägger upp här och det är ett onödigt moment tycker jag (de borde kunna krympas ner mer eller mindre automatiskt när man laddar upp dem kan man tycka, så är det på många andra sidor). Man kan heller inte längre ladda upp stående bilder (även om jag vänt dem i ett bildbehandlingsprogram och sparat om dem i stående format så vänder bloggen tillbaka dem till liggande när jag laddar upp dem här. Otroligt irriterande!). Man kan ha sin blogg också på mitt webhotell så det funderar jag på, men frågan är om jag kan flytta med allt som ligger här? För det är ju åtskilliga års bloggande och det vill jag i så fall ska följa med i flytten. Måste kolla. Det innebär också att bloggen kommer att få ny adress, och det vet jag inte om jag tycker är bättre eller sämre. Bättre egentligen eftersom den då kommer att ligga på mitt domän. Hm, värt att fungera på, men det hänger som sagt till mycket stor del på om innehåller härifrån kan flyttas med utan att det blir jobbigt. 
 
Och jag har som sagt inte haft tid eller lust att krångla med mina egna hemsidor på ett bra tag. Förutom att jag jobbat med hemsidor har spindelgruppen på facebook som jag startade i vintras (Spindelnätet) växt över alla förväntningar och kräver därmed också en del tid, så den tid jag lagt på eget webfixande har främst ägnatsägnat åt den.
 
Hemsidesjobbandet med LUs sidor har också lett till att jag tillbringat mycket mer tid än jag velat inomhus denna sommar, trots värmen har jag knappt varit ute känns det som! Som tur var avslutades sommaren (för åtminstone här i Stockholm måste nog sommaren tyvärr betraktas som över nu) med den sedvanliga fältundervisningen på lunds universitets fältfaunistikkurs (för tionde året i rad! Ojojoj, är det verkligen så länge jag undervisat på samma kurs!?) vilket förstås inneburit en hel del utevistelse. Mer om detta (och bilder) kommer i ett eget inlägg senare, för jag känner ett visst behov av att blogga ikapp lite.
 
Både pga jobb och annat har jag varit ovanligt mycket nere i Skåne i år, det är skönt av den anledningen att vara tillbaka i Sverige igen för det var ju ett mycket större och kostsammare företag att ta sig dit från Ekenäs än det är från Flempan, och därför blev det också bara ett par besök om året vilket är alldeles för lite. Men nu går tåget söderut i princip utanför dörren! Tyvärr har jag också drabbats av ovanligt mycket tågkrångel och förseningar något jag annars brukat ha tur med, men det känns ändå lyxigt att gå ner till stationen och ta tåget därifrån hela vägen till Lund jämfört med att i Finland köra från Ekenäs till Karis, byta till tåget till Helsingfors, byta där till flygbussen till Vanta, ta flyget till Kastrup, och sedan tåg därifrån till Malmö. 
 
Mer bloggande kommer snart! 
 
 
Tänkte lägga en bild här, men just nu går det inte att ladda upp någon alls. Verkligen dags att överväga att flytta bloggen...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0