Oikosmöte

Den här veckan har jag varit på konferens, organiserad av Oikos. Denna gång för hela Norden och inte bara Sverige som brukar vara fallet, vilket innebar att jag även fick träffa en del finska kolleger. Konferensen hölls på Naturhistoriska vilket var trevligt och vi hann även gå och titta på utställningarna - förutom de permanenta även en väldigt fin fotoutställning på evolutionstema med fantastiska bilder av Frans Lanting. Jag har också varit på guidad tur i den våta samlingen, dvs den med djur konserverade i sprit och formalin. För den som inte vet så förvarar man alltså bland annat spindlar i sprit om de måste hålla sig länge, och på Naturhistoriska finns t.ex. spindlar samlade av spindeltaxonomiska storheter som Clerck och Thorell, och en hel del andra typexemplar. Typexemplaret är det exemplar av en art som ligger till grund för den vetenskapliga beskrivningen av arten. Ett sådant måste därför finnas för varje beskriven art, blir man av med typen måste man göra om hela artbeskrivningen efter en ny typ (i Stockholm finns förutom typerna för många svenska arter även t.ex. typen för afrikansk elefant!). Och så massor av andra djur förstås, och allt i enorma mängder sprit. Annars var konferenshöjdpunkterna för min del Tomas Roslins plenary talk om födovävar och molekylära metoder, Bob Holts föreläsning, och den avslutande paneldiskussionen om bevarandebiologi, ekosystemtjänster, kommunikation av forskning och behovet av tvärvetenskap med Henrik Smith från Lund och Johan Rockström från Stockholm resilience center. 
 
Framför allt har jag dock ägnat konferensen åt att vårda mitt kontaktnät. Jag tycker att jag är ganska socialt inkompetent och hopplöst dålig på att hålla kontakt med folk, och därför var det roligt att höra av en bekant att hon tyckte jag kände väldigt många! Jag hittade bekanta från Lunds universitet, från polarforskningssekretariatet, från Stockholms universitet, från Naturhistoriska från SLU i Uppsala, från Aronia, från Åbo akademi och från Helsingfors universitet. Och så har jag lagt till några nya på det. Nätverkandet resulterade i planer på en forskningsmedelsansökan för ett gemensamt projekt med en födovävsekolog i Helsingfors, bra bra! Finnarna klagade för övrigt väldigt mycket på avsaknaden av pubar på campus i Stockholm (med undantag för den interna som organiserades av oikos, vilken också gav mig tillfälle att återse Botan)...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0