Mat i Ekenäs jämfört med Flemingsberg

Ekenäs och Flemingsberg har båda sina för- och nackdelar vad gäller utbudet i matbutiken. I Ekenäs var utbudet av närproducerat stort i flera av butikerna, speciellt i butiken närmast mig, och dessutom hade man en bra torghandel på onsdagar och lördagar med närproducerad mat och lokalfångad fisk. Och som om inte det var nog bodde jag nästan granne med ett ekologiskt bageri. Mycket bra.
 
Det som var tråkigt där jämfört med här var att man om man (som jag) gillar att ibland laga mat som inte alltid är så svensk (eller finsk) var hänvisad enbart till det där "utlandssortimentet" bestående av färdiga smaksättningar, konserver och torrvaror som produceras av större grossister som Santa Maria m.fl. Där är det en stor fördel att bo i det invandrartäta Flemingsberg, där det även finns varor som man normalt inte hittar i ett ordinarie butikssortiment. Numera har ju en del börjat smyga sig in i det vanliga sortimentet allt mer, men när jag flyttade till Tensta 2005 var det inte alls självklart att det fanns ens sådant som linser och kikärter i en vanlig svensk livsmedelsbutik - i Tensta kunde man däremot köpa sådant i storförpackning, och det kan man i Flemingsberg också plus en hel massa annat spännande. En vardagsrätt jag brukade göra ganska ofta både i Tensta och Flemingsberg är linsgryta med bulgur. Det har jag däremot inte gjort så ofta i Ekenäs just för att ett par av huvudingredienserna jag verkligen vill ha med inte gick eller var svåra att få tag i där - harissa och färsk bladspenat (alt. färsk koriander). Så idag har jag lagat linsgryta, med harissa och färsk bladspenat (och en del annat). 
 
 
 
 
Det enda tråkiga med den annars väldigt stora och välsorterade butiken i Flemingsberg är att det enda som är ovanligt i sortimentet här är ekologiska varor (och närproducerat). Det finns ekologisk mjölk, ekologiska ägg och vissa ekologiska torrvaror, men alla färskvaror utöver mejerivaror saknas inklusive väldigt vanliga sådana som bananer och morötter. Så frukt och grönt brukar jag åka till Huddinge och handla (utom färsk bladspenat då, för det har de inte där eller i de flesta butiker, men i Flemingsberg kan man köpa det i stora knippen).  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0