I efterdyningarna av balkongförödelsen

Ja om ni inte förstått vilken vittgående förödelse den nedrasade kedjan på balkongen åstadkom så kommer här lite bilder. Och då finns ändå inga bilder på all jord blandad med glasbitar från två sönderslagna ljuslyktor som täckte golvet.  
 
En av de nedrasade amplarna träffade gurkplantan och bröt av en kvist. Tydligen pumpar gurkplantor ut så mycket vätska i sina grenar att den kan dö om en bryts - för gurkplantan ser nu ut så här och jag hyser mycket lite hopp om att den ska återhämta sig trots att jag försökt tejpa ihop den trasiga kvisten. Och jag som var så glad åt att plantan inte bara överlevt att jag varit frånvarande i över en vecka, utan den hade dessutom börjat få små gurkor! Men jag får väl vara glad åt att den där kedjan inte rasade medan jag var borta och inte kunnat ta hand om överlevande växter direkt, för då hade resultatet varit ännu värre.
 
Bilden är tagen från sidan och den här bloggen vägrar ladda upp bilder på rätt håll även när jag vänt dem i ett annat program...men vänster är uppåt och alla blad hänger som trasor.
 
 
 
Knölbegoniornas kruka gick sönder i fallet (det var nog den som knäckte gurkan) och den begonian som hunnit titta upp ur jorden bröts. Men jag hoppas att den klarar sig och att de andra också kommer upp. Krukan håller för dem att växa till sig i, men den är oanvändbar som ampel eftersom kanten gått av så där behövs en bättre lösning sen om det blir något av blommorna.
 
 
 
Fuchsiorna vars ampel också åkte i betonggolvet är inte glada alls, men de lever åtminstone och jag tror nog att alla, även den värst åtgångna, kommer att klara sig. Men så fina är de ju inte, inte just nu åtminstone. Hoppas de tar sig igen!
 
 
 
Men ett balkongbakslag knäcker kanske en gurka, men inte mig. Jag har nu införskaffat en ny gurkplanta (tyvärr fanns det inte alls lika stora plantor hos försäljaren nu så det kommer att ta tid innan den nya når lika långt som den knäckta) och jag har planer för att få upp den där kedjan för upphängning av amplar i taket igen. Och så har jag skaffat en stilig liten bougainvillea, den är inte så stor än men om jag klarar att hålla liv i den kommer den verkligen att pryda sin plats på balkongen.
 
 
 
Det är roligt med något så storblommande som en bougainvillea eftersom det inte finns så mycket annat som blommar på balkongen nu. Kryddväxterna har inte börjat blomma än (men snart slår gräslöken ut vilket är roligt eftersom det för tankarna till blommande vildgräslök ute på småskären i skärgården), jordgubbarna har nästan blommat ut, krusbärsbusken och tomaterna blommar inte än och har ju inte särskilt dekorativa blommor heller, stockrosen har inte ens knoppar än, knölbegoniorna har knappt kommit upp om ens det, fuchsiorna tappade ju i princip alla sina blommor när kedjan rasade, och förutom dem finns bara ett par hängpetunior. Hängpetuniorna (en gul och en vinröd/svart) är fina, men har inte förstått att de ska hänga. Men blommar gör de, även om de plantorna inte är så stora de heller.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0