Bakslag på balkongen

Nöjd med hur balkongen (se tidigare inlägg) artat sig har jag kompletterat med lite fler växter, ett par importerade från Skåne, några nyinköpta - däribland en tomatplanta med svarta cocktailtomater vilket jag hela tiden velat ha efter det mycket lyckade resultatet med en sådan i Finland förra sommaren. Efter att ha planterat om de nya växterna bar jag även ut en del krukväxter som brukar få komma ut på balkongen om sommaren, däribland den stora bananplantan. Sen städade upp all spilld jord, blad och annat skräp, och därefter betraktade jag nöjt resultatet. Fortfarande en hel del växter som behöver växa till sig eller komma upp (knölbegonior...) men på det stora hela är det nu grönt och fint på balkongen, och även väldoftande tack vare mycket kryddväxter.  
 
Men medan jag nöjt betraktade resultatet hördes ett brak, och ner kom kedjan jag spänt tvärsöver balkongen för att hänga amplar i! Kroken i väggen på ena sidan (jag har inte satt dit krokarna, de fanns där redan) hade lossnat. Plastampeln med knölbegonior i gick sönder, och även om den fortfarande är hel nog för att begoniorna ska kunna växa till sig i den så går den inte att hänga upp som ampel längre, och den begonia som kommit upp och var lite större än de andra gick av (hoppas skottet kan fortsätta växa ändå!). Metallampeln med fuchsior i blev lite tillbucklad och medan den fuchsia vars färg jag tycker minst om förstås klarade sig utan en skråma så gick det sämre för mina två favoriter. Den ena tappade alla blommor men är i övrigt oskadd (och den har knoppar kvar så det kommer ju som tur är fler blommor). Den andra inte bara tappade alla blommorna utan det bröts även en del kvistar, och de här fuchsiorna var inte stora till att börja med...Jag hoppas att den återhämtar sig! I kedjan hängde även två ljuslyktor av glas som båda naturligtvis gick i kras mot betonggolvet, och betonggolvet i fråga (som var  alldeles nysopat) täcktes av jord blandat med glasskärvor. Och värre än förödelsen som uppstod är att jag nu inte har nånstans att hänga amplar och det både behöver och vill jag verkligen ha...få se om jag kan hitta på en ny lösning. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0