Vår i Flempan

Vädret här har varit strålande nu, och även om det egentligen inte är någon riktig värme i luften så är det dessa soliga dagar varmt nog för att man ska kunna välja bort vinterjackan. Hackspetthannen i paret som brukar besöka fågelrestaurangen på åttonde våningen har börjat pilla mycket med snöret som syns på bilden (som det hängt en talgring i), undrar om han tänkt sig det som bomaterial? Hackspettarna trummar också gärna på metallblecken på huset så att det hörs i hela kvarteret. 
 
 
 
Häromdan tog jag en promenad vid min fjärilsslinga, det var inga fjärilar ute men det hade jag inte räknat med heller - jag siktade snarare på att få se några nyvakna ormar, och det fick jag! De var lite långsamma fortfarande, det var väl lite i kallaste laget, men igång var de. Det var också gott om folk ute som rastade hundar varav vissa lösspringande - undrar om de vet att det är VÄLDIGT mycket orm i det här området? Och som just nu kan ha lite svårt att hinna slinka undan i kylan och därmed kan känna sig tvungna att bitas istället om det kommer en glad hund farande? Jag som gillar både hundar och ormar hade inte haft hunden lösspringande, inte ens om den höll sig alldeles nära precis vid sidan av stigen, i det här området den här tiden på året...
 
Ur fotosynpunkt är det förstås perfekt att de är lite långsamma!
 
 
 
 
Den där tungan är väl sååå söt!
 
 
 
Det känns väldigt vårligt, men det är fortfarande en väldig brist på grönt ute förutom hos granar och tallar...
 
 
 
...och i skuggiga lägen finns det fortfarande snö och is kvar.
 
 
 
Hasseln blommar liksom alen, och jag blir jätteallergisk så fort jag går ut. För naturligtvis glömmer jag äta allergimedusin. Dumt. Men blommorna är vackra och det är ju väldigt vårligt och fint med blommor och hängen.
 
 
 
 
Laban har parkeringsplats med fin utsikt över vattenreningsdammarna.
 
 
 
Och i de dammarna finns det massa gräsänder som badade och plaskade i solen. 
 
 
 
 
Och så herr och fru kanadagås.
 
 
Det var väldigt mycket vatten i våtmarken nu, såpass att det på sina håll svämmade över den lilla grusvägen hit, trots att det inte varit mycket snö i år (det på bilden är kanten på våtmarken, inte en översvämmad grusväg). 
 
 
 
I vägkanten blommade tussilago i massor.
 
 
Och till och med några pollinatörer som trotsade kylan.
 
 
 
Sen hade jag hoppats att det hade varit lite mer småkryp som var aktiva, men ett par spindlar blev det i alla fall.
 
Äggkokong av en kaparspindel (Ero sp.), de här är små men fantastiskt vackra, ser ut som något slags smycke av koppartråd. En dag när jag känner mig kreativ inom smyckedesign ska jag göra ett par örhängen som ser ut så här. Bilden gör den inte rättvisa, bildgoogla gärna Ero 
 
 
 
Det här är en pytteliten spindelunge som jag tror ska bli en Micrommata virescens när den blir stor.
 
 
 
Och här är en av de spindlar jag får absolut mest frågor om just nu, en presentspindel (Pisaura mirabilis). De hör ofta till de första man ser aktiva ute på våren, tillsammans med vargspindlar. och eftersom det är en ganska stor spindel med svenska mått mätt så lägger man märke till den - om man nu har turen att få syn på den alls för som synes är den väldigt välkamouflerad i sin naturliga gräsiga miljö.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0