Projekt träskakvarium

Projekt träskakvarium som jag skrev jättemycket om för sådär ett år sen här på bloggen befinner sig på teststadiet. Jag har inte satt igång det stora akvariet, men jag satte upp ett litet akvarium enligt de principer jag tänkt mig. Torvbotten, en uppstickande "ö" med växter på, och vattenväxter. Jag stoppade i en luftpump för att få lite cirkulation på vattnet, för jag tyckte att det blev så äckligt när det var helt stillastående, men annars finns ingen apparatur alls. Ingen doppvärmare, inget filter, bara en luftpump. Ön byggde jag av ett torvblock vilket visade sig vara ett mindre bra val. min tanke var att det var lätt att skära till i rätt form och att det skulle hålla formen bättre än "lös" torv, och det stämmer nog, men tyvärr är den också så grov och hård att det är hopplöst att gräva för att plantera något i den. Jag försökte stoppa i lite vanlig svensk vitmossa ovanpå, men den trivs helt enkelt inte inomhus. Skulle vara trevligt att få tag på vitmossa från ett varmare klimat, för det vore snyggt att inte ha bar torv uppe på "ön". 
 
Jag stoppade på ett tidigt stadium i några algätare, och senare har ett litet gäng killis av två arter också flyttat in. De trivs bra, men tyvärr är vattnet så mörkt att bara de orangea (Kap Lopez) syns, de mer färglösa blå lyrstjärtskillisarna ser man knappt genom vattnet. Men det hade nog varit lite bättre om man haft belysning, vilket jag inte har till det här akvariet (men det har jag till det stora). Det finns också ett gäng snäckor som följt med vattenväxterna, och som trivs väldigt bra trots det mjuka och sura vattnet...på sikt kanske jag behöver något som tar hand om dem, några snäckätande snäckor t.ex...
 
 
 
Det enda som funkar lite sämre är vattenväxterna. Jag har stoppat i snabbväxande, näringskrävande arter och vet inte om de trivs mindre bra pga näringsbrist (men jag matar fiskarna bra så det tillförs absolut näring), att växterna inte trivs i lågt pH, eller bara brist på ljus. Tack vare torven är akvariet ett brunvattenssystem, visserligen är akvariet litet men det står i köket där det inte kommer in mycket ljus utifrån (norrfönster med balkong med tak över utanför). Om jag gör det här i stora akvariet är tanken att ha belysning, och då skulle man kunna ha ett lysrör som ger bra ljus för växterna. Däremot har jag absolut inga algproblem heller, om det hänger ihop med ljus, näringsbrist eller effektiva algätande fiskar och sniglar eller en kombination av alltihop vet jag inte men det ärt skönt i alla fall. Övervattensväxterna, som står i genomsur torv, trivs däremot bra.
 
Hela försöket har varit igång ett antal månader nu och fungerar utmärkt bortsett från att jag hade önskat att växterna trivts lite bättre. Men fiskarna trivs, och vattenvärdena är bra - det finns ingen överskottsnäring alls i vattnet som är näringsfattigt trots bristen på filter och en liten vattenvolym. Vattnet är fortfarande mjukt och surt, men det är intressant att se hur länge det varar (dvs hur lång tid det tar tills torven är urlakad och inte sänker pH-värdet längre).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0