Renoveringsprojekt - köket 1

Jag har ju sen jag flyttat in bedrivit smärre projekt här hemma. Först målade jag hallen. Sen målade jag rummet. Och hela tiden har jag velat måla de fula köksluckorna, som är vita, slitna och fläckiga och ser ut som om de målats med plastfärg.
 
Undra på att vissa av knopparna snurrar runt runt när man tar i dem,när skruvarna är så här korta - de gör ju inte mer än bara precis hakar i gängorna på knoppen! Behöver skaffa lite nya skruvar, och kanske några brickor också...
 
 
 
I vintras nämnde jag för föräldrarna att jag behövde måla golvet på balkongen, som också är slitet och där färgen är bortnött på sina ställen (eller rättare sagt, det översta lagret färg som är grått är bortnött så att det undre, som är knallblått, tittar fram). Och eftersom föräldrarna då hade målat betonggolvet i ett rum i sin källare och fått färg över (som dessutom är samma gråa färg som golvet på min balkong, men det visste vi inte) så skickade de hit färgen med systrarna och systerdottern när de var och hälsade på i mars. Så då kände jag förstås att jag måste ta tag i balkonggolvet, och det är ju lämpligt att göra det innan balkongsäsongen kommer igång på allvar.
 
Sen kom jag på att om jag skulle måla balkonggolvet så är det ju vettigt att måla köksluckorna först, för då kan jag göra slipandet och målandet av luckorna på balkongen och behöver inte bry mig om ifall jag skulle råka stänka lite färg eftersom jag ändå ska måla golvet där. Och slipper färgångor inne hos mig och djuren (problemet när man bor i en etta är att det är svårt att måla nånstans inomhus utan att behöva sova i färgångor).
 
Så jag köpte färg till skåpluckorna. Knallrött ville jag ha, och knallrött fick jag - eller rättare sagt något slags mellanting mellan rött och orange. Det blev lite mer åt det orangea hållet än jag tänkt mig (jag var mer ute efter tomterött), men det är nära nog så jag behåller den. Och eftersom färgen dessutom är helblank kommer det att definitivt bli en rejäl färgklick i köket! Ska bli mycket intressant att se hur det blir, men det kan sägas så mycket som att den här färgen kommer att bättre matcha den orangea kökslampan och gammelfaster Karins kakeldekor med knallgula fåglar i ett rödorange grenverk än vad en mer tomteröd färg hade gjort... 
 
 
 
 
Under den gångna veckan har jag slipat alla skåpluckor och lådor, och precis när jag var nästan klar och bara hade några lådor kvar så åkte jag och handlade på Ö&B - och såg då att de hade en slipmaskin på rea för strax under 80 spänn...det var så dags! Tänk om jag vetat det innan jag började, vad raskt mitt slipande hade gått! Nu köpte jag den inte för jag var ju nästan färdig och ser inget behov av att slipa något annat inom en nära framtid. Så jag åkte hem och slipade de sista lådorna för hand, sen skulle jag dammsuga balkongen för att slippa slipdamm som kunde börja yra omkring när jag målade. Jag upptäckte att dammsugarpåsen var full, så jag bytte den, och märkte efter en stunds dammsugning att dammsugaren (som för övrigt är tomteröd och därmed inte kommer att fullt ut matcha köket utan utgöra en ganska skärande kontrast mot detta i fortsättningen) lät konstig. Det visar sig att jag naturligtvis precis inför denna städning av väldigt flygigt slipdamm inte har fått dit påsen ordentligt, så allt slipdammet har hamnat i själva dammsugaren. Så jag fick tömma ut alltihop och dammsuga upp det igen. Och därmed yrde nog så pass mycket damm att jag nog får ta en ny runda med dammsugaren innan jag börjar måla imorgon.
 
Sen har mamma satt nya tankar i huvudet på mig genom att påpeka att jag behöver nytt golv också i köket. och det har hon alldeles rätt i! Golvet är ett plastgolv, och väldigt gammalt och slitet, så pass att det har stora matta fläckar på de ställena där man står mest (vid vasken, bänken och spisen). Det är det enda golv i lägenheten som är i så dåligt skick (förutom balkonggolvet) - rummet och hallen har laminatgolv som den förre ägaren lade in så de är ganska nya, och badrummet har ett plastgolv som inte är vackert men inte alls lika slitet som det i köket. Köksgolvet har en gulbeige färg som i sig inte är ful, men det har det där flammiga mönstret (det ska nog se ut som marmor, men det lyckas inte alls) som många äldre plastgolv har vilket jag tycker gör att det ser fläckigt och smutsigt ut hur rent det än är. Och dessutom är det svårare att se fläckar om man spiller, vilket man ju gör i ett kök. Mamma påpekade att det blir svårt att byta i och med att jag har ett fast bord, men när jag undersökte saken är bordet bara fastskruvat i en vägg, medan det enda bordsbenet bara står på golvet så det borde inte vara några problem att skruva loss bordet ur väggfästet och byta matta. Så nu vill jag byta matta också...fast det får vänta lite. Men oj vad köket kommer att se ut som nytt om det inte bara har nymålade skåpluckor utan nytt golv också!  Och så slitet som det nuvarande golvet är känns det som en god investering också när jag någon gång ska sälja lägenheten.  
 
Så nu är det dags för själva målandet! Bilder kommer. Och de kommer att vara väldigt färgglada.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0