Ut med det gamla, in med det nya 2 - Soffan

Hushållet har nu begåvats med en ny soffa! Och detta är något av en milstolpe eftersom det är första gången i mitt 40-åriga liv som jag köpt en ny soffa...
 
Men den gamla har nu sist och slutligen fått tacka för sig, tyvärr, för jag har gillat den och det bar lite emot att byta ut den mot en modern standardsoffa med standardutseende. Gammelsoffan var väldigt gammal med en guldfärgad blommig klädsel av en typ som inte ses på några modernare soffor, men den var lite liten (tvåsisig) och framför allt väldigt VÄLDIGT sliten. Jag övertog den i samband med att jag flyttade ur en möblerad etta jag hyrde i andra hand när jag först flyttade till Stockholm för mer än tio år sen där den ingick i möbleringen. Och den var väldigt sliten redan då. Efter det har den inte bara använts av mig utan även ingått i möbleringen när jag i min tur hyrde ut min lägenhet i andra hand till en rad hyresgäster under de nästan tre år jag bodde i Finland. Nu fanns det knappt helt tyg kvar längre på armstöd och stora delar av sitsen, fjädrarna gnällde och det var ett hål i ena dynan som man bara väntade på att en fjäder skulle resa sig ur sådär som det gör på skämtteckningar av slitna soffor...
 
 
Så tack för lång och trogen tjänst, soffan. Kommer att sakna dess charmiga utseende (här har vi en soffa med karaktär!), men den har faktiskt gjort sitt nu...en kompis sade om den "kan du inte ge den till uteliggarna?" men ändrade sig efter en titt på den till "nej, inte ens uteliggarna vill ha den" (på den här bilden ser den ganska bra ut, men det är ganska missvisande).
 
 
 
 
 Så jag har under en tid letat efter en ny soffa, och snubblade en dag över soffan nedan på Mios fyndavdelning. Egentligen hade jag redan dömt ut Mio som för dyrt för mig, jag var egentligen där för att titta och provsitta för att ha något att relatera till när jag letade på Blocket. Sen hittade jag denna högst anonyma soffa, den saknade prislapp och lapp med information, personalen visste inte heller riktigt vad det var för något och den fanns inte i datorsystemet då modellen hade utgått. Så jag fick den billigt och tycker att jag gjort ett fynd!
 
 
 
 
Färgen är något brunare än den ser ut på bilderna (den är ljusbrunbeige, inte grå). Den är betydligt större än min gamla (tresitsig men man kan utan vidare få plats fyra, dvs man slipper klämma ihop sig om det kommer mer än en person och hälsar på), och den är både lång och bred nog för att man ska kunna sova bekvämt i den om man plockar ur ryggdynorna. Mamma har testat detta och gett den med beröm godkänt. Dessutom är klädslen avtagbar vilket betyder att man kan tvätta den och på sikt någon gång i framtiden även skulle kunna sy en ny klädsel om denna blir rejält sliten (något jag ofta önskat att jag kunnat göra med gammelsoffan, men då hade man behövt vara mycket bättre än jag på att sy och dessutom kunna det här med att klä om möbler).  
 
 
 
 
 
 
Jag tvingas också överväga om jag behöver virka en ny filt att ha i soffan...den jag brukar ha är egentligen lite för kort nu. Jag började ha filt över sitsen för att den gamla soffan var så sliten, så det behövs egentligen inte nu av den anledningen. Men det är mysigt och när man virkar så mycket som jag gör är det ganska skönt eftersom tappade virknålar, stoppnålar, varvmarkörer och andra småsaker inte kan ramla ner mellan kuddarna. Dessutom är ju den här soffan väldigt enfärgad och neutral i färgen mot vad jag är van vid, så jag tycker den behöver lite färg. ;-)
 
 

 
 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0