Vinter!

 
 
Jag tycker väldigt illa om vintrar som fjorårets, när det i princip är november från...ja, november, och fram till mars utan att egentligen bli någon riktig vinter. Blött, grått, mörkt, temperaturer över nollan för det mesta och om det faller någon snö alls så smälter den snart och fryser till is som gör det jättehalt ute. Nä, då föredrar jag vintrar med snö och kallt men torrt väder. 
 
I år lät vintern vänta på sig, men den kom och det med besked! Och nu är det ett sånt där vintrigt sagoland häruppe, fantastiskt vackert! Tyvärr kan jag inte som jag brukar bjuda på vackra balkongutsikter, för balkongens fönster är alla helt igenisade och efter ett mycket kortvarigt töväder för någon vecka sen är de också fastfrusna och går inte att öppna. Vilket är jätteilla för det betyder att jag inte kan fylla på mat till fåglarna! Men här är ett foto jag tog genom ett litet hål som jag hade skrapat upp.
 
 
 
 
Vinterpromenader i snön är fantastiska, här är några bilder från utkanten av Flemingsberg:
 
 
 
 
 

 
 
 
 
I dag gjorde jag vinterns första försök att åka skidor. Jag har dragit mig lite för detta, för det var länge sen sist och jag vet att mina skidor inte är i något vidare skick. Men idag packade jag in dem i bilen och åkte till det närbelägna friluftsområdet Lida där det finns skidspår att åka i. Det gick sådär. Mina bindningar är så tröga att jag knappt kan knäppa på mig skidorna, det tog jättelåg tid. Och eftersom jag inte hittade vallan (den ligger säkert allra längst ner i någon låda i förrådet...) så hade jag ingen sådan och skidorna var så hala att man nästan kunde ramla omkull från stillastående. Så det blev en mycket kort och försiktig tur. Får nog ta och skaffa lite valla och försöka igen.
 
Ska göra ett skridskoåkningsförsök också, men det är jag verkligen dålig på - jag har egentligen aldrig lärt mig komma överrens med mina långfärdsskridskor. Jag tänker att jag kanske egentligen borde skaffa mig ett par hockeyskridskor (eftersom en del av skälet till att jag inte kommer överrens med långfärdsskridskorna är att jag bara åkte på konståkningsskridskor som barn) för det hade nog varit till hjälp för att komma igång med skridskor där skenorna inte är så långa tror jag...men i Lida hade de förutom skidspår även plogat banor på sjön, så jag blev väldigt skridskosugen. Får ge mig ut i förrådet och gräva fram skridskorna, har jag tur kanske jag hittar vallan också? 
 
Vägarna är överlag ok här trots kylan, men småvägarna som t.ex. den slingriga grusvägen till Lida får man förstås vara försiktig på. När jag skulle åka hem från Lida fick jag stanna där grusvägen från Lida kommer ut på en liten landsväg för at låta en lastbil köra förbi innan jag kunde svänga ut. Det är uppförsbacke ut på vägen, och när jag skulle köra när lastbilen passerat kom jag ingenstans, hjulen gick bara runt. Som tur är hade jag ingen bakom mig så jag kunde rulla bakåt tills hjulen fick fäste. 
 
Nu är snön och det fina vintervädret borta tyvärr, men det hade den fördelen med sig att balkongfönstren går att öppna igen så fåglarna kan få påfyllning av mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0