Spindelbiblioteket 23 - Tjeckiska spindlar

Kůrka, Řezáč, Macek & Dolanský, Pavouci České republiky, Atlas, utgiven 2015 på Academia.
 
Spindelbiblioteket-serien har ju haft ett lååångt uppehåll nu, vilket helt enkelt berott på att jag hade skrivit om hela mitt spindelbibliotek och det har inte utvidgats ytterligare. Förrän nu. En bekant tipsade om denna nyutkomna tjeckiska spindelbok (tack Stanislav!), och jag valde att skaffa mig den trots att jag inte begriper ett ord (jo, nu vet jag ju faktiskt vad spindlar heter på tjeckiska - pavouci!) eftersom den täcker även svenska arter väl och är något helt otroligt prisvärd.
 
 
 
 
Det här är en typ av bok jag ofta hör att folk efterlyser: En bildguide i lagom fältformat för spindlar som ska omfatta alla arter i regionen, inte bara ett urval vilket oftast är fallet med bildguider. I detta fall är det en guide till tjeckiska arter, men de flesta av våra svenska arter finns även i Tjeckien och jag tror inte det är många som saknas (fast några stycken gör det åtminstone). Sen finns det förstås med arter som inte finns här uppe i norr, det får man stå ut med. Men det innebär också att boken troligen är väldigt användbar i stora delar av Europa, dvs reser man i Europa är detta en bok som kan vara lämplig att ta med sig till ganska många ställen.
 
Texten kan jag ju inte läsa, men den ser ut att vara vad man kan förvänta sig av en bestämningsbok: En kort sammanfattning om spindlars biologi i allmänhet i början av boken, och sedan beskrivningar av familjer och enskilda arter, med bilder och med både vetenskapliga och tjeckiska namn på alla arter. Och till skillnad från andra böcker av den här typen är den alltså komplett (för den region den avser), det är inte bara ett urval som presenteras och den omfattar även familjen Linyphiidae (vilket ju inte alltid är fallet). Därmed värd att skaffa sig enbart för Linyphiderna tycker jag! Sen är det som vanligt med bildbestämning av spindlar: Många arter går inte att bestämma från bild, men den här boken kommer ändå att vara ett utmärkt komplement till bestämningslitteratur med nycklar och bilder på parningsorgan, och bra för att få en första aning i fält. Lite synd att boken inte även har teckningar på parningsorgan, det hade ju varit perfekt! Fast den är ganska tjock redan om man ska ha med den i fält förstås...
 
Boken är som sagt enormt prisvärd, inte bara för att den är en bra spindelbok värd att betala för utan för att den kostar helt otroligt lite. Man kan köpa den från tjeckiska nätbokhandlare (finns flera) och priset ligger nånstans runt 200 kr, ofta strax under (frakt ej inräknat). Jag köpte den från Entosphinx, ett tjeckiskt företag som säljer entomologimaterial. Om den getts ut här i Sverige eller i annat västeuropeiskt land hade den här boken kostat ett par gånger mer, dvs den är superbillig även inklusive frakt från Tjeckien och hade varit väl värd ett betydligt högre pris. Men för mig känns det bra att inte behöva betala så mycket för en bok jag inte förstår texten i, för det är annars något som kunnat få mig att dra öronen åt mig: Även om en bok med avseende på innehåll och kvalitet är väl värd sitt pris - är den det för just mig om jag inte kan läsa den? För just den här boken är svaret absolut ja! För det här är en bok där man har mycket nytta av enbart bilder av arterna med vetenskapliga namn. Hade man sen kunnat läsa artbeskrivningarna också hade det varit ännu bättre, men lite kan man kanske lista ut...
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0