Propproblematik

Igår, en söndagkväll, drabbads jag av något som inte borde vara problematiskt, men som lätt kan bli det när man bor i en liten hyrd sommarstuga på landet där man inte har jättekoll på stugans teknik. Det gick en propp. Händelseförloppet utspelade sig enligt följande:
 
På kvällen lägger diskmaskinen, som är igång, plötsligt av. Vid kontroll är det inte bara diskmaskinen som inte fungerar, utan även spisen, mikron, kylen,. frysen, tvättmaskinen, torkrtumlaren och den lilla lampan ovanför diskmaskinen. Stugans samlade vitvaruutbud och lite till alltså. Allt annat fungerar. Slutsats: Det verkar ha gått en säkring.
 
En undersökning av stugans proppskåp uppvisar dock bara hela och fungerande proppar. Extra rådfrågning av pappa bekräftar att nej, det har inte gått någon propp här hos mig i alla fall. Då är frågan: Finns det andra proppar någon annanstans? Är det så att delar av min el inte går via stugans eget proppskåp utan mina värdars som jag hyr stugan av?
 
Jag försöker få tag i värdarna upprepade gånger utan att lyckas.
 
Nu börjar paniken komma krypande: Jag kan leva med att diskmaskin, spis med mera inte fungerar i några dagar, men kylen och frysen skulle vara väldigt illa. På måndag ska jag fältjobba ihop med Dennis så jag kan inte komma sent dit, och rider jag efter jobbet så jag kommer hem jättesent på kvällen (mina värdar har gått och lagt sig för längesen när jag kommer hem), och tidigt tisdag morgon åker jag till fastlandet och kommer inte hem förrän på torsdag. Detta måste alltså lösas nu!
 
Börjar precis överväga att knacka på hos grannarna över gatan och fråga om de möjligen har något ledigt frysutrymme som jag kan evakuera mitt frysinnehåll till, när min värd JC ringer!
 
Jag är väldigt lättad tills jag förstår att JC inte är hemma utan jobbar på fastlandet den här veckan. Men det ordnar sig ändå: JC lotsar mig via telefon ner i deras källare för att hitta proppar, och sedan till det magiska proppskåpet utomhus nere vid ladan som innehåller de viktiga säkringarna för huset, inklusive kyl/frys, spis, diskmaskin med mera i min stuga. Det är förstås beckmörkt ute för nu är klockan vid nio-halvtiotiden på kvällen, och här saknas både gatubelysning och utebelysning. Men jag lyckas trots att jag samtidigt måste hantera både telefon och ficklampa, öppna (ett kapitel för sig) skåpet, hitta och byta en trasig propp i skåpet, och stänga det igen. Tillbaka i stugan funkar allt igen - puh!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0