Marindagar i Stockholm

På sista tiden har det ju varit lite dåligt med bloggandet, och det som har varit har handlat väldigt mycket om en viss doktorsavhandling...i dag blir det dock en liten paus från det. I dag spelade Sjövärnskårens musikkår för 4:e sjöstridsflottiljen på marindagar i Stockholm. Det var en väldigt trevlig spelning trots att vi hade lite otur med vädret.

Utsikt från HMS Visborg (ovan), till höger syns en korvett, precis till vänster ligger en ubåt men den kom inte med på bild tyvärr.



Här kan man se en liten film om marindagarna, tyvärr är intervjun gjord innan dagens spelning så vi finns inte med annat än indirekt omnämnda som "musikkåren" i uppräkningen av lördagens program. Mikael som berättar är för övrigt en före detta medlem i musikkåren.

http://www.youtube.com/profile?v=flNzI7ciHDE&user=SwedishArmedForces

Dagens första uppgift var att hitta till samlingsplatsen -Skeppsbron, "vid de stora grå båtarna", och vi hade fått besked om att vi skulle få samlas och lägga saker ombord på den största båten. Enkelt, inte kan man missa en samling stora gråa fartyg förtöjda nära varandra? Nädå, men jag konstaterade när jag kom till skeppsbron från kungsträdgården att flottan faktiskt är väldigt bra på det där med kamouflage -det var fantastiskt hur dåligt ett antal väldigt stora grå fartyg (det största över 90 m långt och 2,5 ton tungt) syns i grått och mulet väder med lätt regn. Men eftersom jag visste vad jag letade efter fick jag snart syn på dem. När jag var lite mer än halvvägs till Slussen mötte jag en av klarinettisterna som stod och såg sig omkring. Hon frågade mig var vi skulle samlas och jag svarade att jag inte visste exakt vilken båt, men att det nog var en bra början att gå mot de gråa båtarna så skulle vi nog hitta fler sjövärnskårister. "Vilka gråa båtar?" sade klarinettisten. "Dem såg jag inte!".

I normala fall är det i Sjövärnskårens musikkår väldigt enkelt när man kommer till en spelning och inte vet exakt var samlingsplatsen är - det är bara att hålla utkik efter andra musikkårsmedlemmar i marinblå uniform med vita mössor, de brukar synas även i stora folksamlingar. Men just denna dag, med flera stora fartyg och en ubåt på skeppsbron, kryllade det av militärer och poliser i marinblå uniformer överallt, och det kändes ganska märkligt att musikkåren för en gångs skull faktiskt smälte in i mängden klädmässigt.


Stödfartyget (f.d. minfartyget) HMS Visborg. Sjövärnskårens musikkår har tydligen en gång i tiden (på den tiden kåren hette marinens musikår) rest med Visborg och spelat - kan vi få fler sådana uppdrag tack!




Dagens uppdrag var att spela marina marscher på Skeppsbron utanför klockan elva och klockan ett. Tyvärr regnade det, men vi fick ett litet tält som skydd (det beiga som skymtar i vänsterkanten i bilden ovan) och eftersom kåren för dagen var ganska liten (alla våra LDK-anställda medlemmar saknades, vilket i just denna musikkår gör ganska stor skillnad) kunde alla, inte bara träblåset, spela torrskodda. Fast vår stavförare Sven fick stå i regnet han. 

Efter första konserten fick vi en väldigt god lunch ombord på båten, och av både matens kvalitet och menyn på anslagstavlan ("tisdag -nässelinbakad lax") att döma verkar flottans kosthållning ombord skilja sig avsevärt från det som serveras i försvarets matsalar i land. Jag hade allvarliga funderingar på att fråga skeppskockarna om de gör catering också, och om det i så fall skulle vara möjligt att gå upp i Brunnsviken med Visborg och lägga till bakom botaniska institutionen lagom till en viss disputationsfest den 5 juni. Men tyvärr ska Visborg till Polen nästa vecka, och jag misstänker att den dessutom är lite för stor för Brunnsviken...lägger den sig på tvären borde man nästan kunna gå torrskodd över till Hagaparken?


Storleksjämförelse: Visborg till vänster, ubåt förtöjd vid Visborg i mitten och aktern på en korvett (den som syns genom fönstret på Visborg på bilden överst i inlägget) ovan till höger. Ubåten var faktiskt ganska stor den med...



Andra spelningen efter lunch gick, kanske tack vare den goda maten, bättre än den första trots att vi i den för dagen helt skånska (om än bara två man starka) trumpetsektionen fick jobba hårt. Tyvärr har jag inga bilder på musikkåren eftersom jag var för upptagen med att spela, därför blev det bara bilder på gråa båtar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0