Det börjar dra ihop sig...

...till årets stora musikhändelse i brassbandsvärlden, brassbandsfestivalen och brassbands-SM i Värnamo. Detta märks inte minst på de allt tätare repetitionerna, denna vecka gäller: stämrep måndag, bandrep tisdag, torsdag, lördag och söndag, plus en spelning lördag morgon. Totalt två dagar den här veckan utan rep alltså, och då lär det bli egen övning. Den stora fördelen med detta myckna spelande är att jag börjar komma överrens med kornetten lite bättre intonationsmässigt, det är en utomordentlig kornett på många vis men den är ruskigt svårintonerad och har en del toner som beter sig lite märkligt. Dessutom saknar kornetten den viktiga stämbygeln på tredje ventilen, vilket gör intoneringen ännu svårare. Det senare har lett till att jag nu lagt mig till med vanan att intonera låga D och ciss med fel stämbygel (kornetten har stämbygel på första ventilen, konstigt nog eftersom instrument som bara har en enda stämbygel brukar ha den på trean eftersom det är där den behövs mest) och gör det även på trumpeten trots att denna faktiskt har en stämbygel på tredje ventilen...

Ska bli intressant att se hur detta SM går. Förra veckan fick vi nya noter på det obligatoriska teststycket, eftersom vi hade klagat på att verkade vara massa fel i dem. Den enda skillnaden vi hittat i de nya noterna är dock att repetitionsbokstaven E har flyttats i förstahornstämman...och det var väl inte det felet som var anledningen till att vi klagade, förstahornisten var faktiskt fullt kapabel att själv lista ut var repetitionsbokstaven E ska vara. Men det innebär att allt vi tycker låter märkligt och tror är fel, där vi gärna hade velat veta om det verkligen ska låta märkligt eller om det är felskrivet, därmed antingen faktiskt ska låta märkligt eller så har inte utgivaren eller kompositören lyckats hitta felen själv. Vi tror på det senare och ändrar efter eget gottfinnande. Sen får vi se vad domarna (däribland kompositören) säger.





Annars repar vi nu mest på vårt fritt valda teststycket, som är mycket svårare än det obligatoriska. men vi vet ju efter förra året att det gäller att ta i med ett stycke med mycket tekniska svårigheter som imponerar på domarna om vi ska ha någon chans. Stämrepen i kornett går mycket ut på att fundera ut hur man bäst kan fuska på de tekniska klurigheterna...


Kommentarer
Postat av: Per

Intressant att läsa detta också - Kajsa; även om de rent musik/akustik-tekniska begreppen är lite obekanta för en elekrotekniker som jag är. Menar Du, att stämbygeln motsvarar tex klarinettens möjlighet att "flytta på" munstycket för att få rätt grundton? Finns det kornetter som har stämbyglar för alla ventilerna? Medför inte det väldiga svårigheter att "stämma" ett sådant instrument - eftersom byglarna väl inte är "oberoende" av varandra?

Hursomhelst - lycka till med festival och SM!

2009-10-26 @ 21:54:38
Postat av: Kajsa

Ja och nej. Det man gör när man flyttar munstycket på en klarinett är att stämma hela instrumentet. Det kan man göra på ett brassinstrument också, men då flyttar man inte munstycket utan en stämbygel. Det finns flera sådana på brassinstrument(böjda rör som inte sitter fast utan är utdragbara) men den egentliga stämbygeln, som man använder för att stämma hela instrumentet, sitter någonstans mellan röret som går från munstycket till första kröken på röret och första ventilen ("knapparna"). Men det finns oftast flera andra rör som också går att flytta, närmare bestämt ett som sticker ut från nåvar och en av de tre (eller ibland fyra) ventilerna. Ventilerna fungerar genom att slussa ut luft i dessa rör när den trycks ner, och därigenom tillfälligt stämma om instrumentet geom att öka den sammanlagda rörlängden. Om man flyttar stämbyglar på en enskild ventil stämmer man inte om hela instrumentet utan bara de toner som just den ventilen används till.



Ofta är en eller två av dessa byglar lättrörliga och försedda med någon typ av grepp så att man snabbt kan flytta dem medan man spelar och därmed temporärt justera stämningen för enskilda toner. En sådan stämbygel kallas för en trigger (men jag använde inte det ordet i inlägget för att slippa förklara det - stämbygel är lite mer självförklarande).



Brassinstrument har mellan 0, 1 eller 2 triggers, just trumpeter och kornetter har oftast 1 eller 2. Om bara en trigger finns är det som regel på tredje ventilen, och det beror på att ventilsystemets konstruktion inte är helt perfekt - i synnerhet när man kombinerar fler än en ventil stämmer tonen ofta inte lika bra som toner där ingen eller bara en ventil används, och detta märks i synnerhet på vissa kombinationer som omfattar tredje ventilen. Ofta finns flera alternativa kombinationer för att ta en viss ton, och om möjligt undviker man sådana so omfattar tredje ventilen. Men för vissa toner måste den användas, och vissa toner kan då vara så mycket för höga att det blir mycket svårt att kompensera helt med vanlig intonation. Det är då man använder triggern.



Två toner i synnerhet, låga D och ciss, måste i stort sett alltid "triggas" för att bli rena, och att stämma om vissa toner men inte andra kan förstås inte uppnås med en stämbygel som inte går att flytta temporärt och sedan flytta tillbaka igen medan man spelar. Det finns andra toner som också är svårintonerade, framför allt ett par där första ventilen är inblandad, och även där underlättar en trigger även om det inte är helt nödvändigt.



För mig som saknar trigger på trean på kornetten kan jag som tur är ändå stämma ner de där två besvärliga tonerna hyfsat bra eftersom de involverar även första ventilen, där det finns en trigger. Den triggern är dock inte fullt så effektiv på de här tonerna som en på tredje ventilen hade varit (treans stämbygel är längre och går därför att dra ut mer).

2009-10-27 @ 13:09:44
Postat av: Kajsa

Missade en fråga - ja, alla brassinstrument har stämbyglar på alla ventilerna, men aldrig fler än två triggers. Mittventilen har aldrig trigger, dels behövs det itne så mycket där, dels hade det nog blivit krångligt att hantera en trigger där om man haft en på trean också (och där är det som sagt viktigt att ha en). Den bygeln används inte egentligen som stämbygel heller, och kan knappt flyttas på ett så litet instrument som en trumpet eller kornett även om den går att dra ut. Detta eftersom det röret är så kort att det bara går att flytta ytterst lite utan att röret ramlar loss.

2009-10-27 @ 13:13:53
Postat av: Per

Tydligt och bra förklarat! Jag förstår precis vad Du skriver - ren akustik med resonanskaviteter/rörlängder, ventiler etc är jag ganska hemma på. Det var bara tillämpningen på den typen av instrument som gjorde mig villrådig.

2009-10-27 @ 17:16:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0