Rätt svar...

...på vilket djur som gömmer sig i hålet kommer här. Svaret är: En stenkrypare!





Rätt svar lämnades av Erika som trots att hon själv sysslar med vattenlevande kryp även kan sin terestra faunistik. Bodil svarade en tusenfoting, och det får väl också anses som rätt! Per gissade däremot på en skalbagge med ledning av benens antal, men tyvärr syntes ju inte alla benen på bilden eftersom bara djurets bakände stack ut ur hålet. Bättre lycka nästa gång!

Lite termer: På svenska kallas alla såna här väldigt avlånga djur med massor av ben ofta tusenfotingar, men den korrekta termen är egentligen mångfotingar. På latin heter gruppen Myriapoda, vilket egentligen betyder tiotusenfoting...så många ben har de dock aldrig, och inte tusen heller för den delen även om det finns arter som har många hundra.

 Bland mångfotingarna skiljer man på enkelfotingar, med ett benpar per kroppsegment (som den på bilden ovan), och dubbelfotingar med två benpar per kroppssegment (på engelska kallas dubbelfotingar för tusenfotingar (millipeds) och enkelfotingar för "hundrafotingar (centipeds)). Det finns även en del andra grupper av "fotingar" men de här två grupperna är de man oftast stöter på.

De här två grupperna skiljer sig även i andra avseende än utseendet, kanske främst på att enkelfotingarna alltid är rovdjur medan dubbelfotingarna ofta är nedbrytare. Enkelfotingar jagar med gift men har istället för tänder ett ombildat benpar (som kallas käkfötter) på segmentet bakom huvudet som giftet injiceras i bytet med (man kan ana sig till dem på bilden ovan, de är ljusa, samma färg som benen men tjockare, och ligger längs vardera sidan av huvudet).

 


Kommentarer
Postat av: Per

Jodå - vår fauna intresserar mig också väldigt mycket (möjligen med vissa undantag bland djuren som tillhör herpetologin); även om jag inte är så bra på att känna igen alla djur - speciellt inte om de är halvdolda och bara visar upp en bakända (vilken jag tolkade som huvudände i din bild; eftersom jag tyckte mig kunna se ett öga).

2010-04-07 @ 13:03:43
Postat av: Kajsa

Nä, det är inte lätt att artbestämma erfter en bakände, särskilt inte om man tror det är huvudänden. Men lite utmaningar ska det ju vara.

2010-04-07 @ 17:42:35
Postat av: Per

Absolut! Och på tal om utmaningar; provade du mitt föreslagna experiment med glödlampan - eller insåg du direkt, att det var rena aprilbluffen?

2010-04-08 @ 07:58:58
Postat av: Kajsa

Per: Jag insåg att det var en bluff (och provade alltså inte), men insåg inte fäör den sakens skull att det var ett aprilskämt (vilket jag naturligtvis borde gjort) eftersom jag inte såg inlägget förrän några dar efter första april.



Men det såg absolut trovärdigt ut vid första anblicken!



Har du förresten listat ut vad som är lurt med fotot på mitt påskkort?



Hade jag varit lite mer förutseende hade jag kunnat gjort ett aprilskämt av bilden snarare än ett påskkort, men det är också tyvärr en lite för intern arachnologgrej för att det egentligen ska vara roligt om man inte kan sina spindlar. Ledtråd: Fotot föreställer en vargspindel.

2010-04-08 @ 23:13:46
Postat av: Per

Med den ledtråden blir det jättelätt - se påskkortet!

2010-04-09 @ 09:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0