Perfekt konserttiming...

...har Solna Brass, som lägger en konsert samma helg som det utfärdas vädervarning klass 2 med mycket snö och starka vindar.




I går repade vi, vilket gick bra. Det snöade och hade börjat blåsa upp på morognen och jag blev väldigt förvånad när jag kom ner till stationen och tåget kom i tid. Prick! Och inte blev det försenat på vägen heller utan anlände till Solna precis när det skulle. Promenaden till replokalen var kall, även om man numera är rätt van vid tiograders kyla så brukar det oftast inte vara så blåsigt när det är såpass kallt här. Men jag kom trots vädret alltså faktiskt inte för sent till repet, vilket jag gjort ett par gånger denna vinter även när det inte varit klass 2-varning.

Hem var däremot en annan femma.

Tåget från Solna var 45 minuter sent. Jag hoppade av i centrum eftersom jag är i stort behov av en ny vinterjacka - min högt älskade mockakappa har dragit sin sista suck till min mycket stora irritation. Kunde den inte hängt med bara någon månad till, tills det är varmt nog att använda min även den slitna och trasiga men till skillnad från kapan ändå funktionsdugliga sommarjacka? Men nädå, kappan gav upp och i tolv minusgrader och blåst är det inte tal om att använda sommarjackan ens med flera lager fleece och ylle under. Alltså tänkte jag mig att ta en runda på stan och leta efter en jacka eftersom jag ändå var i stan. Naturligtvis hittade jag ingen jacka eftersom mina krav på en sådan är för höga i förhållande till min plånboks storlek (och allt jag begär är egentligen att den är antingen varm eller rymlig nog för att man ska kunna ha varma tröjor under, samt att den har fickor som faktiskt går att ha saker i, ska det vara för mycket begärt?).  Och det där med plånbokens storlek ska faktiskt tolkas bokstavligen - jackor för kvinnor har ofta inte fickor stora nog för att en normalstor plånbok ska gå ner i dem, i synnerhet inte innerfickor, om de alls har innerfickor. Kvinnor behöver ju inga fickor för vi har ju alla alltid handväska? Utom jag som hellre vill ha saker som plånbok, mobiltelefon, nycklar och sl-kort i fickorna.

Så det blev ingen jacka. Och tåget hem var en timme sent. Suck. Men hem kom jag, nu ska vi se om jag kommer till genrepet och konserten i dag också - men vädret är just nu soligt och fint om än kallt, så det borde gå bra även om jag ändå tänker åka tidigare än jag gjort annars för säkerhets skull. Det gör inget, - är jag för tidig kan jag ju alltid gå en sväng i Solna centrum och titta efter en jacka.

Kommentarer
Postat av: Elle

Hoppas allt går finfint och utan strul idag. :)

2010-02-21 @ 17:46:26
Postat av: Atte

Rapport önskas!



Min vinterjacka dog också, men de var helt slut i affärerna. Tillsist hittade jag en mycket tjusig vårkappa på rea. Den är inte så kall men man kan ändå hoppas att våren nalkas snart, nu räcker det väl med snö?

2010-02-21 @ 23:16:17
Postat av: Kajsa

Elin: Ja, det gick relativt strulfritt idag -inga problem alls till Solna, och jag fick "bara" vänta en halvtimme på stationen för att komma hem efter konserten.



Petra: Ja, det är ont om vinterjackor häruppe också, det finns kvar lite skidjackor i sportaffärerna men annars är det vårjackor för hela slanten. Och eftersom det just nu är 18 minusgrader här känns inte vårjacka som ett särskilt bra alternativ...



Så jag har tillbringat kvällen med att medelst nål, tråd och fingerborg (sy i mocka=jobbigt) återuppväcka min högt älskade kappa från de döda. Men det är inte första gången jag lagar den och den här gången lär lagningarna knappast hålla särskilt länge, så det är fortfarande hög (väldigt hög!) prioritet på införskaffandet av en ny.

2010-02-22 @ 00:16:47
Postat av: Kajsa

För övrigt var det enligt en väderrapport på internet -28 grader här i Flemingsberg natten till idag! Vet inte om jag tror på att det faktiskt var så kallt, men kallt var det!

2010-02-22 @ 00:21:59
Postat av: Per

Är övertygad om att konserten gick bra - Kajsa; men trist att höra att vinterkappan börjar svikta. Tur då att det finns fiffiga uppfinningar (jfr efterlysningen på min blogg) - är inte synålen just en sådan enkel och klockren uppfinning?

2010-02-22 @ 10:05:18
Postat av: Anonym

Ja visst är synålen är en fantastisk uppfinning, och likaså fingerborgen när man tvingas sy för hand i hårda material!



Tyvärr befinner sig vinterkappan långt bortom att börja svikta, kollaps är mer rätta ordet. Och även om jag lyckades med ännu en temporär lagning är de trasiga ställena nu så slitna och flitigt lagade att de inte riktigt håller för mer lagning så detta är bara en temporär respit...

2010-02-22 @ 10:22:33
Postat av: Kajsa

Ja det var förstås jag själv som skrev förra kommentaren.



Angående konserten gick den utmärkt bra, bortsett från ett missöde då en av solokornettisterna strax före konserten tappade sitt instrument i stengolvet! Något som kunde inneburit en verklig katastrof inte bara för honom personligen utan även för konserten, men som tur var hölls konserten i Solna där vi också har vår replokal, och ännu turligare är att det fanns en extra kornett där i hyfsat skick. Så det blev en sanbbtur till replokalen för kornettisten, och konserten blev därmed något försenad. Men när den kom igång gick den bra!

2010-02-22 @ 10:27:35
Postat av: Per

Det där med ett tappat instrument får mig att tänka på äldste sonen som i samband med en julkonsertspelning med Bleckhornen var med om att se "sin" (Hemvärnskårens egendom) basklarinett dråsa i golvet med en rejäl buckla på klockstycket (heter det så?) som följd. Det var kanske en konsert, som du också deltog i - Kajsa?

2010-02-22 @ 15:34:03
Postat av: Kajsa

Det är möjligt att jag var med - men jag har inget minne av någon tappad basklarinett. Men på julkoncerterna är ju orkestern som störst, det är mycket folk och trångt på scen och man märker inte allt som händer överallt så jag kan ha missat denna incident. Eller så var det helt enkelt antingen före eller efter min tid i Bleckhornen - Hans har ju varit med mycket längre än mig.



Men det är alltid en fasa när ens instrument råkar ut för en olycka - jag tappade en gång min trumpet på en annan Bleckhornsspelning, utomhus, rakt ner i asfalten! Men jag hade sådan tur i oturen att den ramlade med munstycket först, så det enda som skadades var munstycket och inte heller det allvarligt - det blev lite tillbucklat i ena kanten men gick utmärkt att spela på. Värre var att munstycket förstås trycktes fast i trumpeten, något som är ganska lätt hänt på brassinstrument även utan att de ramlar i marken. Som tur var räddade Bleckhornens fixare nr 1 Sixten situationen och fick loss munstycket.

2010-02-22 @ 17:24:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0