Musikaliska idrottsskador?

Om man har ett svenskt mästerskap i brassband så måste ju brassbandsspel vara en idrott. Och då måste ju också eventuella skador man ådrar sig i samband med repandet vara att betrakta som idrottsskador, inte sant? I så fall har jag en sån nu. Eller inte riktigt, för jag har inte fått den i samband med spelandet - men den påverkar det definitivt. I förra blogginlägget diskuterade Per och jag ju det där med att toppa formen, och i det konceptet måste ju ingå att man lämpligtvis inte bör ådra sig skador som påverkar prestationsförmågan en vecka före SM...vilket jag varit klantig nog att göra.

Och det är otroligt hur klantig man kan vara...jag lyckades på något mystiskt vis göra mig själv illa i munnen med en tandborste, på insidan av överläppen precis där överläppen liksom går ihop med tandköttet. Vilket är ett dumt ställe när man spelar brassinstrument eftersom munstycket ligger ganska hårt mot överläppen när man spelar och man jobbar mycket med musklerna där. Hur lyckas man med det här? Hur klantig kan man bli?

Jag gick på brassbandsrep samma kväll, och efter först en och en halv timmes intensivt andra- och tredjekornettstämrep med Torgny Hanson och därefter en och en halv timme till av intensiv genomspelning av båda teststyckena var det rejält svullet i munnen. Det verkade i alla fall fungera att spela i går, men ett problem med sår i munnen är inte främst att det gör ont (även om det förstås inte är trevligt), utan att kontrollen över alla små ansiktsmuskler som är inblandade när man spelar blir sämre om det är svullet. Som tur är har vi inget rep idag så munnen har fått vila, men i helgen och veckan som kommer blir det mycket repande...och då är frågan hur illa det här kommer att vara på SM! För sämre lär det bli innan det blir bättre (särskilt med mycket spelande), frågan är bara hur mycket sämre och om det hinner bli bättre i tid. Nåja, det här är ju absolut inget stort och allvarligt problem, bara väldigt irriterande och sämsta tänkbara timing.

Undrar förresten hur mycket bättre behandlingar av afte som funnits om det varit klassat som idrottsskada istället för något som ständigt ramlar mellan läkarens och tandläkarens stolar?



Kommentarer
Postat av: Per

Ja det kan man ju undra. Hursomhelst otur att skadan inträffade just nu; hoppas att den läker ut snabbt!

Idrottsskador brukar ju bli väldigt upphaussade i media; nästan till ren pinsamhetsnivå ibland. Det är ingen hejd på vad som kostas på i sådana sammanhang numera; dyra röntgenundersökningar bara för att någon t ex råkat snubbla över en boll på fotbollsplanen. Annat var det minsann på min tid! :)

2010-11-06 @ 15:07:54
Postat av: Kajsa

Ja så är det tack och lov inte i brassbandstävlingssammanhang...Ser genast för mig hur sjukvårdare kommer inspringande med bår mitt i ett snabbt och tekniskt parti i ett teststycke...

2010-11-06 @ 17:22:34
Postat av: Elle

Usch jag lider med dig! Och jag är precis lika irriterad som dig att folk inte tar det på allvar, det är verkligen ett gissel. Jag har fått en ny aftesalva, med kortison, den är receptbelagd. Kenacort säljs inte längre, den här är lite starkare. Jag minns inte vad den heter men du kan få namnet av mig om du vill. Och så har jag en receptfri spray som är lite bedövande (som Petra snott). Mycket mer än att bedöva verkar det inte gå att göra åt eländet för det mesta...

2010-11-08 @ 10:34:50
Postat av: Kajsa

Nä, bedrövligt! Jag vill gärna ha namn på din salva så kan jag be min doktor om den. Jasså, har Kenacort lagt ner den receptbelagda varianten nu också? Jag har den, men den funkar inte för den fäster inte på slemhinnorna i munnen som den receptfria gjorde...och då är det ju ingen poäng alls.



Bedövning är inte lönt för min del - är mest intresserad av att kunna spela och all bedövning försvinner ändå direkt (eller har ingen som helst effekt) om man trycker ett trumpet- eller kornettmunstycke på ett aftesår. Men spelar man tillräckligt länge domnar det, så det är inte ett lika stort problem som att det blir svullet.



Hittills har det som tur är funkat att spela, men det tar verkligen dubbelt så lång tid som vanligt att värma upp och få igång alla muskler så att man kan spela bra. Men sen funkar det faktiskt, så jag hoppas bara att det inte blir värre - när jag nu för en gångs skull faktiskt sätter alla snabba tekniska räkor vore det synd om jag skulle sabba det på grund av ett aftesår. Även om det inte vore första gången, men det är ju jättedålig timing till SM! Sen hade det just i det här fallet varit illa nog även utan afte, men det gör ju inte saken bättre.

2010-11-08 @ 21:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0