Finska företeelser - mjölk, miffomjölk med mera

Jag kan glädja mina matmiffon till systrar (för den icke insatte syftar begreppet "matmiffo" på en person som behöver speciell hänsyn vad gäller mat, vare sig det är av medicinska skäl eller eget val. Ett matmiffo kan man därmed vara om man t.ex. är vegetarian, vegan, allergiker, gluten- eller laktosintolerant, med mera med mera) med att Finland är mycket bättre än Sverige på det här med matmiffoalternativ, både vad gäller att ha alternativ, och märkningar.

I synnerhet verkar det vara så vad gäller mjölk, där de laktosfria och låglaktosalternativen (ja, det finns två grader alltså) tillsammans nästan är fler än de vanliga. Och de förekommer i stor mängd i butikerna, inte som ett fåtal förpackningar som står lite undanskymt för sig själv. När man till detta lägger att det finns flera olika mjölkmärken och att dessa (liksom hemma) kommer i olika fetthalter (även de laktosfria alternativen) blir mjölkdisken ett område som tar lite tid att navigera sig i för den till Finland nyanlände som inte sedan tidigare är förtrogen med utbudet. Dessutom är inte de varianter som finns riktigt desamma som i Sverige - det som heter lättmjölk här motsvarar den svenska mellanmjölken, något som motsvarar lättmjölk finns inte men det finns en enprocentig mjölk ("ettans mjölk") och en helt fettfri. Mjölk med högre fetthalt än mellanmjölk är ganska sällsynt och går under namnet "helmjölk" (vet inte om detta motsvarar vår standardmjölk eller inte).

Detsamma gäller i princip alla mjölkprodukter, av alla slag. man är också duktig på att skriva ut om varor är gluten- och/eler laktosfria, till den grad att det nästan går lite överstyr ibland och varor som inte borde behöva märkas märks. jag såg till exempel en köttbit som var märkt som laktos-och glutenfri. Visst kan man lyckas stoppa de mest märkliga saker i mat som inte borde innehålla tillsatser, men en köttbit som inte är varken tillagad, marinerad, eller på annat sätt tillredd borde väl inte behöva en sådan märkning kan man tycka. Jag har hittills inte hittat några märkta laktosfria bananer eller glutenfri ost, men inget verkar omöjligt.

För övrigt har finska Arla väldigt snygga kokamouflagemönstrade mjölkförpackningar.


Kommentarer
Postat av: Per

Är det samma koras (ras av kor) som lämnar all denna mjölkvariation? Blåa kor har vi mig veterligt inte i Sverige? Nej skämt åsido - vilken mjölkproducerande koras dominerar hos de finska mjölkbönderna?

2011-04-24 @ 22:21:45
Postat av: Kajsa

FBB (finsk blå och vit boskap) kanske?



Nä, jag vet inte vilka mjölkkor de har, jag har inte varit utanför stan så mycket och har inte sett några mjölkkor än. Det är också mest skog häromkring, men på Skåldö där jag varit en sväng fanns det åtminstone en mjölkbonde - jag såg dock inte korna ute, men vet att de går ute för den bonden hade en fin Natura 2000-listad strandäng på markerna. Det är möjligt att det var lite tidigt än för att bonden skulle ha släppt ut dem - snön har inte riktigt försvunnit än här och förra veckan låg fortfarande isarna. Men nu har det varit jättevarmt i påsk så nästa tur dit kanske man får se kossorna ute. Ska försöka komma ihåg att kolla vilken ras de är...

2011-04-26 @ 09:52:47
Postat av: Elle

Vad bra med tydliga märkningar! Har de även gott och sojaprodukter, så länge produkten kommer från kor kan vi inte äta/dricka den hur låg laktoshalt den än har. Underbar beskrivning av matmiffo förreten, kan du inte skriva in den på Wikipedia? (Helt ärligt alltså)

2011-05-03 @ 13:10:18
Postat av: Kajsa

Du får gärna knycka beskrivningen till wikipedia om du vill ;-)



Ja, väldigt tydliga märkningar. Sojaprodukter har jag inte sett lika mycket av, men jag har ju inte tittat efter det heller.

2011-05-03 @ 13:49:58
Postat av: Kajsa

Men kan tillägga lite i efterhand att ja, det finns sojaprodukter, och risprodukter och havreprodukter. Hur mycket det är jämfört med Sverige vet jag inte, men det finns absolut.

2012-03-22 @ 10:57:11
Postat av: Kajsa

Och dessutom skiljer de på laktosfritt, laktosfattigt och mjölkfritt.

2012-03-22 @ 10:58:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0