Finska företeelser - ärtor?

Vad är det med finländarna och ärtor?

Lagom lite före midsommar började det säljas jordgubbar i Finland. Precis som i Sverige säljs gubbarna både i affärern aoch i stånd på gator och torg, och precis som i Sverige är de hutlöst dyraförst för att sedan sjunka i pris efterhand. Men i Finland säljer man i jordgubbsstånden på gator och torg och utanför affärerna inte bara jordgubbar utan även färska hela ärtskidor i lösvikt. och det gäller precis alla stånd där man säljer jordgubbar. Jag har hittills inte sett ett enda stånd där det säljs jordgubbar där det inte också säljs ärtor (och oftast enbart jordgubbar och ärtor, inget annat). Och man ser folk med stora påsar ärtor, litervis. För övrigt säljs jordgubbar i flera av jordgubbsstånden här även i lösvikt, det tror jag aldrig jag sett i Sverige utom på självplockning.

Men vad är det speciella med finska ärtor? Jag försökte fråga kollegan Kaj men fick inget svar. Många av de företeelser jag reagerar över i Finland verkar ha gått Kaj förbi - jag frågade honom även om fenomenet glass med tjärsmak men det hade han aldrig sett påstod han (här i Ekenäs finns sådan glass både i frysdisken i affären och i glasstånden som säljer kulglass). Mamma (föräldrarna är för tillfället här och hälsar på) försökte fråga en försäljare om ärtorna men fick inte heller något svar - försäljaren var säsongsanställd och visste inget. Och nu börjar jag bli riktigt nyfiken. Jag har själv bara ätit ärtskidor i mat lagad av någon annan än mig vid ett tillfälle här i Finland, och då var de bara en av många ingredienser i sallad - och det var förvisso en väldigt delikat sallad, men jag undrar om ärtskidor som salladsingrediens verkligen kan motivera en särbehandling av ärtorna på samma sätt som jordgubbarnas speciella ställning bland frukt och bär? Och varför handlar folk dem i så stora mängder? Vad gör de med dem? Är det bara för att det är en säsongsvara, och de tänker frysa eller lägga in dem för bruk resten av året, eller finns det något speciellt man använder dem till?

Jag tänker försöka undersöka detta närmare och återkomma med ett svar. Till dess kan jag meddela att min egen ärtskörd slagit helt fel eftersom balkongen drabbats av spinn - det blev bara en enda ärtskida innan alla ärtplantorna dog spinndöden. Men det finns ju som tur är att köpa...


Kommentarer
Postat av: Pixel

Jag vet inte säkert men då jag har finsk släkt och min mormor alltid odlat ärtor i mängder så är min gissning att man äter dem som de är som ett nyttigare godis helt enkelt.

Och i alla fall jag tycker att det räcker alldeles utmärkt då jag utan problem skulle kunna äta en hel påse själv :P



Kanske snarare är vi i Sverige som inte riktigt förstått hur goda ärtskidor är :P

2011-07-15 @ 09:50:04
Postat av: Kajsa

Ja, kanske är det så. För goda är de absolut!

2011-07-15 @ 19:30:34
Postat av: Ett svar

Jag är finländare bosatt i Sverige och jag undrar varför dom INTE säljs i Sverige.



Vad gör vi med dom? Vi äter dom!... Alltså direkt ur skidan.

2011-07-17 @ 23:30:48
Postat av: Kajsa

Tack för svaren! Håller absolut med om att de är goda att äta och att de borde säljas i större utsträckning i Sverige också. Jag är mest fascinerad över att de alltid säljs i speciella stånd ihop med jordgubbar, och inte bara i de allmänna grönsaksstånden på torget eller i affären...

2011-07-18 @ 08:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0