Hämähäkki?

Nu var det länge sen senaste "hitta djuret" eller annan naturrelaterad bildfråga, så här kommer en. Dock inte en "hitta djuret" eftersom djuret faktiskt inte syns på bilden. Istället är frågan: Vilken spindel har gjort detta ganska snyggt fyrkantiga näste (och nej, det är inte en rovspindel)?




"Hämähäkki" är för övrigt det finska ordet för "spindel". Vilket är ett ganska roligt ord - undrar om man kan hitta ett annat icke sammansatt ord med så många ä:n i på något annat språk än finska (nej, det var inte menat som en utmaning)?

Och apropå många ä:n så heter barnvisan "Imse vimse spindel" följaktligen "Hämä hämähäkki" på finska.


Kommentarer
Postat av: Pixel

För att vara lite lustig säger jag kvadratspindel :P



Men jag har faktiskt inte sett ett sådant nät förut. Så jag vågar inte gissa på något.

2011-07-11 @ 08:29:17
Postat av: Kajsa

Det är inte ett fångstnät utan spindelns bo, vilket gör det hela svårare. Och jag tänker inte avslöja det rätta svaret riktigt än...men kan ärligt säga att jag hade inte själv kunnat säga vad det var utan att faktiskt fånga spindeln.

2011-07-13 @ 14:10:34
Postat av: Per

Om det är vippor av vass som syns i bild, borde väl boet vara gjort av en vasspindel?

2011-07-14 @ 20:04:21
Postat av: Kajsa

Kan avslöja för dig Per att nej, det är inte vass som syns i bild. Men det finns faktiskt vass också i området.

2011-07-14 @ 21:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0